Když má svět dveře dokořán
Pohled z praxe 8. 5. 2024 11:13Práce pro firmu s globální působností, která své dodávky realizuje doslova na všech světadílech, má svá specifika. Jedním z nich,...
V posledních týdnech se opět po delší době začíná diskutovat o tržní síle, moci antimonopolního úřadu nebo vlivu velkých společností na ceny. Bojuje tedy naše ekonomika s oligopoly? A jaké vlastně jsou průvodní znaky této tržní struktury, případně jak s nimi z pohledu hospodářské politiky můžeme zatočit?
Podstatou oligopolního trhu je, že na něm existuje pouze několik málo prodávajících. Díky tomu může mít každý čin prodávajícího dalekosáhlý dopad na zisky všech ostatních. Z toho vyplývá, že oligopoly jsou vzájemně závislejší než firmy v dokonalé konkurenci a je mnohdy velmi těžké tento stav narušit (významný vliv mají totiž vysoké náklady na vstup do daného odvětví). Oligopol vlastně charakterizuje malý počet firem, které mají významný vliv na ceny a nabídku na trhu. Průvodním jevem je pak nízká konkurence s dopadem na kvalitu služby, vysoké ceny pro spotřebitele či menší tlak na vznik inovací v ekonomice.
V domácí ekonomice se mnohokrát řešily ceny za volání a data od operátorů. Ty v mnoha případech jsou nepoměrně vyšší oproti zahraničí. Analýza ČTÚ (Český telekomunikační úřad) v minulosti konstatovala společnou dominanci mobilních operátorů na trhu, který tak vykazuje charakter oligopolu. Tržní selhání se pak projevuje neúměrně vysokými cenami pro spotřebitele, bez aktivního jednání se nelze dostat na rozumnější náklady. ČTÚ je rovněž v tomto směru přesvědčen, že změna nemusí přijít ani za 5 let. U potravin je situace v zásadě obdobná. Podle antimonopolního úřadu ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže) se sice nejedná přímo o kartel, ale znaky oligopolu naplňuje trh s pěti základními potravinami, jako je například máslo, mléko, vejce, kuřecí maso atd. To je vskutku velmi tristní stav.
Řešením současné situace je bohužel a pouze výrazná reforma zákona o významné tržní síle a posílení pravomoci regulatorních úřadů v čele s ÚOHS. Ten naplňuje znaky „ovládnutého strážce“, kdy není schopen na situaci adekvátně reagovat. Úřad se zatím zmohl jen na kontroly, zpomalování tendrů u veřejných zakázek a konstatování, že s věcmi vlastně nemůže nic dělat. Řádná reforma by měla mít jednoznačně za cíl: umožnit snadnější rozdělení firem, zabránění nežádoucích fúzí a akvizic nebo zvýšení pokut za netržní chování. Pouze tak se může ekonomika dostat na trvalo z této tržní pasti.
Poslechněte si první epizodu. Poslechněte si druhou epizodu....
Poprvé bude představen první bateriový vlak, který bude...
Návštěvníci letošního veletrhu se tak mohou přijít podívat...
Elektrárna, kterou firma provozuje, je schopná vysokoúčinné kombinované...
Už od devadesátých let firma pracuje na ekologizaci svého...
V současnosti Elektrárny Opatovice pokračují v obnově svých turbín. Po...
Energie se skrývá nejen v elektrárenských kotlích, ale také...
„Revoluce v zásadě nastala před třemi lety, kdy se...
„Kvalita automatických překladačů má dopad nejen na úspěšnost...
První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...
Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...
Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...
Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...
„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...
V rámci celku má důležitou roli také materiál,...
Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...