Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny30. 10. 2023 05:43

Robot? No a co…

„Přizpůsobujeme Atalian CZ budoucnosti a jsme připraveni provádět změny,“ píše se v deseti zlatých pravidlech české pobočky jednoho z největších poskytovatelů služeb v oblasti správy budovy na světě. Že pravidlo nelže, dokazuje obchodní a marketingový ředitel Atalian pro Českou republiku Jaroslav Hrábek. V „zaměstnanecké posádce“ společnosti totiž najdeme roboty. A osvědčují se.

Daniel Mrázek autor

Foto: Atalian Foto: Atalian

Než se podíváme do budoucnosti, ohlédněme se za minulostí. Na stránkách Komory jsme se setkali přibližně před půl rokem. Jaký ten půlrok byl?

Nejen ten půlrok, ale celý rok 2023 nám potvrzuje, že jsme se správně rozhodli do naší činnosti zahrnout vyspělé technologie. Začali jsme s tím asi dva a půl roku zpátky. Jenže trh na to tenkrát nebyl připravený. Jen ti nejodvážnější se rozhodli naše inovace vyzkoušet. Za to jim moc děkujeme, proto‑ že díky nim jsme se mohli naučit využívat moderní technologie v praxi a posunout se dál. Letos se už můžeme opřít o hmatatelné výsledky. Například roboti v úklidových službách fungují skvěle.

Klienti se je už naučili přijímat?

Samozřejmě se to pořád liší firma od firmy, určitě ale můžu říct, že letos jsou klienti k moderním technologiím mnohem otevřenější než před dvěma roky. Principiálně vzato, klient si u nás objedná úklid a chce ho mít v požadované kvalitě v požadovaném termínu. Jak toho docílíme, je už naše know‑how. A to jsou roboti. Ostatně, dnes už se nebavíme o tom, jestli někdo roboty využije, ale kdy s nimi začne.

Což mi připomíná, že zrovna nedávno jsem s dětmi procházel kolem jedné cukrárny a ony byly u vytržení z toho, že použité nádobí odváží robot. Myslíte, že za pár let si toho ani nevšimnou?

Přesně tak. Svého prvního uklízecího robota jsme nasadili na ruzyňském letišti. To bylo ideální místo se širokými koridory, takže i když ještě technologie nebyla tak precizní, dosáhli jsme pěkných výsledků. Dnes už se nebojíme poslat roboty do nákupních center. Když jsme tak udělali poprvé, bylo to spíš „nice to have“. Obchodní centrum se tím chlubilo a děti před něj skákaly, aby vyzkoušely, jestli opravdu zareaguje na náhlou překážku. To se projevovalo v efektivitě, kdy přes den nebyl tak výkonný jako v noci, kdy ho nikdo nerušil. Dnes už si všichni začínáme na roboty zvykat a brzy si řekneme – robot, no a co? Protože budou všude.

Proč jsou roboti tak skvělí?

Řeknu vám to na naprosto konkrétním příkladu. Od nového roku bude platit novela zákoníku práce, která zpřísňuje podmínky zaměstnávání „na dohodu“, což ve výsledku znamená o nějakých osmnáct procent vyšší daňové zatížení. Přísně byznysově vzato bychom o těch osmnáct procent měli zvýšit ceny za naše služby, abychom jako firma nic netratili. Jenže o skoro pětinu vyšší cena by se našim klientům nelíbila. A právě díky robotům dokážeme udržet cenu na téměř stejné úrovni při stejné kvalitě prací. Díky robotům ušetříme lidskou práci.

To zní, jako kdybyste se bez lidí obešli…

To v žádném případě, naopak jde o efektivnější využití lidské práce. Je zbytečné, aby člověk sem tam jezdil na mycím stroji, když stejnou práci zvládne robot. Člověka naopak využijeme tam, co robot nedokáže, jako je třeba vynášení košů nebo utírání stolů. Zároveň lidem umožníme obsazovat kvalifikovanější pozice – někdo přece musí roboty nastavovat a udržovat je.

Pořád mluvíme o technologiích – pojďme si je představit. Co tedy používáte?

Pokud zůstaneme u úklidových služeb, tak používáme mycí roboty do vnitřních prostor v různých velikostech. Velcí mycí roboti se hodí do průmyslových hal, středně velké roboty využijeme v obchodních centrech a malí mycí a vysávací roboti uklidí třeba kanceláře. A v tom je právě přidaná hodnota – zatímco uklízečka vám v kanceláři vysála třeba jednou nebo dvakrát za týden, robot vám vysaje každý den – a skoro nic to nestojí. Úklidová pracovnice mezitím může vynášet koše, vyklidit myčku a podobně.

Co úklid venku?

Na venkovní prostory používáme zametací roboty. Velcí roboti v rozsáhlých logistických nebo průmyslových areálech spolehlivě reagují na další techniku v areálu, jako například kamiony nebo vysokozdvižné vozíky. Takže zametají, ale nepřekáží. Poradí si i s větším odpadem, jako jsou třeba kusy rozštípaných palet nebo štěrk.

K venkovním prostorám patří i péče o zeleň…

Ve srovnání s úklidovými službami má implementace robotických řešení v péči o zeleň asi rok zpoždění. Ty služby nejsou tak exponované. Když nemáte jeden den vytřeno, je to vidět, zatímco když dva týdny nesečete, nikdo si toho nevšimne. Tedy ani klienti na optimalizaci těchto služeb tolik netlačí. Ale dnes už i v tomto oboru nasazujeme robotické sekačky pro velké venkovní plochy, zatímco člověk působí jako operátor robotů a dosekává to, co roboti nezvládnou.

Odhlédněme teď od úklidu a představme si 3D scan. K čemu slouží?

To je horká novinka letošního roku, ve které vidíme obrovský potenciál. Věříme, že je budoucností technické správy budov. Výstupem je 3D naskenované prostředí vnitřních i venkovních prostor budov, ve kterém se můžeme pohybovat podobně jako ve street view na online mapách. Využít se to dá při prezentaci – například obchodní centrum může takto zákazníkům nabídnout virtuální prohlídku.

To je sice hezké, ale asi nic moc převratného…

Protože to je jen začátek. Z 3D scanu jednoduše vygenerujeme stavební plány. Pokud uděláme stavební úpravu, jednoduše ji znovu naskenujeme a doplníme původní scan. Obrovskou přidanou hodnotou je pasportizace. U venkovních prostor s naprostou přesností určíme, kolik plochy zabírají trávníky, kolik chodníky, pojezdové plochy, kde je kačírek, kde jsou obrubníky a podobně. Pokud se budeme bavit o vnitřních prostorách, tak třeba ve velkých budovách přijde vhod navigace. Například nový zaměstnanec, který se v budově ještě neorientuje, si díky 3D scanu jednoduše zapne aplikaci v mobilu, která ho do správné místnosti nanaviguje.

ATALIAN

Společnost ATALIAN CZ patří do globální francouzské skupiny ATALIAN, která byla – ještě pod názvem TFN‑GROUPE – založena ve Francii roku 1944. Dnes zaměstnává více než 125 000 lidí po celém světě a působí v 32 zemích napříč 4 kontinenty.

Poskytuje široké odvětví služeb:

  • správa budov
  • úklidové služby
  • technická údržba
  • zabezpečení objektu
  • obsluha letišť
  • občerstvení
  • recepce
  • energetický management
  • údržba zeleně
  • dokončovací práce
  • čištění technologií

Ale určitě je tu i hlubší využití…

Samozřejmě. Zase se bavíme o pasportizaci. Naprosto přesně víme, v jakém stavu budova je, kde je jaké zařízení i kde jsou třeba uložené hasicí přístroje. A tím se dostáváme k tomu, proč je 3D scan v technické správě budov vítaným pomocníkem. Díky němu totiž vytvoříme prostředí, ve kterém můžeme vzájemně komunikovat. Třeba zjistíte, že některým dveřím upadla klika. V aplikaci si dotyčné dveře najdete a kliku označíte. Správci ihned dostanou notifikaci, že mají kliku opravit. Nemusíte nijak složitě vysvětlovat, co a hlavně kde se stalo, údržbář hned půjde na jistotu. A můžeme jít ještě dál – pokud plánujeme nějaké úpravy, nemusíme zdlouhavě chodit s metrem a měřit rozměry, jednoduše si to opět změříme v aplikaci. V konečném důsledku můžeme zaznamenat technické specifikace zařízení v budovách, jako jsou světla, klimatizace, kouřové hlásiče a tak dále. U každého přesně uvedeme typ, dokdy má platnou revizi, a dokonce můžeme vložit i revizní dokumentaci ve formátu PDF. V jedné aplikaci tak může být úplně všechno, co technická správa budov musí vědět. V tom zatím nemáme konkurenci.

A povídání o technologiích zakončeme odlakovacím centrem.

Není to úplná novinka, ale teď se snažíme o jeho větší rozvoj. V pyrolytických pecích nebo za působení chemikálií dokážeme odstranit laky z různých dílů nebo forem. Klient například z oboru automotive lakuje díly, které při lakování zavěsí na nějaký hák nebo rošt. Lak se samozřejmě nanese i na ně. Brzy mají na sobě tolik laku, že už se nedají použít. Aby se nemusely kupovat nové, můžeme je odlakovat. Zároveň je zkalibrujeme, abychom zaručili jejich přesnost. Odlakovacích center není v Česku moc, přesto v nich vidíme velký potenciál. A to nejen v automotive. Například nedávno se na nás obrátil sběratel veteránů, který potřeboval odstranit lak z karosérií. Kdyby to měl dělat ručně, trvá mu to dlouho. My to dokázali poměrně rychle, a hlavně velmi šetrně.

Je nějaká technologie, kterou byste si přáli, ale zatím neexistuje nebo není příliš rozvinutá?

V České republice ještě dostatečně nevyužíváme potenciál dronů, a to hlavně kvůli přísné regulaci. U nás se drony nesmí provozovat autonomně, musí ho vždy řídit člověk a nesmí ho ztratit z dohledu očí. Přitom by se drony krásně hodily na automatické inspekce střech, případě by se daly využít v ostraze, kdy by jeden dron kontroloval oblast, kterou člověk sám uhlídat nedokáže. Možná by nebylo špatné zahájit debatu, která by vedla ke kompromisu mezi leteckou bezpečností, ochranou osobnosti a efektivním využitím.

Články autora Daniel Mrázek

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Pohled z praxe

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Pohled z praxe
Holcim míří k uhlíkové neutralitě

Nejnovější krok směrem k udržitelnosti a ochraně životného prostředí...

„Díky těmto úpravám dojde ke snížení celkového množství...

Pohled z praxe
Téměř 90 % domácností ušetří na energiích

ČEZ Prodej v rámci rozsáhlé analýzy zpracoval data o...

„Fotovoltaické systémy a tepelná čerpadla umožňují efektivně a...