Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Ještě donedávna bylo snem většiny mladých mít vlastní automobil či bydlení. To ale pomalu přestává platit. Důvodů je několik. Od ekonomických, přes ekologické až po změnu preferencí v oblasti kvality života.
Jednou z příčin posunu vztahu k vlastnění jsou bezpochyby ekonomické faktory. Mnoho mladých lidí dnes čelí vysokým nákladům na drahý život ve městě, vzdělání i základní životní náklady. Nechtějí se navíc omezovat v oblasti výdajů například za kulturu a zábavu. Investovat do vlastního vozu a jeho drahého provozu pro ně nedává smysl. A našetřit si na vlastní bydlení je pro mnoho z nich nedosažitelné.
Nejde ale jenom o finance, ale i o změny preferencí a životních hodnot. Generace Y a Z se líší od předchozích generací ve svých preferencích ohledně vlastnictví majetku. Mnozí mají větší prioritu v důrazu na životní styl a svobodu než na vlastnění majetku. Neradi se omezují v oblasti práce i místa bydlení. Proto si raději udržují flexibilitu a mobilitu, aby se snadno mohli přizpůsobit měnícím se okolnostem či přicházejícím příležitostem v oblasti práce, operativního stěhování se do jiných měst či států či cestování.
S tím souvisí i kvalita života. „Vlastnictví bydlení a auta může být časově a finančně náročné a může způsobit stres a úzkost. Někteří lidé se mohou rozhodnout pro jednodušší životní styl, který jim umožní více času a energie věnovat se rodině, přátelům, koníčkům či cestování,“ říká psycholožka Mgr. Simona Hřebíčková a dodává: „Generace Z si také více cení svobody a flexibility a upřednostňuje módní trend k nomádskému způsobu života, ve kterém si mohou snadno změnit místo pobytu. A to k motivaci mít například vlastní bydlení moc nenahrává.“
Mladí lidé mají také výrazné ekologické cítění. Rozhodují se i podle toho, jaký má výběr jejich životního stylu dopad na životní prostředí a jak tím sníží svou uhlíkovou stopu. Tomu všemu nahrává i snadnější přístup ke sdíleným službám, například v oblasti sdílených automobilů.
„Sdílená auta v současnosti využívá stále více Čechů. Jedná se většinou o mladé lidi mezi 20 a 30 lety, kteří si nejčastěji pochvalují svobodný životní styl bez nutnosti a komplikací automobil vlastnit a s tím spojené nízké náklady služby. Stále více lidí si také uvědomuje a dokáže si spočítat, že pokud najedou za rok méně než 10 000 km, rozhodně se jim nevyplatí pořizovat si vlastní vůz,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime a dodává: „Náš vozový park tvoří moderní vozy Toyota s hybridním pohonem, který je v současnosti podle nás i ze zpětné vazby zákazníků ideálním řešením. Jedná se o nejefektivnější variantu s jistotou dojezdu, navíc ekologickou. Z našich dat vyplývá, že 52 % jízdy využívají vozy energii, kterou si samy jízdou vytvoří. Respekt k životnímu prostředí je totiž důležitým hlediskem pro generaci Y a Z.“
Tím, jak je pořízení vlastního bydlení stále nedostupnější roste význam nájemního bydlení. Už i v ČR začaly masivněji růst developerské projekty zaměřené na nájemní bydlení. Nabídka meziročně vzrostla i v Česku a bude nadále růst, především v Praze a dalších velkých městech. Cílovou skupinou je zejména mladá generace, která si nemůže vlastní bydlení dovolit. A také má ráda určitou svobodu, která jí umožňuje se operativně přestěhovat do jiného města či na několik měsíců vyrazit do světa a pracovat na dálku třeba z druhé strany zeměkoule.