Pátek 19. července 2024
ikona hodiny14. 7. 2021 09:25

CMO, nebo CVO?

Jack Welch hovořil o tom, že hlavním úkolem CEO je být CMO neboli Chief meaning offi cer. Dávat svým lidem význam toho, co dělají. Doba dnes směřuje stále víc k tomu, že lidé chtějí, možná dokonce potřebují vědět, proč dělají to, co dělají. Vydělávat peníze? Ok. A co dál? Pokud je to jen o penězích, zdá se, že spoustu lidí taková práce vůbec, ale vůbec nenaplňuje. A odcházejí jinam, pokud mají tu možnost, kde jim dají i význam, účel toho, co dělají.

Jiří Jemelka autor

J.I.P. pro firmy

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Pamatuji si, když jsem lanařil naši obchodní ředitelku. Nedala se. Dva roky. Jednou jsem se jí zeptal, zda chce do konce života prodávat železo, nebo pomáhat lidem měnit životy druhým k lepšímu. Tehdy zaváhala. Myslím, že tam se to začalo lámat. Dnes je u nás. Ve stejném duchu hovoří Simon Sinek. CEO má být hlavně CVO, Chief vision offi cer. Má mít jasno, za čím jde. Pokud jsou to jen peníze, moc lákavé to pro lidi není. Mnozí šikovní lidé, zdá se, potřebují vizi. Kde není vize, lid strádá. Vize i účel spojují, motivují. Jsou jako pohon do motoru, energie pro tvoření. Neplatí to pro všechny, ale pokud chcete něco pořádného vybudovat, bez lidí, kteří žijí zrovna tak jako vy pro společnou vizi a účel, to nedáte.

Podnikání bez starostí?

Nedávno jsem zažil dvě situace odlišné jako den a noc. Ráno jsme startovali projekt u klienta. Ptám se ho na vizi jeho firmy. Lehce nechápavě se na mě podíval, jako by to nebylo jasné. Když jsem ho přesto poprosil o jasné vyjádření, řekl: „Tak aby to něco vydělalo a postupně jsem to předal na syna. A aby s tím syn neměl moc starosti.“ „No,“ říkám mu, „tak z toho si vaši lidi sednou na zadek, až to uslyší.“ Další dvě hodiny jsme přemýšleli, až se nám kouřilo z hlav, jaké jiskry se má majitel chytit, aby znovu dostal náboj do podnikání. Aby chytil, hořel a pak i zapaloval své lidi. To za něj nikdo neudělá. Bez toho je jeho firma polomrtvá, třebaže žije. Něco to vydělá. I tomu synovi to snad předá. Otázka je, s jakou perspektivou. Protože buď něco roste, nebo skomírá. Status quo dlouhodobě neexistuje. Nejen v byznysu.

Odpoledne ten samý den sedím a jednám s majitelem středně velké firmy, která rok co rok roste. Když se ho zeptám na vizi, co s firmou zamýšlí dál, rozzáří se mu oči a odpoví: „Vím naprosto přesně, co chci…“ A pak následuje dalších deset minut, kdy chrlí jednu myšlenku za druhou, div nevzlétne celá místnost pět metrů nad zem. Nestačíme si s kolegou zapisovat. Není to náhoda, že první firma živoří a druhá prosperuje.

Najděte si svou roli

Pokud nemáte vizi, tak se zastavte. A znovu a znovu hledejte, za čím jít. Nepřestávejte, dokud to nenajdete. A jste-li majitel malé či střední firmy a chcete opravdu zásadním způsobem prospět svému podniku, tak se co nejdříve vymaňte z denní operativy firmy. A jak to jen bude možné, najměte si provozního ředitele, výkonného ředitele, říkejte tomu jakkoliv. Delegujte do vyčerpání. Věnujte se strategii, vizi firmy a dalšímu směřování. Ale nepleťte si slovo podnikat a dělat manažerskou práci. Mnoho podnikatelů a podnikatelek začne podnikat, nicméně dřív nebo později skončí u manažerování. Důsledků daného jevu je mnoho. Skončíte bez nadhledu, vyčerpaní, zahrabaní v operativě, bez drajvu. Podnikat je něco jiného než být manažerem. Vyberte si, kterou roli chcete zastávat. Je v tom zásadní rozdíl pro budoucnost vaší firmy.

Nejnovější články

Pohled z praxe
Česká firma zrychlila dispečink britských sanitek o 20 %

Po prvotní pilotní fázi pomohl český poskytovatel cloudového...

Společnost EMED patří mezi dynamické a rychle rostoucí...

Výrazný přínos implementace českého softwaru potvrzuje Craig Smith,...

EMED začínal s využíváním Daktely s 280 zaměstnanci...

Spojené království představuje pro Daktelu unikátní výzvy a...

Vzhledem k expanzi Daktela vybudovala lokální tým deseti...

Jiří Havlíček, generální ředitel společnosti Daktela, k tomu...

Analýzy
Češi nejvíce využívají sdílených služeb ubytování

„Průzkum se zaměřil na specifika sdílené ekonomiky a...

„Průzkum se také zaměřil na otázku, v čem...

Analýzy
Potraviny v Česku zlevňují nejrychleji v EU

Pokud se podíváme na inflační čísla detailněji, v...

Česko naopak zůstává premiantem při pohledu na ceny...

Po červnovém překvapení odhadujeme další pozvolný pokles spotřebitelské...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Spokojení zaměstnanci mohou až o čtvrtinu zvýšit firemní zisk

Změna přístupu z „máme zaměstnance“ na „pracují u...

V době, kdy lidé kladou větší důraz na rovnováhu...

Zaměřte se na člověka: Myslete na to, aby...

Řešte predikci a prevenci: Pomocí strojového učení a...

Expertní pohled
Letní výprodej koruny: Úrokový diferenciál opět ve hře

V podobném duchu zapůsobila na kurz koruny také...

V kombinaci s horší růstovou dynamikou jsme proto...

To samo o sobě není povzbudivá zpráva pro...

V souhrnu jsme lehce revidovali letošní výhled na...

Oproti současným úrovním vidíme prostor pro solidnější zisky...

Z pohledu ČNB zatím není slabší koruna důvodem...

Expertní pohled
Změny v DPP a DPČ mohou mít negativní dopad na zaměstnávání

Oznamovací povinnost se týká všech DPP, včetně těch...

Původně možná dobře zamýšlené změny tak budou zřejmě...

Ačkoliv si Česká republika v porovnání s ostatními...

Další možnosti, jak pomoci zvýšit flexibilitu českého pracovního...