Sobota 20. dubna 2024
ikona hodiny3. 9. 2021 09:00

Geis: Řízení firmy v časech covidu

Snad všichni máme vlastní zkušenost s problémy, které do byznysu a vůbec do všeho v lidských životech vnesla pandemie. Standardem ve všech odvětvích se staly skokově zvýšené nároky na práci, dynamická změna zažitých modelů. Jak se s tím vypořádala přední logistická firma, která zároveň s růstem zásilek musela řešit i obrovské výpadky v přepravě?

Dana Samková autor

Foto: Geis Foto: Geis

„V covidovém období se náš celkový objem leteckých a námořních zásilek zvýšil dvouciferně. Převládala námořní a vlaková přeprava z Asie, a to hlavně díky nárůstu přepravy zdravotnického materiálu,“ říká David Knobloch, prokurista společnosti Geis CZ Air + Sea.

„Nedostatek letecké kapacity zapříčinil už na jaře 2020 přesun zboží na vlakovou a námořní cestu. Jenže i ta se zakrátko vyčerpala, začala kolabovat a projevil se i nedostatek volných kontejnerových jednotek. Tento trend pokračoval i v podzimních a zimních měsících a prakticky s touto situací bojujeme dodnes. V důsledku toho cenová hladina vzrostla na historická maxima, kde se v současnosti stále drží,“ popisuje David Knobloch s tím, že firma byla zahlcena neustálým hledáním nových možností přepravy a rekalkulací cen. „Nehoda v Suezu to ještě umocnila a dá se očekávat, že situace s nedostatkem kapacity na straně jedné a rostoucí ceny na straně druhé bude nadále přetrvávat,“ dodává Knobloch.

V kritických časech firma vyzkoušela projekt přímého spojení kamionem z Asie do Evropy po cestě dlouhé téměř 10 tisíc kilometrů. „Tento produkt přímého tahače z Číny si zcela jistě ponecháme, velmi se nám osvědčil,“ připomíná prokurista.

Přibylo B2C příjemců

Během pandemie se zároveň v pozemních přepravách změnila skladba příjemců. Klesly počty zásilek do retailu a přibylo doručování na soukromé adresy. „Podíl B2C příjemců kontinuálně rostl, zatímco objemy zásilek do retailu se proměňovaly se zpřísňováním a rozvolňováním protiepidemických opatření,“ vysvětluje Petr Družkovský, provozní ředitel Geis CZ, a dodává, že kvůli většímu podílu zásilek na soukromé adresy se změnily ukazatele produktivity a výkonů vozidel. „Také narostl rozsah poskytovaných přidaných služeb, jako například telefonní avízo, dvoučlenné posádky a realizace výnosu do parta,“ připomíná Družkovský, který předpokládá, že část objemů zásilek přesunutých do e-shopového prostředí už zůstane natrvalo. „Proto i my už trvale ponecháme některé řidiče, kteří prošli potřebným proškolením, odděleně jen v oblasti doručování na soukromé adresy,“ dodává Družkovský.

I Geis CZ se ovšem musel vyrovnat s vládou nařízenými opatřeními proti šíření koronaviru. „Jako velmi přínosné se ukázalo oddělení jednotlivých směn tak, aby nedocházelo k jejich setkávání. I v případě výpadků zaměstnanců na jedné směně bylo zajištěna zastupitelnost zaměstnanci z ostatních směn,“ uvádí Jaroslava Šindelářová, HR manažerka společnosti.

Nepotkávání se

Všechny zmiňované faktory umocněné ještě nedostatkem pracovníků, kteří onemocněli nebo zůstávali doma s dětmi, kladly významné nároky na řízení firmy. „Standardním nástrojem řízení u nás ve firmě jsou pravidelné meetingy managementu na nejrůznějších úrovních a zaměřeních. Rovněž vlastní odborné týmy mají svá pravidelná osobní setkání. V době covidu jsme tyto platformy přesunuli do on-linu,“ popisuje Jan Tafat, ředitel IT Geis.

„Používáme MS Teams, pro videokonference s rozsáhlejším počtem účastníků pak Zoom. Tyto nástroje byly ve firmě standardem, takže jsme nemuseli narychlo nic speciálního implementovat. Veškerý náš hardware je dimenzovaný tak, že videokonferenční systémy bez problémů zvládne jak výkonově, tak z hlediska periferií, webkamera a další potřebné vybavení jsou standardem,“ připomíná Jan Tafat. Jediný rozdíl byl podle něj v tom, že zaměstnanci firmy se připojovali nikoli z kanceláří, ale z domova. „Veškeré systémy jsme schopni spravovat a rozvíjet i vzdáleně, technologie VPN připojení jsou na to připravené. Nicméně servis hardwaru si vyžádal osobní přítomnost techniků ve firmě, kteří se pravidelně střídali. V době pandemie jsme udržovali dostatečnou pohotovostní zásobu notebooků, která byla k dispozici zaměstnancům na home office,“ dodává Tafat.

„Určitě ale i do budoucna část komunikace zůstane on-line ve větší míře, než tomu bylo v minulosti. Dovede ušetřit spoustu času, ale musí se využívat v rozumné míře tak, abychom mohli rozvíjet sociální vazby ve firmě,“ uzavírá Jan Tafat.

Články autora Dana Samková

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Pohled z praxe

Trendy
Pět příkladů, jak umělá inteligence může efektivně pomáhat

Již dnes v mnoha firmách umělá inteligence pomáhá řešit...

Umělá inteligence dokáže velmi rychle zpracovávat rutinní opakované...

AI umí pomoci například s články, blogy, prezentacemi,...

Umělá inteligence může vytvářet obrázky a grafiku na...

AI může být využita jako virtuální asistent, který...

„Umělou inteligenci lze také efektivně využít k brainstormingu...

Pohled z praxe
HOLIDAY WORLD 2024 navštívilo přes 26 tisíc milovníků cestování

Expozice 302 vystavovatelů z 24 zemí světa, na hrubé...

Veletrh HOLIDAY WORLD & REGION WORLD tradičně věnuje...

Návštěvníci z řad široké veřejnosti vyhrávali v rámci HOLIDAY WORLD...

HOLIDAY WORLD & REGION WORLD se konal v...

Pohled z praxe
O krok blíž k výrobě zelené ropy

Pokud by totiž výklad zákona o odpadech a...

V Green Future se nám podařilo jako prvním...

Abych ukázal absurditu, která u nás legislativně panovala,...

To samozřejmě není jediný zádrhel, na který jsme...

To Česko překvapivě staví do úplně jiného světla...

Dělat v současné době nějaké závěry, jak přetahování...