Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny9. 7. 2021 09:03

Hotelům v pandemii Boží pomoc nestačí

S Martinem Gerstmanem, ředitelem pražského Congress & Wellness Hotelu Olšanka o pomalém covidovém nadechování i o tom, kde a jak v pandemické době hotely hledají zákazníky.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Hotel Olšanka Foto: Hotel Olšanka

Jak se cítíte po měsících neprovozu?

Nadechujeme se k životu. Musím říct, že hotely stát opravdu podržel, nás navíc velmi podržel i vlastník, tedy Českomoravská konfederace odborových svazů. Dostali jsme poměrně velkorysou bezúročnou půjčku, dokonce s prodlouženou splatností a mohli jsme tak platit závazky i udržet zaměstnance. Takže rozjezd máme snazší v tom, že nemusíme složitě dávat dohromady personál.

Kdyby přišel další lockdown?

Asi bychom to přežili, ale obávám se, že už bychom museli dělat brutálnější opatření. A nezvládli bychom to bez pomoci státu nebo vlastníka. Boží pomoc by asi nestačila.

Museli jste upravovat ceny?

Dlouhý lockdown je podle některých spouštěčem inflace. Ubytování jsme nezdražili, ani se k tomu letos nechystáme, v restauraci jsme zvedli ceny denních menu v nízkých procentech, řádově možná o desetikorunu, protože tam jsme byli na hraně. Rostou vstupy a s tím se mnoho dělat nedá, časem nás to patrně dožene. Podobný trend růstu cen ve službách je vidět i v zahraničí.

Foto: Hotel Olšanka

Benefity pro korporátní klientelu

  • VIP snídaně formou bufetu
  • Bazén a fitness centrum zdarma
  • Minerální voda na pokoji zdarma
  • Příslušenství na vaření kávy a čaje na pokoji
  • Voucher na 0,1 dcl výborného českého vína
  • 20% sleva v hotelové restauraci
  • Zrušení rezervace zdarma 24 hodin před příjezdem
  • Dřívější check-in a pozdější check-out
  • Parkování za zvýhodněnou cenu 300 Kč
  • Možnost platby na fakturu
Foto: Hotel Olšanka Foto: Hotel Olšanka

Dá se na současné době najít z pohledu hoteliéra vůbec něco pozitivního?

Je to nová výzva. Člověk si musí sáhnout do rezerv. Myslíte si obvykle, že děláte maximum, ale když přijde krize jako tato, vždycky zjistíte, že se dá udělat víc. Měli jsme několik brainstormingových sezení a vymysleli jsme fůru věcí, které jsme hned realizovali. Včera například jsme natáčeli záběry dronem, abychom ještě vylepšili webové stránky. Už předtím jsme vyčlenili jeden ze salonků a udělali jsme v něm dětskou hernus promítáním filmů. Máme rodinné pokoje, které dovolují ubytovat rodiče a děti odděleně, se společnou chodbou a sociálním zázemím. Čekáme, že o takovou službu by mohl být zájem. Předevčírem jsme dostali ocenění Nejlepší wellness hotel regionu, to je určitě pozitivní.

Máte bezesporu výhodu v širokém portfoliu služeb…

To v každém případě, nemáme pouze wellness, ale celé sport centrum – bazén, posilovnu, stolní tenis, badmintonové kurty, což je velká a ceněná specialita, ale také kongresové vybavení s variabilitou od 15 do 600 osob ve čtrnácti saloncích či velkém sálu a také gastronomické provozy, pivní terasu, vinný bar s širokou nabídkou moravských i zahraničních vín, kde můžeme díky speciální technologii nabídnout takřka kterékoliv víno na skleničku… Cílíme nejen na individuální turisty, ale i na kongresovou turistiku a firemní klientelu, která si náš hotel oblíbila nejen pro širokou škálu benefitů, ale i díky přístupu našeho personálu. A také na místní klientelu, která sice nevyužije ubytování, ale služby wellness, sportcentra a gastronomii. Oblíbené jsou třeba nejrůznější degustace, které pořádáme několikrát do měsíce.

Jak v současné době vidíte budoucnost hotelů?

Obecně mohu těžko hodnotit, každý hotel je jiný. My k černé nule potřebujeme alespoň pětačtyřicetiprocentní obsazenost.

Máte ji?

Ani zdaleka ne, dnes jsme na nějakých sedmnácti, možná osmnácti procentech. A nevěřím, že na tu pomyslnou hranici efektivity dosáhneme o prázdninách. Budeme držet palce, abychom si o prázdninách přivezli jako Češi minimum problémů ze zahraničí, protože v současné době vypadá situace vcelku příznivě a my už se těšíme, až se budeme moci pustit do akcí, které jsme z loňského roku a letošního jara museli přesouvat na podzim a na příští rok, dokonce některé akce už máme plánované i na rok 2023.

Hoteliéři často tvrdí, že česká klientela tu zahraniční nenahradí, protože nemá takovou ochotu a možnosti utrácet.

Je rozdíl v tom, jestli trávíte dovolenou v Praze nebo na českých horách, na jižní Moravě či na Lipně. Praha už je dnes často lacinější než ostatní oblasti, protože je tu značná konkurence musíme o klienta mnohem více bojovat. Takže paradoxně musíme nabízet lepší služby za nižší cenu. Ale naše matematika není nijak složitá, není kumšt mít narvaný hotel za málo peněz. Byli jsme zhýčkaní, mívali jsme letní obsazenost kolem devadesáti procent. To asi dlouho mít nebudeme…

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Cestovní ruch
Regionální muzeum není jen pokladnice

Od muzea se očekává, že uspokojí/přitáhne turisty včetně...

Jílové u Prahy je tak trochu ve specifické...

Zlato Regionální muzeum v Jílovém u Prahy sídlí na...

Příležitostné výstavy Výstavy, malé i větší, jsou v jílovském...

Původně jen opravdická živoucí kočka. Tak nějak jednou...

Regionální muzeum, na rozdíl od těch velkoměstských, může...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Trendy
Pět příkladů, jak umělá inteligence může efektivně pomáhat

Již dnes v mnoha firmách umělá inteligence pomáhá řešit...

Umělá inteligence dokáže velmi rychle zpracovávat rutinní opakované...

AI umí pomoci například s články, blogy, prezentacemi,...

Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na...

AI může být využita jako virtuální asistent, který...

„Umělou inteligenci lze také efektivně využít k brainstormingu...

Pohled z praxe
HOLIDAY WORLD 2024 navštívilo přes 26 tisíc milovníků cestování

Expozice 302 vystavovatelů z 24 zemí světa, na hrubé...

Veletrh HOLIDAY WORLD & REGION WORLD tradičně věnuje...

Návštěvníci z řad široké veřejnosti vyhrávali v rámci HOLIDAY WORLD...

HOLIDAY WORLD & REGION WORLD se konal v...