Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Kdo se někdy zabýval tím, co je to vlastně cloud, narazil určitě na dělení, pojmenované tajemnými zkratkami IaaS, PaaS a SaaS. Cloudoví poskytovatelé nabízejí většinou všechny tyto tři služby, přičemž každá se hodí pro určitý typ zákazníků a u každé této služby má poskytovatel trochu jinou roli.
Když začneme tím nejjednodušším pojetím cloudu, hovoříme o IaaS, což česky řečeno znamená infrastruktura jako služba. Ta většinou slouží firmám, které nahrazují své zastaralé IT prostředky. Jedná se tedy zejména o pronájem virtuálních serverů a také pronájem virtuálního datového centra a výkonu. Využívají jej především firmy, které již nechtějí dále investovat do nákupu vlastního hardwaru, ale zároveň využívají software třetích stran, jako je například účetní systém Helios či Money, který mají licencovaný přímo pro své potřeby.
Taková firma si tedy pronajme virtuální server v cloudu, na němž je i v tomto režimu za měsíční poplatek k dispozici aktuální verze operačního systému Windows či Linux (u placených distribucí). Na tento server si může nainstalovat svůj software, za který platí tak, jak byl dosud zvyklý. Pro běžného uživatele to ve firmě nepřináší žádná úskalí, zaměstnanci se standardním způsobem přihlásí do systému na svém počítači a pracují ve stejném prostředí se stejnými nástroji. Poskytovatel cloudu se však v tomto případě nestará o výkon a kapacitu datového úložiště, tyto věci si hlídá zákazník a sám si nastavuje parametry tak, jak potřebuje.
Druhým cloud přístupem, který bychom mohli vnímat jako takový mezistupeň, je využití PaaS, což znamená platforma jako služba a tento specifický produkt je vhodný zejména pro firmy, které se zabývají vývojem aplikací. Poskytovatel v takovém případě nabízí zákazníkovi určité prostředí, v němž on dále tvoří vlastní produkty.
Posledním, dalo by se říci skutečně všestranným přístupem, je SaaS, tedy software jako služba. Zákazník se v takovém případě vůbec nezajímá ani o hardware a jeho výkon, ani o operační systém či software a aktualizace. Za měsíční poplatek má k dispozici licence ke všem aplikacím, které potřebuje využívat. „Typicky jde o ERP či CRM systémy jako třeba CRM Sugar. Zákazník má ve firmě pět uživatelů, kteří se systémem pracují, tak si koupí pět uživatelských přístupů a více neřeší. Používá pak aplikaci, která je provozovaná poskytovatelem a za ním jdou veškeré licenční politiky i aktualizace a zabezpečení,“ vysvětluje Petr Loužecký, expert na cloud a ředitel cloudových služeb ze společnosti Algotech s tím, že poskytovatel má v takovém případě na starosti i sledování výkonu a kapacity úložiště a automaticky je optimalizuje.
Cloud v podobě SaaS se je vhodný hlavně pro obchodní organizace, protože ty vždy pracují s nějakými podnikovými systémy, ať už jde o skladové, účetní, personální či marketingové aplikace a běžně využívají i kancelářské nástroje jako Office 365, nebo Google Apps, což jsou zcela typičtí zástupci SaaS v cloudu. Uživatelé se do cloudových aplikací přihlašují ve většině případů přes webové rozhraní – v prohlížeči.
Česká společnost Algotech se více než 20 let řadí mezi průkopníky nových technologií. Svými výsledky patří v Česku mezi přední firmy oboru ICT. Algotech se specializuje především na cloudová řešení. Ve svém vlastním datovém centru nedaleko Prahy spravuje Algotech petabyty zákaznických dat a tisíce serverů. Díky tomu společnost garantuje uložení i pohyb dat výlučně na území Česka. Další doménou Algotechu jsou řešení pro call centra. Krom toho se Algotech zabývá systémy pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) a podnikovými informačními systémy (ERP). Algotech nabízí svým klientům také vývoj softwarů na zakázku. Celou nabídku služeb a produktů podporuje unikátní pracoviště ServiceDesku, které je dostupné v českém i anglickém jazyce 24/7. V rámci oboru IT i mimo něj odbornost společnosti pokrývá témata kyberbezpečnosti, digitalizace a ochrany osobních údajů včetně GDPR. Mezi klienty Algotechu patří například Komerční banka, Škoda Auto, Český rozhlas, Toyoda Gosei, Moneta Money Bank, Raiffeisen Bank a další. Služby jsou však vhodné i pro menší a středně velké firmy.
Přechod do cloudu má veliký význam zejména v úspoře nákladů. V Případě IaaS odpadají zákazníkovi jednorázové investice do lokálního serveru, jeho zabezpečení i zálohování a dále investice do licencí OS, protože cloudové licence Microsoftu se řídí jinými pravidly. V on-premise variantě musí firma nakoupit pro každého uživatele licenci bez ohledu na to, kolik jich bude většinově se systémem pracovat. Typicky jde třeba o situaci, kdy má firma určitý počet zaměstnanců a sezónně najímá brigádníky navíc. Každý brigádník, i kdyby pracoval pouze měsíc, musí mít vlastní licenci. V cloudu nic takového neexistuje, zákazník zaplatí měsíční poplatek za OS a poskytovatel již dále neřeší, kolik uživatelů se systémem bude v průběhu roku pracovat.
Pokud zákazník zvolí variantu SaaS, platí pro něj to samé a tento princip se promítá i do využívání aplikací třetích stran. Pokud firma přijímá sezónně brigádníky navíc a jinak má menší počet uživatelů, tak si dokoupí licence pouze pro dané měsíce a nemusí jich udržovat celoročně maximální počet. Velkou výhodou u SaaS je i fakt, že veškerý výkon pro grafické aplikace se generuje v cloudu, takže v případě firem, které se specializují například na práci v CADu, projektanti nepotřebují supervýkonné notebooky za stovky tisíc korun. Stačí jim zařízení s mírně nadprůměrnou výbavou, protože počítač slouží prakticky pouze k vizualizaci dat, která se vytvořila za využití cloudových aplikací a virtuálního serveru s vysokým výkonem.