Čtvrtek 30. května 2024
ikona hodiny9. 2. 2023 07:37

Je konec lokálnímu uvažování podnikatelů?

V merXu se rozhodli změnit způsob mezinárodního obchodování v nespotřebitelských kategoriích a propojili firmy a podnikatele napříč Evropou prostřednictvím marketplace. Ten umožňuje přístup k nákupu a prodeji produktů i služeb na domácích a zahraničních trzích.

Foto: Shutterstock.com Marketplace merXu mění svět B2B obchodu Foto: Shutterstock.com

Prodejci mohou skrze merXu, za kterým stojí zakladatel Aukra Václav Liška a bývalý CEO polského Allegra Przemyslaw Budkowski, oslovit miliony nových zákazníků. Kupujícím nabízí velmi širokou nabídku zboží a dodavatelů na jednom místě.

Celý proces probíhá online, ve vlastním jazyce a pod plnou kontrolou obou stran. Reálně se tak šetří čas i peníze. To může znamenat výhodu v době, kdy by firmy neměly čekat, že bude líp. Některé čelí situaci, kdy se snaží přežít.

Lokalita ani kapacita skladů obchod nelimitují

Jako marketplace funguje merXu od počátku svého fungování v roce 2020 a je určen firmám a živnostníkům v každé z 27 zemí EU. „Marketplace čili online tržiště je velmi efektivní způsob, jak propojit nakupující a prodejní stranu. Díky naší technologii prakticky neexistuje limit pro množství dodavatelů a kupujících, kteří mohou v daný čas obchodovat. Nehraje roli, jestli je firma česká nebo litevská, ani jak velké má sklady,” říká šéf merXu pro Českou republiku Václav Liška.

Funkce merXu není pouze zprostředkovatelská. Kromě propojování jednotlivých obchodníků z celé Evropy dokáže zajistit i služby v oblasti platebních metod či logistiky. Zákazníky se merXu snaží podporovat i marketingově, a to tradičními kanály včetně sociálních médií. Firmy mají také možnost prezentace firemní vizitky spolu s videi a certifikáty.

Obě strany se potřebují poznat – proto se komunikace automaticky překládá do jejich jazyků

Zákazníci merXu mohou komunikovat a vyjednávat v reálném čase ve svém vlastním jazyce prostřednictvím chatu. Systém merXu se stará o automatický překlad a hladký proces.

„Od začátku počítáme s tím, že v B2B se obě strany transakce potřebují poznat, získat vzájemnou důvěru a v neposlední řadě také potřebují nástroje pro efektivní komunikaci a jednání. Kvalita překladu je velmi dobrá. Ještě jsme nezaznamenali, že by některá ze stran nevěděla, co se jí obchodní partner snaží sdělit,” říká Liška.

Slevy na velkých zakázkách a solárech

Na merXu se dá koupit vše od alternátorů, přes pytle do koše až po zemědělské postřikovače. Každá kategorie je tedy jiná a má svá specifika. Některé obchody se častěji realizují za cenu, která se u zboží nebo služeb zobrazuje. U velkých zakázek a v kategorii obnovitelné energie jsou jednání o ceně velmi častá. U menších zakázek probíhají transakce standardní cestou skrze nákupní košík, tedy za inzerovanou cenu.

„Očekávali jsme, že chování firem se bude země od země lišit. Pravdou ale je, že se toto očekávání nepotvrdilo a že v tomto jsou si firmy napříč Evropou velmi podobné. Většina firem hledá způsob, jak zvýšit svou marži a nakoupit výhodně,” uzavírá Václav Liška.

Články autora Je konec lokálnímu uvažování podnikatelů?

Nejnovější články

Expertní pohled
Nefinanční data představují nové bohatství firmy

V oblasti vztahů mezi firmou se svými spotřebiteli...

Veškeré popsané aktivity přitom mají jeden společný cíl...

Cestovní ruch
Prague City Tourism láká na letní dovolenou v Praze

„Všechny marketingové kampaně město financuje z vybraného poplatku...

Kromě výše zmíněných dvou kampaní i letos pokračuje...

Expertní pohled
Bankovní daň opět na stole

V minulých letech se do českého daňového systému...

Konečně, existují jiné způsoby, jak vlády mohou získávat...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
I u zelených kancelářských budov je prostor pro úsporu nákladů

To je samo o sobě potvrzením environmentálně šetrného...

Každopádně do budoucna CBRE plánuje neusnout na vavřínech....

Aktuality
Hitem pracovního trhu jsou hotdesky a home office

Generace Z přichází do českých firem a společně...

Kromě práce zajímá generaci Z také prostředí, ve...

Expertní pohled
V globální ekonomice narůstá protekcionismus

Nová cla ovlivní asi jen 4 % celkových...

V případě evropského sektoru automotive hrozí ještě agresivnější...