Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
V okamžiku, kdy se objevily první zprávy o možných katastrofických deštích a povodních, obchodní řetězce spustily své krizové plány, aby byly připraveny. Podobně se na možná rizika připravují i zákazníci v oblastech, které mají být dle předpovědí nejvíce postiženy.
Ve chvíli, kdy se objevily první zprávy o možných živelných pohromách kvůli mimořádnému objemu srážek na velké části území Česka, spustily obchody své krizové plány. „Obchody především maximalizují zásoby a uzpůsobují stav zásob situaci ve skladech či distribučních centrech i na prodejnách, aby byly připraveny na růst poptávky po vybraných segmentech zboží, jako je balená voda, trvanlivé potraviny nebo třeba baterie. Posilují také počty pracovníků v logistice a ve skladech, aby obchody ke konci týdne dokázaly dostat veškeré potřebné zboží až k zákazníkům. Vidíme totiž, že po oznámení prvních zpráv se lidé v rizikových oblastech začínají připravovat na možné krizové situace, děje se tak ale spořádaně a bez jakékoliv paniky,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.
Mezi výrazněji poptávané zboží patří především balená voda a další balené nápoje, trvanlivé potraviny, které je možné konzumovat bez další úpravy (například balené trvanlivé salámy a sýry), čokolády a sladkosti. Roste také poptávka po bateriích a drobné elektronice typu powerbanky, baterky a podobně, lidé si také doplňují své domácí lékárničky v souladu s doporučením vlády.
Stejně jako v jiných krizových situacích se obchody připravují na potřebu humanitárních dodávek základních potravin a nápojů do postižených oblastí. „Vše koordinujeme s místními složkami Integrovaného záchranného systému a jako vždy v minulosti jsou obchody připraveny složkám IZS i jednotlivým postiženým lidem připraveni pomoci zajistit vše potřebné. V rámci skladových kapacit obchody přesouvají zejména balenou vodu a základní trvanlivé potraviny co nejblíže nejrizikovějším oblastem, aby byla potřebná pomoc co nejrychlejší,“ dodává Tomáš Prouza.
Obchody také průběžně podle doplňování předpovědí srážek upravují své interní provozní plány, aby uměly reagovat na mimořádné situace typu zatopení prodejen nebo uzavření některých logistických tras, připravují si krizovou komunikaci a zajištění bezpečnosti zaměstnanců včetně evakuačních protokolů.