Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Evropské sdružení obchodníků EuroCommerce vydává se společností McKinsey první komplexní zprávu o stavu obchodu s nepotravinářským zbožím v Evropě. Pokud budou chtít obchody přežít, budou muset změnit obchodní koncept a výrazně investovat.
Na základě úspěchu série zpráv State of Grocery vydaly EuroCommerce a McKinsey novou zprávu State of Retail 2024 – Europe: transformace v obchodě s nepotravinářským zbožím. Jako první zpráva, která se zabývá klíčovými trendy, které zásadně ovlivní obchod s nepotravinářským zbožím v dalších letech, kombinuje údaje o trhu s průzkumy mezi 30 generálními řediteli velkých obchodníků s nepotravinářským zbožím a více než 15 000 spotřebiteli v šesti evropských zemích (Francie, Německo, Itálie, Polsko, Španělsko a Velká Británie).
Zpráva se zaměřuje na šest oborových kategorií – nábytek a vybavení domácnosti, kutilství a železářství, spotřební elektronika, sportovní zboží, krása a osobní péče a péče o domácí zvířata. Obsahuje také exkluzivní postřehy generálních ředitelů předních evropských obchodníků: Arcaplanet, VUT Conforama, Claire’s, Decathlon, Douglas, HEMA, Kingfisher, OBI, Thalia a Worten.
Obchodníci s nepotravinářským zbožím čelí řadě výzev, včetně nejisté makroekonomické situace v řadě evropských zemí, větší konkurence (včetně nefér konkurence z Číny) a stále vybíravějších spotřebitelů. Tržby očištěné o inflaci zůstávají na všech předních evropských trzích pod úrovní roku 2019. Spotřebitelé snižují své výdaje a snaží se ušetřit, případně své útraty mnohem více z nákupů přesouvají do cestování a zábavy. Vyžadují také bezproblémové vícekanálové nákupy a vyšší standardy udržitelnosti, což zvyšuje laťku pro obchodníky usilující o získání jejich pozornosti a loajality.
Franck Laizet, senior partner společnosti McKinsey & Company, vysvětluje: „Vánoční svátky jsou za rohem a inflace se zmírňuje, takže obchodníci s nepotravinářským zbožím mají dobrou příležitost zachytit sezónní poptávku. Aby si však zajistili dlouhodobý úspěch, musí se zaměřit na efektivní realizaci nákupů. Z našich rozhovorů s generálními řediteli předních obchodníků, zaměřených na nepotravinářské zboží, vyplynulo, že hlavní pozornost směřuje k budování skutečně vícekanálového obchodu, lepší integraci procesů a týmů pro plánování sortimentu, cenotvorbu a obchodní činnost. Kromě toho se generální ředitelé zaměřují na rozšiřování nabídky prostřednictvím doplňkových služeb a na zlepšení ziskovosti.“
Celá zpráva je ke stažení zde.
state-of-specialty-retail-report-compressed-1
ZobrazitChristel Delbergheová, generální ředitelka sdružení EuroCommerce, dodává: „Obchodníci s nepotravinářským zbožím procházejí významnou transformací a pohybují se ve složitém geopolitickém prostředí. Naše zpráva ukazuje značné investice obchodníků s cílem nabídnout spotřebitelům bezproblémovou kombinaci nákupů všemi existujícími kanály, přizpůsobit služby a sortiment stále tvrdší konkurenci a investovat do udržitelnosti. Obchod je na tyto změny připraven, ale musí mít rovné podmínky pro hospodářskou soutěž a regulační rámec, který umožní transformaci.“
„Navzdory všem nedávným výzvám energetické a inflační krize si český obchod s nepotravinovým zbožím nevede špatně a potvrzuje to i průzkum sentimentu mezi samotnými obchodníky. Dle podzimního šetření SOCR Retail Indexu převládá v této skupině obchodníků mírný optimismus. Tržby v tomto segmentu vykazují na meziroční bázi solidní růstovou dynamiku, a to již od loňského listopadu. Premianty jsou zejména farmacie a zdravotnické potřeby či kosmetika. Více než u potravin je v oblasti nepotravinového zboží jednoznačně patrná ochota zákazníků utrácet ve vyšší míře,“ doplňuje na závěr Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.