Pátek 21. června 2024
ikona hodiny8. 1. 2024 11:13

Efektivní správa a řízení stavebních reklamací

Digitalizace usnadňuje claim management

Požadavky na vícepráce ve stavebnictví (claimy) jsou zásadní otázkou pro mnoho profesionálů v tomto odvětví a součástí většiny stavebních projektů. Při jejich nesprávném řízení však pravidelně dochází ke zpoždění, což se v současné době týká až 70 % projektů. PlanRadar, přední evropská platforma pro řízení dokumentace, procesů a komunikace ve stavebnictví, zveřejnila report, který se podrobně zabývá právě digitální správou pohledávek a reklamací ve stavebních projektech (Claim Management). A hledá cesty, jak je řešit co možná nejefektivněji. 

Tereza Štosová autor

Foto: Shutterstock.com Digitalizace usnadňuje claim management Foto: Shutterstock.com

„Investoři, projektoví manažeři, inženýři, konzultanti i dodavatelé se často musejí potýkat s konflikty, které jsou obvykle výsledkem nesprávné interpretace nebo rozdílných očekávání. Nedávné studie ukázaly, že nedorozumění a spory mezi odborníky ve stavebnictví nejsou vůbec neobvyklé a mají za následek mnoho požadavků na přepracování. Tím se nejen prodlužuje doba výstavby o 10–30 % , ale tyto vícepráce také tvoří v průměru 11 %   celkového rozpočtu projektu. Kromě okamžitých finančních ztrát končí navíc mnoho sporů u soudu, což způsobuje velké nepříjemnosti všem zúčastněným,“ komentuje Adam Heres Vostárek, expert na digitalizaci ve společnosti PlanRadar.

„Jak vidíme, i něco tak základního jako komunikace může mít naprosto zásadní vliv na průběh výstavby. Navíc každá chyba, pokud není řádně řešena, může spustit dominový efekt dalších nabalujících se problémů ,“ komentuje příčiny Adam Vostárek.

Digitalizace: Moderní odpověď na současné výzvy

Digitalizace procesů ve stavebnictví a realitním průmyslu se stala osvědčenou metodou, jak výrazně zlepšit celý životní cyklus projektu. A tak není náhodou, že digitální řešení jsou stále častěji využívána i na regulační úrovni ve výběrových řízeních. Výhody se projevují nejen v efektivnějším vyřizování reklamací, ale především v předcházení problémům.

„Ukazuje se, že jeden z nejkritičtějších problémů ve stavebnictví tvoří množství dokumentace požadované v jednotlivých fázích projektu, jako jsou povolení, plány, dohody, smlouvy a reporty. Účastníci projektu tedy musejí mít neustále k dispozici platné informace o všech změnách, a to ideálně v jednom digitálním prostoru, kde jsou schopni je také spravovat. Pouze tak jsou data aktuální a díky tomu se může projekt efektivně posouvat vpřed. To samozřejmě zahrnuje i možnost sledovat chyby, vyskytující se během celého životního cyklu budovy,“ vysvětluje Adam Vostárek.

Nejčastější příčiny reklamací a předělávek

 

  • neúplná dokumentace
  • požadavky na změny probíhajících projektů
  • nesprávné plánování stavebních prací
  • špatná komunikace mezi účastníky projektu

Co dokáže aplikace pro efektivní řízení stavebních projektů?

Jedním z hlavních úkolů moderních platforem pro řízení stavby, mezi které se řadí také PlanRadar, je zajistit snadnou identifikaci změn a jejich sledování. Ty lze označit například na 2D plánech nebo v BIM modelech. Pro přehled o termínech se výborně hodí možnost tvorby Ganttova diagramu přímo v aplikaci: díky tomu je totiž snazší zorientovat se v každé fázi projektu, určit možné překážky a jejich řešení.

V tomto ohledu hraje klíčovou roli správná koordinace mezi všemi zúčastněnými stranami, protože efektivní komunikace zásadně ovlivňuje celou realizaci. Shromažďování dat na jedné digitální platformě, kde jsou všechny záznamy snadno dostupné a archivované pro referenci, udržuje vysokou úroveň transparentnosti, což je užitečné zejména v případě stížností a právních sporů.

„Ze spolupráce s našimi zákazníky z širokého spektra profesionálů v oblastí stavebnictví víme, že k nejkritičtějším situacím patří právě vyřizování reklamací. Proto jsme opatřili PlanRadar co nejkomplexnější sadou funkcí, které uživatelům umožňují vidět, když je něco v nepořádku, a rychle zasáhnout. Nejlepší způsob, jak řešit stížnosti, je předcházet problémům dříve, než vůbec nastanou,“ uzavírá Adam Vostárek.

Články autora Tereza Štosová

Nejnovější články

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Analýzy
Stavby se prodražují kvůli neočekávaným nákladům

Z průzkumu společnosti CEEC Research vyplývá, že 26...

Klíčovou roli v regulaci stavebního procesu, a tedy...

Dobré i špatné zkušenosti s řešením neočekávaných nákladů u...

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2024 zpracované...

Nejnovější Expertní pohled

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Analýzy
Stavby se prodražují kvůli neočekávaným nákladům

Z průzkumu společnosti CEEC Research vyplývá, že 26...

Klíčovou roli v regulaci stavebního procesu, a tedy...

Dobré i špatné zkušenosti s řešením neočekávaných nákladů u...

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2024 zpracované...

Expertní pohled
Nečekaný způsob, jak eliminovat kyberbezpečnostní hrozby

Firmy totiž často nastavují a spravují své počítačové...

Jako prevence před napadením sítě je nutné znát...