Belgický příklad pro Česko
Trendy 25. 4. 2024 13:40Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli...
Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli...
Praha je jediné město v regionu CEE (střední a východní Evropa), které se může pyšnit Prime High Street, tedy obchodní...
Nabídnout ty nejlepší technologie evropským vinařům – to je cílem českého holdingu &CORK, jehož společnosti Vinařský ráj a Kovo Prudík...
Grantový program Evropské komise Kreativní Evropa na podporu kulturních a kreativních odvětví rozdělil v roce 2023 mezi české žadatele částku...
Skupina Holcim investuje do modernizace čížkovické cementárny, nový projekt Airlock se zaměřuje na snížení emisí CO2. Tato iniciativa reflektuje pevný...
Domácnosti, kteří pořizují fotovoltaiku nebo tepelné čerpadlo, v drtivé většině případů opravdu uspoří a dočkají se výrazného snížení spotřeby. Vyplynulo to...
Od začátku února došlo na londýnské burze k výraznému zdražení mědi. Na dohled psychologické hranice 10 000 dolarů za tunu...
Celkem pět ocenění získal na jaře TIC BRNO v soutěžích zabývajících se cestovním ruchem – TURISTPROPAG a Velká cena cestovního...
Probíhající napětí na Blízkém východě se spolu s výhledem na vyšší úrokové sazby po delší dobu (higher for longer) přenášejí negativně...
Stejná práce, ale jiné platové ohodnocení. Podle dat Statistického úřadu Evropské unie činí rozdíl ve mzdách mezi ženami a muži...
Všechny výsledky
Bezhotovostní platební styk je trendem, který v budoucnosti možná nepříliš vzdálené vytlačí ze světa hotovost. Jaké jsou trendy? S ředitelem společnosti Worldline Česká republika o současnosti a budoucnosti bezhotovostních plateb.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Pojďme si nejprve říct, co je vlastně konkurencí bezhotovostních plateb. Jsou tu nejrůznější nástroje a platformy – GooglePay, ApplePay, okamžitá platba…
Z našeho pohledu i z pohledu obchodníka i z pohledu zákazníka jsou to všechno, s výjimkou okamžitých plateb, klasické platby kartou. Vždy totiž musíte konkrétní platební nástroj nebo platformu svázat s číslem konkrétní platební karty. Fakt, že iniciátorem platby není kus plastu, ale telefon, tablet, hodinky, prstýnek či náramek, ten nehraje žádnou roli. Okamžitá platba je něco trochu jiného, to je vlastně bezhotovostní převod z účtu na účet v reálném čase. Stále platí, že největší konkurencí bezhotovostním platbám na všech úrovních je hotovost.
Dá se říct, co je nebo bude trendem?
V posledních letech placení kartami prochází bouřlivým vývojem, vždyť letos už slavíme výročí patnácti let od první české bezkontaktní platby. Od vzniku platebních karet v padesátých letech do konce let osmdesátých se používal embossovaný reliéfní kód, který se četl žehličkou. Po čtyřiceti letech přišel magnetický proužek, ale ten už vydržel pouze deset, dvanáct let a byl nahrazen kontaktním čipem. Nároky na bezpečnost pak přinesly kombinaci čipu a PIN, dnes už je standardem bezkontaktní čip, dvoufaktorové ověřování a nastupuje biometrika. Vývoj se neuvěřitelně zrychluje. Byla na té cestě řada slepých uliček a říct, jaká bude buducnost, je velmi těžké. Cokoliv řeknu, bude jen moje představa o tom, jaká budoucnost může být. Nicméně Česko bude pravděpodobně jednou z prvních zemí, která to bude vědět…
Jsme takoví vizionáři?
Jsme velmocí v tom nejmodernějším trendu, v bezkontaktních platbách. A máme vysokou míru schopnosti adoptovat nové technologie. Takže kartové asociace novinky rády testují v Česku, protože jsme z jejich pohledu trh nejen nesmírně vyspělý, ale také přiměřeně velký. Zavádět novinku na americkém či asijském trhu je příliš nákladné, zvlášť, pokud by se ukázalo, že to je zrovna ta slepá ulička. Takže jsme taková laboratoř Evropy, pokud jde o trendy v bezhotovostních platbách.
Zásadní otázka je mířena na bezpečnost…
Bezhotovostní platby jsou maximálně bezpečné. Jen si lidé musí uvědomit, že karta jsou peníze. Velmi často se stává, že člověk se obezřetněji chová ke své peněžence se sto padesáti korunami než ke své kartě. Pro všechny subjekty, které se na bezhotovostních platbách podílejí a pro všechny regulátory je bezpečnost na prvním místě.
Přesto řada lidí raději nechce používat kartu pro platby v online světě…
Obecně ve všem platí nutnost obezřetnosti a vyhodnocení rizika. Nikdo si nevybere sto tisíc a nepůjde se s nimi procházet v noci před pražské hlavní nádraží. Málokdo si uvědomuje, že není vlastně na internetu žádný velký rozdíl mezi platbou kartou a platbou převodem. Ověření plateb do konce loňského roku probíhalo prostřednictvím technologie 3D Secures, kdy se plátci doručoval unikátní ověřovací kód. Dnes už to nestačí, k ověření je nutný ještě další kód, který se nezasílá, ale je vygenerován, nebo formou biometrie. K ověření platby potřebujete vždy dva ze tří možných nezávislých kanálů a musí k němu dojít na autentifikovaném zařízení. To jsou změny, které směřují právě k výraznému posílení bezpečnost pro oblast e-commerce. Mají zamezit tomu, aby kartou mohl zaplatit kdokoliv, kdo zná PIN. Nicméně ani tak neradím nakupovat v obchodě, kde je k dostání za čtyři tisíce korun telefon, který běžně stojí více než pětinásobek. Je to samozřejmě vaše věc, ale já bych tam nenakupoval, to je stránka, která by měla u každého vzbudit podezření.
Více k tématu bezhotovostních plateb v třídílné podcastové minisérii s Miloslavem Boučkem – první díl máte zde, další dva vždy po týdnu na portálu KomoraPlus.
„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...
Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...
Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...
Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...
Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...
„V Colliers se snažíme, aby se i další...
„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...
Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...
„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...
Akcie a dluhové cenné papíry jsou velmi citlivé...
Pokud se podíváme na historické zkušenosti s propady na...
Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....
Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...
Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...
Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...
Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...
V praxi se s využitím různých slev a...
Na první pohled se může zdát, že omezení...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)