Sobota 27. dubna 2024
ikona hodiny13. 12. 2023 07:35

Generace Z se v Česku nezaměstnanosti nebojí

Na rozdíl od vrstevníků ve světě

Zástupci generace Z se v České republice nebojí nezaměstnanosti. Není pro ně téma, a to ani mezi top 5 stresory. Globálně je pak pro tuto generaci nemožnost získat zaměstnání druhým největším stresorem ze všech (22 %), říká studie Deloitte zaměřená na generaci Z.

Petr Jarkovský autor

Foto: Shutterstock.com Generace Z se v Česku nezaměstnanosti nebojí, na rozdíl od vrstevníků ve světě Foto: Shutterstock.com

Co se týče práce, jsou to dříči. Chtějí ale dost volna na své koníčky a přátele. Chtějí také flexibilitu, a naopak se vyhýbají stresu a zodpovědnosti v práci, které jsou spojené s vedoucími funkcemi. Žijí rychle, nemají rádi dlouhá čekání a zdlouhavé procesy. Vyhledávají raději vizuální podněty a interaktivní metody. To vše se o zoomers, zástupcích generace Z, říká. Studie Deloitte pak ukázala ještě jeden specifický rys mladých zaměstnaných. Nebojí se nezaměstnanosti.

Největším aktuálním problémem, kterému v České republice čelí generace Z (35 %) jsou náklady na bydlení. Téměř 50 % českých příslušníků generace Z věří, že pokud se v následujících 12 měsících nezlepší stav ekonomiky, bude skoro nemožné si najít práci, požádat o zvýšení platu, povýšení, založit rodinu nebo si pořídit dům. Aktuálně v České republice žije 37 % zástupců generace Z od výplaty k výplatě, což je ale výrazně méně než globálně (51 %).

Kromě ekonomické nejistoty trápí příslušníky generace Z politická nestabilita (28 %) a vnímají to jako podstatnou záležitost k řešení terorismus (18 %). Globální respondenti z generace Z uvádějí jako velký problém nezaměstnanost (22 %), která české respondenty téměř netrápí. Čeští mladí jsou si jistí, že vždy nějakou práci najdou a jsou v této otázce sebevědomí.

Zdroj: Studie Deloitte Zdroj: Studie Deloitte

„Zaměstnanci z generace nazývané jako Z, jsou opravdu specifičtí. Zdravé sebevědomí jim nechybí, dokáží jej využít a nebojí se říci si, co chtějí. Naše značka cílí z velké části na mladé a také mnoho mladých zaměstnává, a proto si jejich preference dobře uvědomujeme,“ říká Josef Jankovský, HR manager Vuch.

„S citlivým vnímáním ekonomických problémů souvisí i životní náklady a řešení životních situací a potřeb. Vlastnictví bydlení a auto může být časově a finančně náročné. Mladí lidé mají také výrazné ekologické cítění. Rozhodují se i podle toho, jaký má výběr jejich životního stylu dopad na životní prostředí a jak tím sníží svou uhlíkovou stopu,“ doplňuje Lukáš Haubelt, ředitel marketingové agentury Brand Boost.

Tomu všemu nahrává i snadnější přístup ke sdíleným službám, například v oblasti sdílených automobilů. „Sdílená auta v současnosti využívá stále více Čechů. Jedná se většinou o mladé lidi mezi 20 a 30 lety, kteří si nejčastěji pochvalují svobodný životní styl bez nutnosti a komplikací automobil vlastnit. Tím, že volí tento způsob dopravy mohou přispět ke snížení množství automobilů a menší uhlíkové stopě. Z našich dat navíc vyplývá, že naše hybridní vozy si u 52 % jízdy energii k pohonu vytvářejí samy. To je pro ekologicky uvažující zástupce generace Z také důležité,“ říká Milan Beutl, ředitel českého zastoupení Anytime.

Články autora Petr Jarkovský

Nejnovější články

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Cestovní ruch
Rychlé ožívání českého turistického trhu v březnu posílilo

Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...

Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...

Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Podpoří stavební zákon digitalizaci nebo naopak?

Dosavadní verze stavebního zákona často vedla ke zbytečně dlouhým...

A její ředitel, Michal Vacek říká, že: „Nástup...

Zástupce stavební firmy, obchodní ředitel společnosti Subterra, Jiří...

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....