Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
S Ivanem Baťkou, majitelem břeclavské společnosti Fosfa, o ekologii, environmentálních trendech české a evropské současnosti a o tom, že princip zelené fabriky není trendem třetího tisíciletí.
Rád aplikujete baťovské ideje a principy. Jak jde dohromady Baťa s moderními environmentálními tématy?
Já myslím, že velmi dobře. Baťa se zabýval ekologickými tématy ne proto, že by tehdy byla sexy, ale že pro něj byla přirozenou součástí uvažování. A jsou také součástí služby. Podstatným rysem Baťovy výjimečnosti byla komplexita jeho služby, proto byl nejlepší výrobcem obuvi na světě. Byl ale svého času také jednou ze sedmi největších globálních firem světa a věřím, že kdyby pokračoval, měl by Amazon dřív než Bezos a byl by na Marsu dřív než Musk. Součástí baťovských principů je zelená fabrika, on si velmi dobře uvědomoval, že lidi motivuje i prostředí. A stejná je i Fosfa, my jsme zelená fabrika. Dlouhodobě a systematicky odstraňujeme staré ekologické zátěže, bouráme staré budovy, rušíme staré provozy, neustále snižujeme exhalace, spotřebu vody, produkci odpadů. Vždyť příroda je ve skutečnosti zero waste.
Je některý z environmentálních imperativů důležitější?
Nevím, jestli důležitější, ale já jako velký problém vidím vodu, která je nenahraditelná. Je příčinou migrace i válek. Proto u nás je cílem číslo jedna hospodaření s vodou. Ne proto, že by voda byla drahá a hledali bychom ekonomický efekt, ale vadí mi, kolik jí spotřebujeme. A ona jistě poroste v ceně a nakonec to i nám ekonomický efekt přinese, ale není to naše motivace. Máme projekty, které v příštích pěti letech sníží naši spotřebu vody ve výrobě o pětadevadesát procent. A mám představu, že i s těmi pěti procenty, co nám zůstanou, budeme pracovat v nějaké uzavřeném okruhu. Ale to je zatím jen představa. Oproti tomu realitou jsou naše vertikální farmy – produkují superpotraviny, ale hlavně oproti konvenčnímu zemědělství ušetří devadesát procent vody. Z dnešního pohledu se zatím zdá, že zemědělství tak, jak je známe, nahradit nelze. Problém je, že ono na jedné straně vytváří potraviny a bez toho se neobejdeme, ale na druhé straně je obrovským znečišťovatelem planety. Dlouho se na rozdíl od průmyslu nemodernizovalo, nevyvíjelo. A je zřejmé, že potřebuje impulz a nový směr. Za druhý významný bod považuji odpady. Proto naše výrobky Feel Eco jsou navrženy nejen jako zdravotně nezávadné, ale také jako plně recyklovatelné, nezatěžují přírodu a stoprocentně se rozloží. Účinností přitom předčí i ty výrobky konvenční. V Kanadě jsem viděl hezky pojmenovanou snahu o efektivní nakládání s odpady: Reduce, Reuse, Recycle… Ale dá se jít ještě dál, namísto Recycle vidím New Process nebo New Product. Prostě odpad využít pro něco nového, co bude sloužit. A třetím bodem, který mě zajímá, jsou exhalace a energetika, dvě oblasti, které v příštích několika letech totálně změníme, máme již připraveny masivní investice. Všechno, co dnes ve Fosfě děláme, je zelené. Zajímavé je, že to začalo ještě v historii, kdy se Fosfa jmenovala Schramovy závody. Tehdy podnik najal zahradníky z Lednicko-valtického areálu, kteří položili základy zeleně v areálu. A v tom také budeme pokračovat, nádhernou inspirací jsou Semiramidiny babylonské zahrady, město na okraji pouště, které díky zeleni poušť ani nevnímá.
Nezní slovní spojení ekologická chemička paradoxně?
Já už se slovu chemička bráním, chci se vymanit z téhle škatulky. Vše kolem nás je chemie. My jsme mnohem více potravinářská firma, pokud bychom to chtěli nějak zařadit, drtivá většina našich produktů má potravinářské atesty, většina aplikací fosforu směřuje do potravinářství. Bez fosforu by nebyl život. To, že s ním umíme pracovat tak, jak umíme, je naše velké privilegium, je to jedinečná kompetence a máme na ní založenou jedinečnou službu, kterou rozvíjíme. Ale vedle toho vzniká řada jiných výrobních aktivit, všechny jsou navázány na službu zákazníkovi i planetě. A protože naše produktové portfolio je širší, vidím Fosfu jako výrobní inovativní společnost, to je asi nejvýstižnější. Proto i naše heslo Life Science.
Jak vnímáte evropské environmentální proudy?
Rozporuplně. Cíl neustále se posouvat a zlepšovat je správný. Ale říci, že od zítřka bude všechno jinak, to je zjevný nesmysl. Toho zlepšení se totiž dá dosáhnout jen trvalou prací, ne řečmi, vizemi a proklamacemi, které následující den zabijete jinými řečmi, proklamacemi a vizemi. „Talk is cheap,“ říkají Američané. Disruptivní myšlenky jsou skvělé, ale když nepřijdou, je třeba jít cestou postupných kroků. My jsme o přírodu dlouho nedbali a teď v dobré víře vytváříme zrůdu. Rád bych se pletl, ale současné snahy spíše povedou k tomu, že se Evropa stane nekonkurenční a přebyrokratizovaná. Budou ji dusit nereálné cíle, na které dnes EU a její různé komise vynakládají peníze, které jim nepatří, které berou budoucím generacím a přerozdělují je na nesmyslné, státem a jeho úředníky definované projekty. Výsledky podobných postupů a činů již známe z komunistické minulosti… To přece nemůže a nebude dlouhodobě fungovat