Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny28. 7. 2023 06:43

Krádeže v obchodech narostly o 30 %

V obchodních centrech kradou na denní bázi jednotlivci, organizované skupiny, ale i děti a senioři

Krádeží v obchodech je podle policejních statistik za prvních pět měsíců letošního roku o 30 % více než ve stejném období roku předchozího. Nejčastěji jde o krádeže potravin, drogerie, parfumerie a oblečení, ale i o sofistikované způsoby jako jsou vklady na falešné účty přes bitcoinmaty, které provádějí oklamaní lidé u automatů v nákupních centrech.

Michal Hoblík autor

Foto: SSI group Krádeže v obchodech meziročně narostly Foto: SSI group

Zloději se zaměřují – kromě drahých věcí a vybavení, které rychle zpeněží – také na krádeže zboží na zakázku. Zatímco v předchozích letech končily v jejich kapsách především luxusnější položky, v poslední době se zaměřují i na spotřební zboží, jako je máslo, uzeniny nebo alkohol a přibývá krádeží ze sociálních důvodů.

Jednotlivci, gangy, děti i senioři

„Nejčastěji kradou jednotlivci a lze mezi nimi rozlišovat podle toho, zda svůj lup podniknou bez přípravy nebo si přinesou po patřičné rozvaze různé pomůcky jako například alobal na překrytí kódu, štípací kleště nebo i rozbrusku na odstranění bezpečnostních prvků. Jiní pak vymění originální zboží za padělek. Mezi zloději se objevují i maminky, které zboží schovají do kočárku, kde jej většinou nikdo nehledá,“ říká Radek Škrabal, výkonný ředitel společnosti SSI Group a dodává: „Organizované skupiny pak využívají vždy podobného osvědčeného modelu. U obchodů hlídkují tipaři, kteří jsou spojeni se samotnými zloději. Monitorují ostrahu, kterou někdy i zaměstnají, aby předešli překažení krádeže.“

Častým jevem jsou v poslední době krádeže dětských pachatelů, v případě seniorů jde o občasné případy. Obě skupiny se zaměřují na levné zboží, spoléhají se na svůj věk a tedy, že nebudou podezřelí. Mladé dívky školního věku často kradou kosmetiku, na kterou nemají peníze. Senioři se pak zaměřují na potraviny a drogerii, a to opět z finančních důvodů. Většinou se jedná podobně jako u zmíněných maminek o nešťastné sociální případy v těžké životní situaci.

Kradou se rychle prodejné věci, nově více spotřební zboží a potraviny

Pachatelé krádeží nejčastěji cílí na zboží aktuální spotřeby a pak rychle zpeněžitelné zboží, o které je zájem. Jde především o potraviny, drogerii, parfumerii a oblečení, dále pak elektroniku. Nejdůležitější je pro zloděje nejčastěji okamžitý zisk na hraní automatů, drogy a další.

„Klasické modely krádeží se stále opakují, ale řešíme i nové způsoby, jako jsou například organizované krádeže bitcoinu, kdy jsou lidé navedeni po telefonu či dokonce videohovoru s věrohodnou osobou a logem banky v pozadí k vložení peněz přes bitcoinmat v obchodním centru. Zloděj pak dostává peníze na svůj účet,“ říká Radek Škrabal, výkonný ředitel společnosti SSI Group.

Lze pozorovat také cílené krádeže na zakázku, kdy je odcizeno vybrané zboží, například potraviny či oblečení pro konkrétního klienta, a to je pak následně prodáno například ve večerkách či u jiných odběratelů. Relativně novým fenoménem jsou krádeže zaměřující se na spotřební zboží každodenní potřeby, jako je máslo, uzeniny nebo alkohol, které jsou odcizovány z velké části ze sociálních důvodů.

Krádeže trápí nejvíce velká města. Zloději z menších měst se nebojí dojíždět

Zloději se zaměřují především na velká města, která nabízejí kýženou anonymitu. Liší se tak počty krádeží mezi velkými a malými městy či vesnicemi, kde se lidé většinou znají. „Zvyšuje se proto mobilita pachatelů, kteří za vidinou kvalitního lupu přejíždějí i přes celou republiku. Není tak problém, aby například v Praze operoval ostravský gang,“ uzavírá Radek Škrabal.

Články autora Michal Hoblík

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...