Sobota 20. dubna 2024
ikona hodiny24. 11. 2021 17:57

Důvěra spotřebitelů meziměsíčně výrazně poklesla, podnikatelé jsou mírně optimističtější

Pandemie sráží optimismus spotřebitelů

Souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně velmi mírně snížil, tentokrát o 0,1 bodu na hodnotu 95,2, při protichůdném vývoji jeho složek. Zatímco indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,5 bodu na hodnotu 96,2, indikátor důvěry spotřebitelů poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Ve srovnání s listopadem loňského roku jsou souhrnný indikátor, podnikatelský indikátor a indikátor důvěry spotřebitelů na vyšší úrovni. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.

Jan Cieslar autor

Český statistický úřad

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

„Důvěra podnikatelů v ekonomiku po čtyřměsíčním poklesu mírně vzrostla. Je to především v důsledku očekávaného zvýšení výrobní činnosti průmyslových podniků v nadcházejících měsících. Ve všech odvětvích je ale znát velká nejistota z budoucího vývoje, která je navíc doprovázena očekáváním růstu cen prodávaných výrobků, zboží a služeb u rekordního počtu podnikatelů,“ uvedl Jiří Obst, vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.

Průmysl

Důvěra podnikatelů v průmyslu se po čtyřměsíčním poklesu zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 4,6 bodu na hodnotu 93,2. Ve srovnání s říjnem hodnotili podnikatelé v průmyslu svou současnou celkovou poptávku hůře. Stav zásob hotových výrobků se nezměnil a zůstává stále vysoký. Podíl podnikatelů očekávajících pro období příštích tří měsíců růst tempa výrobní činnosti se oproti minulému měsíci zvýšil. V listopadu zároveň nejvíce podnikatelů od počátků sledování očekávalo růst prodejních cen svých výrobků v období nadcházejících tří měsíců. V meziročním srovnání je důvěra podnikatelů v průmyslu vyšší.

Stavebnictví

V odvětví stavebnictví se důvěra podnikatelů meziměsíčně zvýšila. Indikátor důvěry vzrostl o 2,4 bodu na hodnotu 114,0. Podíl podnikatelů hodnotících svou současnou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou se meziměsíčně snížil. Stávající počet zaměstnanců se podle respondentů v příštích třech měsících nezmění. Meziročně je důvěra ve stavebnictví vyšší.

Obchod

V odvětví obchodu se důvěra meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,2 bodu na hodnotu 104,7. Podíl podnikatelů hodnotících celkovou ekonomickou situaci jako dobrou se ve srovnání s říjnem téměř nezměnil. V listopadu očekával rekordní počet obchodníků (nejvyšší od počátku sledování) růst cen prodávaného zboží v období příštích tří měsíců a zároveň ve stejném časovém horizontu mírné zhoršení své ekonomické situace. Stav zásob zboží na skladech se meziměsíčně téměř nezměnil. Oproti listopadu 2020 je důvěra podnikatelů v obchodě vyšší.

Služby

Ve vybraných odvětvích služeb (vč. bankovního sektoru) se důvěra podnikatelů oproti říjnu snížila. Indikátor důvěry poklesl o 1,3 bodu na hodnotu 96,3. V meziměsíčním srovnání se snížil podíl podnikatelů pozitivně hodnotících současnou i očekávanou poptávku v období příštích tří měsíců. Naopak se ale zvýšil podíl podnikatelů pozitivně hodnotících současnou ekonomickou situaci. Podobně jako v průmyslu a obchodě i ve službách očekává rekordní počet podnikatelů růst cen poskytovaných služeb v období následujících tří měsíců. Meziměsíčně je důvěra ve službách vyšší.

Pohled spotřebitelů

Důvěra spotřebitelů v ekonomiku se meziměsíčně snížila. Indikátor důvěry v listopadu poklesl o 8,1 bodu na hodnotu 90,4. Podíl respondentů očekávajících pro období příštích dvanácti měsíců zhoršení celkové ekonomické situace se významně zvýšil. Současně se znovu výrazně snížil podíl respondentů očekávajících zlepšení jejich vlastní finanční situace. Počet respondentů obávajících se dalšího růstu cen v listopadu znovu vzrostl a je tak nejvyšší v historii zjišťování. Obavy z růstu nezaměstnanosti se ve srovnání s minulým měsícem zvýšily. Počet respondentů, kteří předpokládají, že v následujících dvanácti měsících uspoří nějaké finanční prostředky, se snížil. V meziročním srovnání je ale důvěra spotřebitelů stále vyšší.

„Zhoršení epidemické situace a rychle rostoucí ceny energií a jiných komodit se bezesporu projevily i v prudkém zhoršení nálady spotřebitelů. Ve srovnání s minulým měsícem se lidé mnohem více obávají růstu nezaměstnanosti a zejména zhoršení vlastní finanční situace. Předpokládají rovněž, že strmý růst cen je donutí sáhnout na úspory,“ uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.

Články autora Jan Cieslar

Nejnovější články

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Analýzy
Revoluce v benefitech se nekoná

Loňský podzim přinesl vášnivou debatu o negativních dopadech...

„Letošní průzkum benefitů ukázal, že rozdíl mezi tím,...

„Benefity sledujeme v rámci našich průzkumů již bezmála...

Zajímavým zjištěním letošního průzkumu je pak i skutečnost,...