čtvrtek 12. prosince 2024
ikona hodiny 29. 11. 2024 11:19

Obchodníky s nepotravinářským zbožím čeká velká změna

Evropské sdružení obchodníků EuroCommerce vydává se společností McKinsey první komplexní zprávu o stavu obchodu s nepotravinářským zbožím v Evropě. Pokud budou chtít obchody přežít, budou muset změnit obchodní koncept a výrazně investovat.

Foto: Shutterstock.com
Obchodníky s nepotravinářským zbožím čeká velká změna Foto: Shutterstock.com

Na základě úspěchu série zpráv State of Grocery vydaly EuroCommerce a McKinsey novou zprávu State of Retail 2024 – Europe: transformace v obchodě s nepotravinářským zbožím. Jako první zpráva, která se zabývá klíčovými trendy, které zásadně ovlivní obchod s nepotravinářským zbožím v dalších letech, kombinuje údaje o trhu s průzkumy mezi 30 generálními řediteli velkých obchodníků s nepotravinářským zbožím a více než 15 000 spotřebiteli v šesti evropských zemích (Francie, Německo, Itálie, Polsko, Španělsko a Velká Británie).

Klíčová zjištění zprávy

  • Makroekonomické vlivy snižují prognózy budoucího růstu. Růst odvětví se zpomalil: zatímco nominální obrat v letech 2019 až 2023 rostl o 2,3 % ročně, po očištění o inflaci je růst o 1,8 % nižší než v roce 2019. Do roku 2028 se předpokládá růst tržeb v oblasti nepotravinářského zboží o pouhých 0,6 procenta ročně (po očištění o inflaci). Na druhou stranu se dynamika výrazně liší podle zemí a kategorií. Očekává se, že tržby v Polsku, Španělsku a Velké Británii porostou o 1,5 až 2,0 % ročně, zatímco ve Francii, Německu a Itálii se předpokládá stagnace nebo mírný pokles.
  • V rámci jednotlivých kategorií a trhů existují kapsy růstu. V roce 2023 se dařilo obchodníkům se silnou online přítomností, nabídkou pohodlných nákupů a s nižšími cenami. Online byl v roce 2023 ve srovnání s rokem 2022 nejrychleji rostoucím prodejním kanálem v nepotravinářském obchodě s růstem tržeb o 3,3 %. Diskonty se prosadily zejména v oblastech péče o domácí zvířata a krásy a osobní péče. Znatelný nárůst zaznamenaly výrobky spojené s cirkulární ekonomikou, zejména v oblasti spotřební elektroniky a sportovního zboží.
  • Prodej nepotravinářského zboží závisí na kupní síle a na zvyklostech dané země. V Německu a Velké Británii tvoří nepotravinářské zboží více než polovinu maloobchodních tržeb, zatímco francouzští spotřebitelé věnují téměř 60 % svého rozpočtu na potraviny. Francie má ze všech šesti analyzovaných zemí nejmenší podíl HDP vydávaného na nepotravinářské zboží (5,5 % oproti 7 % ve Velké Británii, a to navzdory podobnému HDP).
  • Převažují vícekanálové distribuční cesty. Omnichannel cesty se stávají normou, přičemž více než 50 % spotřebitelů využívá k vyhledávání a nákupu nepotravinářského zboží jak online obchody, tak i kamenné prodejny. V kategoriích, jako je sportovní zboží, spotřební elektronika a nábytek, tento podíl přesahuje 60 %. Více než 70 % dotázaných generálních ředitelů se domnívá, že do roku 2030 bude základem úspěchu poskytování bezproblémového vícekanálového nakupování.

Zpráva se zaměřuje na šest oborových kategorií – nábytek a vybavení domácnosti, kutilství a železářství, spotřební elektronika, sportovní zboží, krása a osobní péče a péče o domácí zvířata. Obsahuje také exkluzivní postřehy generálních ředitelů předních evropských obchodníků: Arcaplanet, VUT Conforama, Claire’s, Decathlon, Douglas, HEMA, Kingfisher, OBI, Thalia a Worten.

Klíčovým trendem roku 2025 bude diferenciace

Obchodníci s nepotravinářským zbožím čelí řadě výzev, včetně nejisté makroekonomické situace v řadě evropských zemí, větší konkurence (včetně nefér konkurence z Číny) a stále vybíravějších spotřebitelů. Tržby očištěné o inflaci zůstávají na všech předních evropských trzích pod úrovní roku 2019. Spotřebitelé snižují své výdaje a snaží se ušetřit, případně své útraty mnohem více z nákupů přesouvají do cestování a zábavy. Vyžadují také bezproblémové vícekanálové nákupy a vyšší standardy udržitelnosti, což zvyšuje laťku pro obchodníky usilující o získání jejich pozornosti a loajality.

Spotřebitelský průzkum ve zprávě identifikoval pět charakteristik evropských spotřebitelů nepotravinářského zboží

  • Optimismus spotřebitelů se vrací, evropské domácnosti však zůstávají opatrné, pokud jde o budoucí výdaje. V krátkodobém horizontu zákazníci očekávají snížení výdajů za nábytek, kutilské potřeby, elektroniku a sportovní zboží, naopak očekávají nárůst útrat za cestování. Do budoucna plánuje pouze každý pátý spotřebitel zvýšit výdaje za nepotravinářské zboží, přičemž jedinou kategorií, která vykazuje ve výhledu na další dva roky pozitivní čisté nákupní záměry , je péče o domácí zvířata.
  • Více než 60 % spotřebitelů aktivně vyhledává příležitosti k úsporám a snížení ceny. Významná část zákazníků přechází k prodejcům s nižšími cenami a k diskontům, zejména v případě sportovních potřeb, nábytku a elektroniky.
  • Spotřebitelé vykazují nízkou míru loajality. Každé čtvrtletí přibližně 20 % spotřebitelů změní prodejce nebo značku při nákupu jiných než potravinářských výrobků.
  • Přístup spotřebitelů k udržitelnosti ukazuje významné rozpory. 30 % respondentů průzkumu uvedlo udržitelnost jako druhou největší obavu, přesto je v žebříčku faktorů, které ovlivňují nákupní rozhodování, na posledním místě.
  • Spotřebitelé upřednostňují pohodlí. Pohodlí je hlavním faktorem nákupní rozhodování, ať už online nebo v kamenném obchodě.

Franck Laizet, senior partner společnosti McKinsey & Company, vysvětluje: „Vánoční svátky jsou za rohem a inflace se zmírňuje, takže obchodníci s nepotravinářským zbožím mají dobrou příležitost zachytit sezónní poptávku. Aby si však zajistili dlouhodobý úspěch, musí se zaměřit na efektivní realizaci nákupů. Z našich rozhovorů s generálními řediteli předních obchodníků, zaměřených na nepotravinářské zboží, vyplynulo, že hlavní pozornost směřuje k budování skutečně vícekanálového obchodu, lepší integraci procesů a týmů pro plánování sortimentu, cenotvorbu a obchodní činnost. Kromě toho se generální ředitelé zaměřují na rozšiřování nabídky prostřednictvím doplňkových služeb a na zlepšení ziskovosti.“

Celá zpráva je ke stažení zde.

state-of-specialty-retail-report-compressed-1

Zobrazit

Christel Delbergheová, generální ředitelka sdružení EuroCommerce, dodává: „Obchodníci s nepotravinářským zbožím procházejí významnou transformací a pohybují se ve složitém geopolitickém prostředí. Naše zpráva ukazuje značné investice obchodníků s cílem nabídnout spotřebitelům bezproblémovou kombinaci nákupů všemi existujícími kanály, přizpůsobit služby a sortiment stále tvrdší konkurenci a investovat do udržitelnosti. Obchod je na tyto změny připraven, ale musí mít rovné podmínky pro hospodářskou soutěž a regulační rámec, který umožní transformaci.“

„Navzdory všem nedávným výzvám energetické a inflační krize si český obchod s nepotravinovým zbožím nevede špatně a potvrzuje to i průzkum sentimentu mezi samotnými obchodníky. Dle podzimního šetření SOCR Retail Indexu převládá v této skupině obchodníků mírný optimismus. Tržby v tomto segmentu vykazují na meziroční bázi solidní růstovou dynamiku, a to již od loňského listopadu. Premianty jsou zejména farmacie a zdravotnické potřeby či kosmetika. Více než u potravin je v oblasti nepotravinového zboží jednoznačně patrná ochota zákazníků utrácet ve vyšší míře,“ doplňuje na závěr Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Nejnovější články

Expertní pohled

Hojně sledovaný Lex Ferrari skončí!

Senátoři schválili novelu zákona o dani z přidané hodnoty (DPH)....
Aktuality

Velké přísliby malých reaktorů a chytrých sítí

Chystaná výstavba velkých i malých reaktorů je unikátní příležitostí...
Expertní pohled

Fotovoltaika láká firmy i živnostníky

Fotovoltaika už dnes není jen záležitostí specifických provozů,...

Nejnovější Analýzy

Analýzy

Jak chtějí čeští zaměstnanci pečovat o své zdraví?

Zdraví je prioritou v každé době, ale od...
Názory

Regulace ruku trhu nenahradí

Jak lehce se v Česku podniká, je do velké...
Analýzy

Vysoké náklady na pracovní sílu a byrokracie

Vysoké náklady na pracovní sílu, nedostatek kvalifikovaných pracovníků...