Sobota 20. dubna 2024
ikona hodiny20. 5. 2021 14:04

Je optimismus výrobců aut oprávněný?

Čísla ukazují, že se začátkem druhého pandemického roku se podniky v českém automobilovém průmyslu začínají dostávat zpět do kondice, přestože celý segment globálně poznamenává krize poptávky i nedostatek některých komponent či materiálů.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

V prvním čtvrtletí tohoto roku bylo v Česku vyrobeno celkem 333 520 motorových vozidel, což je o 2,7 % více než ve stejném období loňského roku a březnová výroba osobních vozidel se dokonce přiblížila předkrizovým objemům.

Do souvislostí uvádí čísla Vojtěch Severýn, manažer komunikace Sdružení automobilového průmyslu: „Při hodnocení je potřeba zohlednit, že ve druhé polovině března 2020 se uzavřel prakticky celý evropský automobilový průmysl. V České republice se nejprve 18. března 2020 zastavila výroba ve ŠKODA AUTO a TPCA, nošovický Hyundai je následoval o pět dní později.“

Doplňuje ho i Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu: „Realističtější pohled na vývoj letošní výroby proto dává srovnání s rokem 2019. Tehdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy jen o 8,6 procenta více než letos, v samotném březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 dokonce na necelých pět procent rozdílu. Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou. Kolínská Toyota dokonce musela z tohoto důvodu načas zastavit výrobu. Aktuální zprávy z evropských trhů však ukazují na mírné oživení. Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst 3,2 procenta a dává nám tak naději na mírný optimismus.“

1. čtvrtletí 2021 českého automobilového průmyslu v číslech

  • 305 979 konvenčních osobních vozů
  • 12 272 elektromobilů
  • 13 646 hybridů
  • 1 111 autobusů
  • 241 nákladních vozů
  • 271 motocyklů

Otazníky za pohonem zítřka

Trend čisté mobility je pro celý globální autoprůmysl jednoznačně nejsilnějším změnovým faktorem. Evropa tlačí na Green Deal a ten tlačí na producenty automobilů – tématu se blíže na celé následující dvoustraně věnuje právě Vojtěch Severýn.

Na nabídku čisté mobility pomalu reaguje i trh, což dokazuje nárůst prodejů vozů s hybridním pohonem, který v Česku v 1. čtvrtletí vzrostl o 83 procent na 4 705 automobilů, z toho takřka tisícovku vozů tvořily plug-in hybridy. Jejich počet u nás se tím meziročně zdvojnásobil. Otazník k pohonu budoucnosti však stále patří, což dokazuje naopak o třetinu klesnuvší počet nově registrovaných elektromobilů. Impulz v tomto segmentu očekávají dovozci od značky Dacia, která s modelem Spring v ceně pod 450 000 Kč přichází na český trh právě v současné době. Přesto platí, že počet elektromobilů u nás se loni také téměř zdvojnásobil a spolu s plug-in hybridy je nyní v tuzemsku více než 10 tisíc vozů s externím dobíjením. Mezi ekologickými vozy však stále převládají auta na LPG a CNG, kterých je registrováno celkem 136 tisíc, nicméně větší přírůstky v poslední době vykazují elektrické vozy. V letošním roce by statistiky mohly poprvé zaznamenat i vozy s vodíkovým pohonem, když na první čerpací stanice tohoto typu reaguje nejrychleji japonská Toyota s modelem Mirai.

Experti se však obávají, že bez promyšlené koncepční podpory státu, a především bez většího rozvoje infrastruktury bude náběh bateriových vozů v Česku ve srovnání s okolními státy výrazně pomalejší. Přesto jde o segment, který má značný růstový potenciál. Svědčí o tom i ofenziva německého koncernu Volkswagen. Ten nejen že plánuje mít do roku 2030 v Evropě šest továren na výrobu baterií (jednu snad i v Česku), ale vyhlásil útok na (zatím) neotřesitelnou pozici značky Tesla.

Mizivá podpora může být smrtící

Právě baterie a síť nabíjecích stanic jsou dnes v Evropě stále limitujícím faktorem pro větší využití nových pohonů. Volkswagen proto od roku 2023 spustí výrobu vlastního typu, což by mělo snížit náklady na baterie až o 50 procent a ve spolupráci s britským ropným gigantem BP a s elektrárenskými podniky Enel a Iberdrola má cíl významně posílit síť nabíjecích stanic. Do pěti let by prý v Evropě mělo být k dispozici minimálně 18 tisíc rychlonabíjecích míst.

Co to znamená pro český autoprůmysl? Expert poradenské firmy EY pro automobilový průmysl Petr Knap vidí značná rizika: „Investoři již dnes začínají vedle daňových pobídek, ceny práce a její kvalifikace hodnotit i environmentální parametry. A podpora elektromobility ze strany státu je jedním z nejviditelnějších. Bohužel ne u nás, kde je v podstatě mizivá.“ Varováním může být dva roky stará studie připravenosti na elektromobilitu, kterou právě společnost EY pro sdružení AutoSAP zpracovala. Výsledek? Již tehdy poukázali na celou stovku významných českých dodavatelských firem, jejichž příjmy generují prodeje výrobků, které už v bateriových elektromobilech nejsou zapotřebí.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Be the Best
Platí Baťovo ikonické motto i v době umělé inteligence?

Jeden závěr na úvod je ale zcela zřejmý:...

Bylo to v roce 1925 – po 31 letech...

Tomáš Baťa je nám i v současnosti inspirací mimo...

V období, kdy se firmě Baťa podaří konečně zvládnout...

Následně se Baťa také vyjadřuje k odpovědnosti firem za...

Abychom se mohli dostat k podstatě naší úvahy, jak...

A významným článkem mozaiky Baťových úvah je také...

A zde získáváme odpověď Tomáše Bati na situaci,...

A zase se ocitáme na začátku dvou rovin,...

Nejde zde oddělit jedno od druhého. Firmy nemohou...

Tomáš Baťa věděl, že jde o změnu životního...

Vracíme se touto úvahou zase na začátek. Málo...

Jak k otázce umělé inteligence a nahrazování lidské práce...

Jak vnímá roli lidí v době umělé inteligence...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...