Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Pár desítek šikovných lidí, masivní investice do vývoje a jasná vize daly za třicet let firmě vyrůst z malé rodinné do velikosti globálního lídra, který z Hané určuje i trendy v oboru. Jak se v takové společnosti projevuje rok pandemie? A přežila by lockdown průmyslu? Zdeněk Zapletal, zakladatel a majitel společnost LASKI, je silně skeptický.
Jak se daří Laski zvládat problémy, které jistě pandemie znamená pro snahu udržet výrobu i zahraniční trhy?
Situaci způsobenou pandemií zvládáme zatím poměrně dobře. Sice někteří kolegové se s covidem již potýkali, ale nijak podstatně se nám absence, bohudík, nezvýšila. Jako asi každá firma jsme udělali okamžitá opatření již v prvním čtvrtletí loňského roku s cílem minimalizovat možnost nákazy. Máme výhodu, že firma je tvořená více samostatnými objekty. Když je postižen jeden úsek, tak příliš neohrozí ostatní. Problém nemáme se zakázkami, začíná se ale objevovat v oblasti dodávek a dodacích termínů subdodávek. Termíny dodávek u některých materiálů se zdvojnásobily. Ruku v ruce s těmito těžkostmi jde i markantní zvyšování cen všech vstupů do výroby. Přes všechny tyto potíže pokračujeme standardním tempem, pouze dodací termíny od objednávky po expedici máme delší než obvykle, přibližně tři měsíce. Bohužel, problémy s cestováním a zrušení většiny veletrhů nám neumožňují přímou prezentaci strojů našim zákazníkům a znesnadňují přímý kontakt s distributory. Ale v tomto ohledu na tom konkurence není o mnoho lépe.
Co by pro vaši firmu znamenalo zavření průmyslu na tři až čtyři týdny, což je jeden z návrhů, o němž především zastánci radikálních řešení mluvili jako o jediném možném opatření, které vyhraje boj s pandemií?
Tuto možnost si raději nepřipouštím. V současné době nestíháme dodávat nasmlouvané objemy a potvrzené objednávky. Zastavení průmyslu by zcela určitě vedlo ke stornům objednávek od zákazníků. A termíny expedice našich výrobků by se neskutečně protáhly. Nahradila by nás konkurence a možnost, že třicet let budování firmy by přišlo vniveč, je velmi reálná. Neznám detailně situaci v jiných průmyslových podnicích, ale rozhodně nemáme poznatky, že by se nějak masově šířil virus ve firmách. U nás například plocha na jednoho pracovníka určitě převyšuje 50 metrů čtverečních, a je to tedy nesrovnatelně více než v otevřených nákupních centrech.
Vidíte pandemické problémy na obratu?
V současné době je obrat firmy mírně vyšší než v předchozích letech, ale jak jsem říkal, rostou vstupy. A samozřejmě nevíme, co bude v nejbližší budoucnosti následovat, ať už jde o vlastní pandemii nebo o případná opatření.
Jste silně exportní firma – co je pro vás v tuto chvíli nejtěžší?
Problémy s exportem, spíše tedy s expedicí, byly před rokem, protože to byl covid absolutní celosvětový šok. Dnes všichni naši partneři v zahraničí objednávají ve stejných nebo i mírně vyšších objemech oproti předchozím letům. Největší problémy, jak jsem již naznačil, jsou v tuto chvíli v prodlužování dodacích termínů od našich subdodavatelů. A protože naše největší odbytiště je na britském trhu, počátek letošního roku přinesl pro toto teritorium i logistické problémy, což ovšem nejde k tíži pandemii, ale brexitu.
Sám jste řekl, že budoucnost nelze předvídat a že případný lockdown průmyslové výroby by vám mohl dramaticky zničit exportní pozice. Můžete případné výpadky exportu saturovat na českém trhu? Jak ten nyní vypadá? Pokud vím, značně se orientujete na města a obce, ale i ta mají propad příjmů a omezují investice…
Mluví se o šetření, ale vypadá to tak, že se spíše všichni snaží proinvestovat prostředky, než jim je pokrátí stát. Jak jsem již říkal. Nestíháme. Samozřejmě na český trh dodáváme malou část naší produkce, ale není reálné, že by se mohl stát naším hlavním odbytištěm, je pro nás malý. Výpadek v exportu se díkybohu zatím neobjevil. A ještě poznámka k českému trhu a municipalitám, fakt, že se šetření zatím neprojevuje, je jistě dán i dotačními tituly. Ale nebude to trvat věčně, osobně v tuzemsku předpokládám propad objemů spíše v následujícím období.
Dlouhodobě pracujete na inovacích, které jste představovali na veletrzích, které se ovšem nekonají. Inovujete?
Inovace produkce je pro nás hlavní cíl. Velká část profitu firmy je zpět investována do vývoje, protože pro udržení kroku se zahraniční konkurencí, která je především v USA, je tento směr naprosto nezbytný. V současné době se zaměřujeme na alternativní pohony, jak propan-butan, tak elektřinu. Dovolím si říct, že v některých prvcích jsme světovými průkopníky. Což vede k tomu, že konkurence nás sleduje a parazitní firmy kopírují. A nám nezbývá nám nic jiného než inovovat dál. V poslední době jsme skutečně značný prostor věnovali vývoji strojů na baterie a automatickým systémům.
To jsou trendy?
Určitě, bateriové stroje, protože svět, alespoň ten na západ od nás, kde možná až příliš tlačí na pilu, chce dnes výhradně ekologické produkty. Takže jsme již do katalogu zařadili dva nové bateriové štěpkovače, jeden zahradní a druhý pro průměr vkládaného materiálu až 160 milimetrů. Celkově máme už třetí vlastní generaci elektrických štěpkovačů, děláme i plynové, jako vůbec první na světě testujeme bateriovou frézu na pařezy. Pro zbytek světa se pak snažíme vyrábět výkonné, užitečné a promyšlené stroje s nízkoemisními pohony a automatickými systémy, které lidem ulehčí práci a pomohou i při zlepšování našeho životního prostředí.