Pátek 19. dubna 2024
ikona hodiny31. 10. 2022 16:16

Český kůň v evropském fulfillmentovém závodě

Před třiceti lety začínali s finishingem časopisů. Rozhodnutí rozšířit své služby o fulfillment, tedy komplexní zajištění logistiky pro e shopy, se společnosti Mailstep vyplatilo a vyplácí dodnes. Svědčí o tom nejen desítky milionů investovaných do nových technologických řešení a rozšíření skladových kapacit, ale i expanze do zahraničí. „Ve fulfillmentu zatím neexistuje svatý grál v podobě zaručeného, vyzkoušeného systému. Trh se překotně vyvíjí a požadavky se neustále mění. Chceme na ně reagovat, jít vlastní cestou a být v čele,“ říká Libor Hudeček, výkonný ředitel společnosti Mailstep.

Tereza Šťastná autor

Foto: Jakub Hněvkovský Libor Hudeček – Mailstep Foto: Jakub Hněvkovský

V  čem se fulfillment liší od klasické kontraktní logistiky?

Ve své univerzálnosti. Nabízíme všechny možnosti, ze kterých si zákazník vybere ty, které potřebuje. Od naskladnění zboží přes přijetí a vyřízení objednávky a odeslání zboží koncovému zákazníkovi až po reklamační management, řešení problémů s dopravci nebo vyřizování vratek. Naši zákazníci přitom nemusí řešit, jaký budou mít objem objednávek, jak rychle a zda vůbec budou růst. Zároveň se stanou součástí většího celku, který je výrazně podpoří technologicky. Pro menší a střední e-shopy je složité a kapitálově náročné udržet technologický vývoj, mít všechny funkce, které trh vyžaduje. Ve fulfillmentu jsme to my, kdo investuje do technologií a vývoje. A benefity, které můžou zákazníci čerpat, jsou pro všechny. Ať už se jedná o e-shopy, kterým odesíláme pět až sedm tisíc balíků denně, nebo klienty s pěti objednávkami za den.

Pokud se požadavky trhu neustále mění, jaké jsou současné trendy ve fulfillmentu?

Cítíme velký tlak na propojení se zbytkem evropského ekosystému e-commerce, zvyšuje se zejména role marketplaces – internetových tržišť. Marketplaces mají také velkou škálu požadavků na logistiku, z nichž některé jsou velmi specifické a vyžadují customizaci. U obalových materiálů, způsobů balení a distribuce bude trend customizace a individualizace také sílit. Příkladem může být poptávka po distribuci vína po jednotlivých lahvích, což s sebou nese specifika na balení.

Jak do fulfillmentu vstupují požadavky na rychlost doručení zásilek?

Některé e shopy ji propagují jako svou konkurenční výhodu… Určitě cítíme, že tlak na rychlost doručení roste a jedná se o dlouhodobý trend. V Česku už jsme poměrně zvyklí, že objednávky, které přijdou do dnešního odpoledne, budou zítra dodány, v Praze samozřejmě nechybí v nabídce same day delivery. Ale v západní Evropě dochází ke změně až v posledních letech. Nejvíce to vidíme například v Německu, ve kterém jsme součástí distribuční sítě a kde ještě před dvěma, třemi lety byly na doručení zásilky stanoveny až čtyři dny. Dnes už i němečtí zákazníci chtějí doručovat rychleji, což pro nás není problém. Máme ale i zákazníky, kteří požadují doručení zásilky do dvou dnů do Španělska nebo Portugalska, a to už je logistická výzva. V sezoně například provozujeme přímou denní linku mezi Prahou a Barcelonou, kde balíky předáváme do vnitrostátní distribuce.

Tlak na rychlost doručení roste a jedná se o dlouhodobý trend. V Česku už jsme poměrně zvyklí, že objednávky, které přijdou do dnešního odpoledne, budou zítra dodány, v Praze samozřejmě nechybí v nabídce same day delivery. Ale v západní Evropě dochází ke změně až v posledních letech.

Kde všude vaše firma operuje?

Z pražského distribučního centra v současnosti obsluhujeme celou Evropu. Z letošních zhruba tří milionů expedovaných balíků jde zhruba 60 % do zahraničí. Nejsilnějšími zeměmi jsou pro nás Německo, Polsko, Slovensko a z těch vzdálenějších Itálie, Španělsko nebo Rumunsko, u kterých je to dáno strukturou zákazníků.

Největší nápory na doručení zásilek zažívají e-shopy na Vánoce. Jak jste na ty letošní připraveni?

Pro nás vánoční příprava začíná už 1. ledna. Se sklady jsme za poslední roky neměli zásadnější problém, umíme se dobře připravit. Zejména v posledních dvou letech v důsledku pandemie koronaviru ale bylo úzké hrdlo celého logistického procesu u balíkových dopravců, kteří čelili nedostatku lidí, průchodnosti depy a podobně. Letos se ale kapacit nebojíme, protože trh se trochu změnil. Myslím, že nás čeká sezona, kdy dopravci naopak budou mít převis kapacity nad skutečným počtem balíků. Ochlazení je znát už od jarní sezony.

Mnoho firem letos řeší náročnou situaci s vysokými cenami energií. Dotkla se vás nějak?

Samozřejmě se s tím také potýkáme, ale snažíme se nepřenášet celou situaci na naše zákazníky. Část nárůstu cen se snažíme absorbovat sami zvyšováním produktivity a inovacemi. Takže i když dochází k úpravám cen, nepřesouváme náklady jedna ku jedné na naše zákazníky. Naopak se jim v této nelehké době snažíme zůstat především partnerem.

Libor Hudeček

Pozici CEO společnosti Mailstep zastává od roku 2020 a od loňského vstupu majoritního investora EMMA Capital je také předsedou správní rady. Dříve působil například jako šéf logistiky ve společnosti ZOOT nebo ve vedení Mall Group, kde měl na starosti poslední míli – rozvoj distribučních cest a retailu skupiny. Logistiku jako službu e shopům zajišťoval dlouhá léta v německém koncernu Fiege například pro zákazníka Zalando.

Jak zatím celkově hodnotíte rok 2022?

V některých aspektech je těžko předvídatelný a trochu jiný, než jsme očekávali. Jsme samozřejmě do značné míry ovlivněni skladbou zákazníků a tím, jak se jim daří. Loni na podzim, kdy ještě všechny e-shopy poměrně hodně rostly, obracela se na nás většina z nich s požadavky na zajištění skladové kapacity, protože už samy nezvládaly. Letos je to jiné. U zákazníků, kteří se stanou součástí našeho fulfillmentu, dnes rezonuje ekonomická úspora. A to včetně investičních nákladů a nákladů na vývoj nových technologií, které e-shopy nechtějí nést samy. Dalším požadavkem je expanze do zahraničí u těch klientů, kteří neprodávali na marketplaces a neexportovali své zboží za hranice. A když se letos trh v Česku ochladil, hledají další trhy, kde by mohli růst. V souhrnu můžu říct, že e-shopům v našem fulfillmentu se nadprůměrně daří, a tím pádem se daří i nám. Zdravě se rozrůstáme, také v letošním roce splníme i díky novým zákazníkům plánovaný 60procentní nárůst obratu. V květnu jsme odstartovali první zahraniční expanzi do Itálie, kde v těchto dnech spouštíme ostrý provoz v oblasti Milána. Expandovat do zahraničí plánujeme i v příštím roce, už v prvním kvartále chceme otevřít pobočku v další zemi.

Proč váš výběr padl právě na Itálii?

Celou Evropu jsme s našimi akcionáři detailně zanalyzovali. Itálie splňuje požadavky na silný vnitřní e-commerce trh s velkým počtem domácích e-shopů a zároveň nízkou konkurencí ve fulfillmentu. U Milána jsme postavili provoz na zelené louce, což je stejně náročné jak v malém, tak velkém státě. Proto jsme se rozhodli pro realizaci rovnou na větším trhu. Zajímavý potenciál vidíme v budoucnu také na Balkánu, od Maďarska až po Řecko. Zvažujeme také expanzi formou akvizice nebo franšízového modelu. Obsazení Evropy je z našeho pohledu závod. Nejsme jediní, kdo se pokouší vytvořit fulfillmentovou síť, hráčů je zejména na Západě poměrně dost. Primárně si proto vybíráme země, kde dokážeme být rychlí a uspět s naším modelem.

Co vás odlišuje od současné konkurence? Jakou přidanou hodnotu svým zákazníkům nabízíte?

V rámci českého trhu určitě kredibilitu, důvěryhodnost a spolehlivost. Proti konkurenci máme výhodu distribučního centra v Praze. Jsme blízko svým zákazníkům a dokážeme zajistit dobré časy při předávání zásilek dopravcům. Díky tomu máme posunutý cut-off time, tedy čas, do kterého jsme schopni přijmout objednávku, aby ještě dnes odešla co nejdál. Velmi dobře zvládáme sezonní peaky. Nabízíme velkou škálu dopravců, v Evropě jich máme připojených více než padesát. A jsme propojeni i se všemi velkými hráči v e-commerce systému. Konkurenceschopní jsme v neposlední řadě díky velkému rozsahu provozu i v cenách.

Několikrát jste zdůraznil technologické zázemí. Můžete konkrétně zmínit, z jakých benefitů mohou vaši klienti těžit?

Jsme například schopni klienty velmi rychle přijmout do našeho systému, i pokud používají platformy typu Shoptet, Shopify a podobné. Jsme přímo propojení s webem každého e-shopu, a tím pádem řešíme jejich objednávky online. Dokážeme klientům nabídnout funkce jako třeba virtuální členění skladů a podobně.

Teď na podzim otevíráte nový technologický hub v Praze. Co od něj očekáváte?

Letos jsme vložili 40 milionů do softwarového vývoje, který budeme dále posilovat. Pro nás a pro fulfillment jako takový je softwarový náskok důležitější než vše ostatní. Musíme být progresivní. V rámci naší efektivity máme obrovské příležitosti, které lze právě softwarem ovlivnit a zvyšovat přidanou hodnotu našim zákazníkům. Naší strategií je vybudovat evropskou firmu a pokrýt celou Evropu sítí fulfillmentových distribučních center. Celou síť pak chceme spravovat v jednom systému vyvíjeném z jednoho místa. A tím je český Silicon Valley – pražský Karlín. Abychom pro něj dokázali oslovit a získat ty nejlepší vývojáře, musíme jim nabídnout ty nejlepší podmínky v souladu nejen s českým, ale i se světovým standardem. Věříme tomu, že technologický hub oddělený od fyzického provozu, který má jiné požadavky, nás posune dopředu a zrychlí naše procesy. Protože budujeme evropskou firmu s centralizovaným IT vývojem, tento stav je stejně nevyhnutelný.

Články autora Tereza Šťastná

Nejnovější články

Názory
Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?

Evropa totiž dle Draghiho příliš dlouho (naivně) věřila...

Obecně platí, že Draghiho lékem na zhoršující se...

Analýzy
Revoluce v benefitech se nekoná

Loňský podzim přinesl vášnivou debatu o negativních dopadech...

„Letošní průzkum benefitů ukázal, že rozdíl mezi tím,...

„Benefity sledujeme v rámci našich průzkumů již bezmála...

Zajímavým zjištěním letošního průzkumu je pak i skutečnost,...

Cestovní ruch
Kongresoví ambasadoři byli oceněni

Ambassador Awards Evening se uskutečnil pod záštitou primátora...

„Celý profesní život se snažím posouvat českou onkologii...

Hlavními partnery večera byly: Hlavní město Praha, Ministerstvo...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...