Středa 22. května 2024
ikona hodiny28. 7. 2023 06:43

Krádeže v obchodech narostly o 30 %

V obchodních centrech kradou na denní bázi jednotlivci, organizované skupiny, ale i děti a senioři

Krádeží v obchodech je podle policejních statistik za prvních pět měsíců letošního roku o 30 % více než ve stejném období roku předchozího. Nejčastěji jde o krádeže potravin, drogerie, parfumerie a oblečení, ale i o sofistikované způsoby jako jsou vklady na falešné účty přes bitcoinmaty, které provádějí oklamaní lidé u automatů v nákupních centrech.

Michal Hoblík autor

Foto: SSI group Krádeže v obchodech meziročně narostly Foto: SSI group

Zloději se zaměřují – kromě drahých věcí a vybavení, které rychle zpeněží – také na krádeže zboží na zakázku. Zatímco v předchozích letech končily v jejich kapsách především luxusnější položky, v poslední době se zaměřují i na spotřební zboží, jako je máslo, uzeniny nebo alkohol a přibývá krádeží ze sociálních důvodů.

Jednotlivci, gangy, děti i senioři

„Nejčastěji kradou jednotlivci a lze mezi nimi rozlišovat podle toho, zda svůj lup podniknou bez přípravy nebo si přinesou po patřičné rozvaze různé pomůcky jako například alobal na překrytí kódu, štípací kleště nebo i rozbrusku na odstranění bezpečnostních prvků. Jiní pak vymění originální zboží za padělek. Mezi zloději se objevují i maminky, které zboží schovají do kočárku, kde jej většinou nikdo nehledá,“ říká Radek Škrabal, výkonný ředitel společnosti SSI Group a dodává: „Organizované skupiny pak využívají vždy podobného osvědčeného modelu. U obchodů hlídkují tipaři, kteří jsou spojeni se samotnými zloději. Monitorují ostrahu, kterou někdy i zaměstnají, aby předešli překažení krádeže.“

Častým jevem jsou v poslední době krádeže dětských pachatelů, v případě seniorů jde o občasné případy. Obě skupiny se zaměřují na levné zboží, spoléhají se na svůj věk a tedy, že nebudou podezřelí. Mladé dívky školního věku často kradou kosmetiku, na kterou nemají peníze. Senioři se pak zaměřují na potraviny a drogerii, a to opět z finančních důvodů. Většinou se jedná podobně jako u zmíněných maminek o nešťastné sociální případy v těžké životní situaci.

Kradou se rychle prodejné věci, nově více spotřební zboží a potraviny

Pachatelé krádeží nejčastěji cílí na zboží aktuální spotřeby a pak rychle zpeněžitelné zboží, o které je zájem. Jde především o potraviny, drogerii, parfumerii a oblečení, dále pak elektroniku. Nejdůležitější je pro zloděje nejčastěji okamžitý zisk na hraní automatů, drogy a další.

„Klasické modely krádeží se stále opakují, ale řešíme i nové způsoby, jako jsou například organizované krádeže bitcoinu, kdy jsou lidé navedeni po telefonu či dokonce videohovoru s věrohodnou osobou a logem banky v pozadí k vložení peněz přes bitcoinmat v obchodním centru. Zloděj pak dostává peníze na svůj účet,“ říká Radek Škrabal, výkonný ředitel společnosti SSI Group.

Lze pozorovat také cílené krádeže na zakázku, kdy je odcizeno vybrané zboží, například potraviny či oblečení pro konkrétního klienta, a to je pak následně prodáno například ve večerkách či u jiných odběratelů. Relativně novým fenoménem jsou krádeže zaměřující se na spotřební zboží každodenní potřeby, jako je máslo, uzeniny nebo alkohol, které jsou odcizovány z velké části ze sociálních důvodů.

Krádeže trápí nejvíce velká města. Zloději z menších měst se nebojí dojíždět

Zloději se zaměřují především na velká města, která nabízejí kýženou anonymitu. Liší se tak počty krádeží mezi velkými a malými městy či vesnicemi, kde se lidé většinou znají. „Zvyšuje se proto mobilita pachatelů, kteří za vidinou kvalitního lupu přejíždějí i přes celou republiku. Není tak problém, aby například v Praze operoval ostravský gang,“ uzavírá Radek Škrabal.

Články autora Michal Hoblík

Nejnovější články

Expertní pohled
Zájem o brigádníky letos poklesl

Propad nabízených brigádnických pozic je patrný napříč celou...

Novela zákoníku práce přináší do světa brigád i...

Pohled z praxe
Česko v Indexu prosperity propadlo o dvě příčky

V prvním ročníku Indexu prosperity a finančního zdraví...

Největší meziroční propad zaznamenalo Česko v pilíři ekonomiky....

Dlouhodobě nejhorších výsledků dosahujeme v indikátorech, které ukazují...

K pozitivnímu posunu o dvě příčky došlo v...

Nejlepšího výsledku dosahuje Česko v oblasti zdraví a...

V oblasti vědy, ve které Česko taktéž propadlo,...

Expertní pohled
Internet bez sušenek: Budeme platit?

Věděli jste, že podle finančních zpráv Alphabetu (mateřské...

Provozovatelé webů a reklamní agentury se na takovou...

Meta už minulý rok přešla na model pay...

Po vzoru Googlu či Mety přichází s vlastním...

Investujte do dat první strany, tedy vlastních dat...

Pokud jde o osobní údaje uživatelů, zmínit musíme...

Pro marketéry bude mít mnohem větší význam modelování...

Pokud Google Chrome v příštím roce zruší soubory...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Podnikatelé chtějí české dřevo více zpracovávat v tuzemsku

„Podnikatelé ve zpracovatelském průmyslu ale narážejí na řadu...

Jednou z brzd rozvoje tuzemského zpracování dřeva s...

Aktuality
Česká revoluce na závodech Formule 1

Projekt GPtents řeší problémy s ubytováním na velkých...

Nápad na projekt GPtents se zrodil v roce...

GPtents aktuálně zastřešují ubytování na 4 akcích ve...

Cestovní ruch
České aerolinie najedou na nový obchodní model

Důvodem změny obchodního modelu ČSA je zefektivnění provozu...

Pro klienty ČSA se nic nemění. Značka ČSA...