pondělí 7. října 2024
ikona hodiny 9. 2. 2023 07:37

Je konec lokálnímu uvažování podnikatelů?

V merXu se rozhodli změnit způsob mezinárodního obchodování v nespotřebitelských kategoriích a propojili firmy a podnikatele napříč Evropou prostřednictvím marketplace. Ten umožňuje přístup k nákupu a prodeji produktů i služeb na domácích a zahraničních trzích.

Foto: Shutterstock.com
Marketplace merXu mění svět B2B obchodu Foto: Shutterstock.com

Prodejci mohou skrze merXu, za kterým stojí zakladatel Aukra Václav Liška a bývalý CEO polského Allegra Przemyslaw Budkowski, oslovit miliony nových zákazníků. Kupujícím nabízí velmi širokou nabídku zboží a dodavatelů na jednom místě.

Celý proces probíhá online, ve vlastním jazyce a pod plnou kontrolou obou stran. Reálně se tak šetří čas i peníze. To může znamenat výhodu v době, kdy by firmy neměly čekat, že bude líp. Některé čelí situaci, kdy se snaží přežít.

Lokalita ani kapacita skladů obchod nelimitují

Jako marketplace funguje merXu od počátku svého fungování v roce 2020 a je určen firmám a živnostníkům v každé z 27 zemí EU. „Marketplace čili online tržiště je velmi efektivní způsob, jak propojit nakupující a prodejní stranu. Díky naší technologii prakticky neexistuje limit pro množství dodavatelů a kupujících, kteří mohou v daný čas obchodovat. Nehraje roli, jestli je firma česká nebo litevská, ani jak velké má sklady,” říká šéf merXu pro Českou republiku Václav Liška.

Funkce merXu není pouze zprostředkovatelská. Kromě propojování jednotlivých obchodníků z celé Evropy dokáže zajistit i služby v oblasti platebních metod či logistiky. Zákazníky se merXu snaží podporovat i marketingově, a to tradičními kanály včetně sociálních médií. Firmy mají také možnost prezentace firemní vizitky spolu s videi a certifikáty.

Obě strany se potřebují poznat – proto se komunikace automaticky překládá do jejich jazyků

Zákazníci merXu mohou komunikovat a vyjednávat v reálném čase ve svém vlastním jazyce prostřednictvím chatu. Systém merXu se stará o automatický překlad a hladký proces.

„Od začátku počítáme s tím, že v B2B se obě strany transakce potřebují poznat, získat vzájemnou důvěru a v neposlední řadě také potřebují nástroje pro efektivní komunikaci a jednání. Kvalita překladu je velmi dobrá. Ještě jsme nezaznamenali, že by některá ze stran nevěděla, co se jí obchodní partner snaží sdělit,” říká Liška.

Slevy na velkých zakázkách a solárech

Na merXu se dá koupit vše od alternátorů, přes pytle do koše až po zemědělské postřikovače. Každá kategorie je tedy jiná a má svá specifika. Některé obchody se častěji realizují za cenu, která se u zboží nebo služeb zobrazuje. U velkých zakázek a v kategorii obnovitelné energie jsou jednání o ceně velmi častá. U menších zakázek probíhají transakce standardní cestou skrze nákupní košík, tedy za inzerovanou cenu.

„Očekávali jsme, že chování firem se bude země od země lišit. Pravdou ale je, že se toto očekávání nepotvrdilo a že v tomto jsou si firmy napříč Evropou velmi podobné. Většina firem hledá způsob, jak zvýšit svou marži a nakoupit výhodně,” uzavírá Václav Liška.

Články autora

Nejnovější články

Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...
Názory

Migrace – důvod proč Okunův zákon v USA letos nebude platit

Americká konjunktura na konci minulého kvartálu stála na...

Nejnovější Pohled z praxe

Komora.cz

Proč je tak těžké získat zahraniční pracovníky? Jsou přece šikovní!

Zdlouhavost procesu souvisejícího se získáváním zahraničních pracovníků a...
Názory

Fenomén marketplace: Proč potravinové řetězce riskují

Když první odvážlivci vstoupili do segmentu doručování potravin,...
Pohled z praxe

Odolnost tuzemských firem zaslouží ocenění

Brno, Plzeň, Ústí nad Labem, Pardubice... K první čtyřem...