Český zdicí robot bodoval v zahraničí
Aktuality 28. 3. 2024 08:08O robotickém zdění už se mluví i v mezinárodním měřítku. Zdicí robot od Wienerbergeru, nově pojmenovaný WLTR, získal uznání během...
O robotickém zdění už se mluví i v mezinárodním měřítku. Zdicí robot od Wienerbergeru, nově pojmenovaný WLTR, získal uznání během...
Přednášky a workshopy s předními odborníky z oblasti cestovního ruchu a marketingu slibuje letošní ročník odborné konference Travelcon. Během dvou...
Twitter (nově X) a WeChat jsou dvě různé platformy se zcela odlišnými funkcemi, cílovými skupinami a geografickým záběrem. Elon Musk...
3D tisk je jednou z nejprogresivnějších technologií, která se v posledních letech začíná prosazovat také ve stavebnictví. Může zcela zásadně...
Na českém IT trhu chybí podle posledních dostupných dat zhruba 20 tisíc specialistů. Z těch stávajících uvažuje o změně zaměstnání...
Skupina Purple, za kterou stojí trojice zakladatelů David Kašper, Jakub Nytra a Filip Řehoř, spouští svůj druhý venture kapitálový fond....
Čtyři země a čtyři evropské metropole na jedné trase. Nově je propojuje prodloužená linka nočního vlaku společnosti European Sleeper vedoucí...
Problémy se zvýšenou fluktuací dnes řeší větší polovina firem. Hlavním důvodem odchodů zaměstnanců je nejčastěji skutečnost, že dostanou od jiného...
Minulý týden skončila dost možná jedna ekonomická éra. Japonská měnová autorita Bank of Japan oficiálně vyhlásila konec dob deflace v...
V českém podnikatelském prostředí je stále velmi často skloňován termín švarcsystém, který se zažil již v 90. letech minulého století,...
Všechny výsledky
Pár desítek šikovných lidí, masivní investice do vývoje a jasná vize daly za třicet let firmě vyrůst z malé rodinné do velikosti globálního lídra, který z Hané určuje i trendy v oboru. Jak se v takové společnosti projevuje rok pandemie? A přežila by lockdown průmyslu? Zdeněk Zapletal, zakladatel a majitel společnost LASKI, je silně skeptický.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Jak se daří Laski zvládat problémy, které jistě pandemie znamená pro snahu udržet výrobu i zahraniční trhy?
Situaci způsobenou pandemií zvládáme zatím poměrně dobře. Sice někteří kolegové se s covidem již potýkali, ale nijak podstatně se nám absence, bohudík, nezvýšila. Jako asi každá firma jsme udělali okamžitá opatření již v prvním čtvrtletí loňského roku s cílem minimalizovat možnost nákazy. Máme výhodu, že firma je tvořená více samostatnými objekty. Když je postižen jeden úsek, tak příliš neohrozí ostatní. Problém nemáme se zakázkami, začíná se ale objevovat v oblasti dodávek a dodacích termínů subdodávek. Termíny dodávek u některých materiálů se zdvojnásobily. Ruku v ruce s těmito těžkostmi jde i markantní zvyšování cen všech vstupů do výroby. Přes všechny tyto potíže pokračujeme standardním tempem, pouze dodací termíny od objednávky po expedici máme delší než obvykle, přibližně tři měsíce. Bohužel, problémy s cestováním a zrušení většiny veletrhů nám neumožňují přímou prezentaci strojů našim zákazníkům a znesnadňují přímý kontakt s distributory. Ale v tomto ohledu na tom konkurence není o mnoho lépe.
Co by pro vaši firmu znamenalo zavření průmyslu na tři až čtyři týdny, což je jeden z návrhů, o němž především zastánci radikálních řešení mluvili jako o jediném možném opatření, které vyhraje boj s pandemií?
Tuto možnost si raději nepřipouštím. V současné době nestíháme dodávat nasmlouvané objemy a potvrzené objednávky. Zastavení průmyslu by zcela určitě vedlo ke stornům objednávek od zákazníků. A termíny expedice našich výrobků by se neskutečně protáhly. Nahradila by nás konkurence a možnost, že třicet let budování firmy by přišlo vniveč, je velmi reálná. Neznám detailně situaci v jiných průmyslových podnicích, ale rozhodně nemáme poznatky, že by se nějak masově šířil virus ve firmách. U nás například plocha na jednoho pracovníka určitě převyšuje 50 metrů čtverečních, a je to tedy nesrovnatelně více než v otevřených nákupních centrech.
Vidíte pandemické problémy na obratu?
V současné době je obrat firmy mírně vyšší než v předchozích letech, ale jak jsem říkal, rostou vstupy. A samozřejmě nevíme, co bude v nejbližší budoucnosti následovat, ať už jde o vlastní pandemii nebo o případná opatření.
Jste silně exportní firma – co je pro vás v tuto chvíli nejtěžší?
Problémy s exportem, spíše tedy s expedicí, byly před rokem, protože to byl covid absolutní celosvětový šok. Dnes všichni naši partneři v zahraničí objednávají ve stejných nebo i mírně vyšších objemech oproti předchozím letům. Největší problémy, jak jsem již naznačil, jsou v tuto chvíli v prodlužování dodacích termínů od našich subdodavatelů. A protože naše největší odbytiště je na britském trhu, počátek letošního roku přinesl pro toto teritorium i logistické problémy, což ovšem nejde k tíži pandemii, ale brexitu.
Sám jste řekl, že budoucnost nelze předvídat a že případný lockdown průmyslové výroby by vám mohl dramaticky zničit exportní pozice. Můžete případné výpadky exportu saturovat na českém trhu? Jak ten nyní vypadá? Pokud vím, značně se orientujete na města a obce, ale i ta mají propad příjmů a omezují investice…
Mluví se o šetření, ale vypadá to tak, že se spíše všichni snaží proinvestovat prostředky, než jim je pokrátí stát. Jak jsem již říkal. Nestíháme. Samozřejmě na český trh dodáváme malou část naší produkce, ale není reálné, že by se mohl stát naším hlavním odbytištěm, je pro nás malý. Výpadek v exportu se díkybohu zatím neobjevil. A ještě poznámka k českému trhu a municipalitám, fakt, že se šetření zatím neprojevuje, je jistě dán i dotačními tituly. Ale nebude to trvat věčně, osobně v tuzemsku předpokládám propad objemů spíše v následujícím období.
Dlouhodobě pracujete na inovacích, které jste představovali na veletrzích, které se ovšem nekonají. Inovujete?
Inovace produkce je pro nás hlavní cíl. Velká část profitu firmy je zpět investována do vývoje, protože pro udržení kroku se zahraniční konkurencí, která je především v USA, je tento směr naprosto nezbytný. V současné době se zaměřujeme na alternativní pohony, jak propan-butan, tak elektřinu. Dovolím si říct, že v některých prvcích jsme světovými průkopníky. Což vede k tomu, že konkurence nás sleduje a parazitní firmy kopírují. A nám nezbývá nám nic jiného než inovovat dál. V poslední době jsme skutečně značný prostor věnovali vývoji strojů na baterie a automatickým systémům.
To jsou trendy?
Určitě, bateriové stroje, protože svět, alespoň ten na západ od nás, kde možná až příliš tlačí na pilu, chce dnes výhradně ekologické produkty. Takže jsme již do katalogu zařadili dva nové bateriové štěpkovače, jeden zahradní a druhý pro průměr vkládaného materiálu až 160 milimetrů. Celkově máme už třetí vlastní generaci elektrických štěpkovačů, děláme i plynové, jako vůbec první na světě testujeme bateriovou frézu na pařezy. Pro zbytek světa se pak snažíme vyrábět výkonné, užitečné a promyšlené stroje s nízkoemisními pohony a automatickými systémy, které lidem ulehčí práci a pomohou i při zlepšování našeho životního prostředí.
„Dlouhé období vývoje, testů a příprav jsme zakončili...
Zdicí robot od Wienerbergeru má nejen úspěchy v...
Travelcon je vůbec největší odbornou konferencí cestovního ruchu...
Nedílnou součástí konference je kromě turismu také téma...
Během konference si účastníci vyzkouší také několik technologických...
Co bude znamenat přechod X na platformu podobnou...
WeChat má přes 1,2 miliardy uživatelů, kteří jsou...
Je třeba si uvědomit, že WeChat vznikal před...
I když se v této chvíli zdá přechod...
Další krok, který Elon Musk plánuje, je poskytnout...
Česká technologická firma eMan si uvědomuje, že podpora...
Spolupráce mezi českými firmami a vzdělávacími institucemi má...
Současný stav na trhu práce v oblasti informačních...
Kariérní veletrh COFIT představuje studentům na půdě FIT...
„Příznivá firemní kultura podporující autonomii a vlastní myšlení...
Generace Z řadí dobré vztahy v práci mezi...
Řada firem se potýká s úsporami, na trhu...
Příslušníci mladé generace Z podle personalistů reagují pozitivně...
„Je opravdu skvělé sledovat tempo, s jakým se...
Novinkou uplynulého roku byla integrace Large language modelu...
Mezi klienty Vocalls dnes najdeme společnosti ČSOB, Estafeta...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)