Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Začátkem dubna 2023 zveřejnil cestovatelský magazín Time Out výsledky svého průzkumu spokojenosti 20,000 obyvatel 50 světových metropolí s veřejnou dopravou v jejich městě. V konkurenci rozvinutých světových sídel se Praha umístila na druhé příčce a za vítězným Berlínem zaostala jen o jediný procentní bod.
K identifikaci světových metropolí s nejlepší MHD položil Time Out obyvatelům měst jedinou otázku: Je cestování městskou hromadnou dopravou v tomto městě snadné? Celých 96 % Pražanů odpovědělo kladně, zatímco ve vítězném Berlíně to bylo 97 %. Oblíbenost MHD v Praze potvrzují i data získaná z průzkumu provedeného v roce 2021 a zveřejněná v Ročence dopravy technické správy komunikací hl. m. Prahy. Podle nich při svých cestách upřednostnilo hromadnou dopravu před tou automobilovou až 59 % obyvatel Prahy a okolí.
Cestující na pražské MHD oceňují nejen pohodlí a přesnost, ale i fakt, že tento druh dopravy je navíc i finančně velmi výhodný. Pokud je cestující držitelem roční karty – tzv. Lítačky – odpovídá průměrná denní výše jízdného pouhým deseti korunám českým. Pokud se pasažér rozhodne využít jednorázovou jízdenku, tak ta ho vyjde na 30 Kč na 30 minut jízdy. Cenově nejvýhodnější – bezplatná – je jízda pro registrované delegáty velkých mezinárodních asociačních kongresů. O kongresové jízdné zdarma mohou pořadatelé takovýchto konferencí žádat prostřednictvím Prague Convention Bureau. Stačí jen vyplnit žádost a doložit splnění souboru nastavených kritérií.
Modernizací zařízení a prostředků a průběžným rozšiřováním tratí se Dopravní podnik nepřestává snažit o další zkvalitňování cestování po hlavním městě. Díky postupnému budování výtahů a plošin ve starých stanicích (v těch nových jsou již automatickou součástí projektu) nabízelo ke konci roku 2022 metro 76 % bezbariérových stanic a s odstraňováním bariér se stále pokračuje. Bez bariér bylo ve stejném roce dostupných 70 % tramvajových a 85 % autobusových spojů. Nově nakupované vozy jsou nejen přístupné cestujícím s pohybovým omezením, ale představují i výrazně nižší environmentální zátěž.
V současné době už téměř rok probíhá výstavba linky metra D s plánovaným termínem dokončení na konci dekády. V roce 2022 byla zprovozněná nová tramvajová trať na jižním okraji Prahy a v různých fázích přípravy je aktuálně přes 40 km dalších, například probíhající výstavba na severním a jihovýchodním okraji. Velkou změnu přinese návrat tramvají do nejužšího centra města: na Václavské náměstí. Po 50 letech se do Prahy vrátily trolejbusy a v současné době probíhá výstavba či příprava dalších více než 10 nových tratí, z nichž jedna propojí letiště s linkou metra A. Kromě rozrůstání počtu tratí a dopravních prostředků je v plném proudu výměna zastávkových přístřešků a testovací provoz nového navigačního systému na zastávkách a stanicích po celé Praze.
Investice Prahy do kontinuální modernizace vytváří oprávněné předpoklady, že tento systém při nejbližším zjišťování spokojenosti pasažérů ocení jak rezidenti, tak i návštěvníci českého hlavního města a především, že podíl lidí využívajících tento typ dopravy v budoucnosti ještě více poroste. K tomu se město zavázalo i přijetím Klimatického plánu do roku 2045, kdy by pražská veřejná doprava měla přepravit ročně o 150 milionů cestujících víc než v roce 2019, kdy jich přepravila 1,4 miliardy a zároveň by o 17 % měla snížit spotřebu fosilních paliv.