Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Zatímco Kamala Harrisová a Donald Trump bojují o přízeň voličů, jejich kampaně zaplňují sociální sítě i zpravodajské kanály. Jan Skovajsa, CEO digitální agentury myTimi, v rozhovoru přináší detailní pohled na rozdíly ve strategické komunikaci těchto dvou výrazných osobností americké politiky. Jak se liší populistická rétorika Trumpa od promyšlené kampaně Harrisové? A proč mohou být právě sociální média rozhodujícím faktorem? Rozhovor odhaluje odpovědi na zásadní otázky, které mohou formovat budoucnost amerických voleb.
Jaké jsou hlavní prvky marketingových kampaní Kamaly Harrisové a Donalda Trumpa?
Hlavním prvkem komunikace Donalda Trumpa je v zásadě populismus a prázdná hesla, která míří na často méně inteligentní skupiny obyvatel. Krásným příkladem bylo „make America great again”, což v sobě evokuje, že nyní není skvělá a je to vina demokratické strany. Obecně platí obava stran republikánů, že vládu v demokratické straně přebírají hodně levicoví politikové. Nicméně už tam není ta reflexe, že demokraté nejsou až tak levicoví, za to republikáni se stávají pod Trumpem neustále více pravicoví a zachází až do nenávisti. Obecně je kampaň postavená pro lidi, kteří neuznávají klasickou americkou hodnotu, kterou je svoboda. Kde úplně nechápu, jak se svobodou například souvisí zákaz potratů, adopce homosexuálními páry atp. Jsem daleko k tomu, abych podporoval woke teen a různé nebinární směry, nicméně jsem v tomto silným zastáncem hesla, ať si každý dělá, co chce, když tím někoho neomezuje. Nicméně republikáni silně míří právě na lidi, kteří chtějí někomu něco zakazovat, nebo z nějaké nenávisti nesouhlasí s celou řadou věcí. To určitě dělá Trump dobře a mnohokrát jsme se mohli přesvědčit, že populismus funguje.
Na druhé řadě K. Harrisová se jednak vymezuje proti Trumpovi, ale zároveň se snaží razit si i svou vlastní cestu skrze právě podporu menšin, podporu vzdělávání, zdravotnictví a možnosti volby pro potraty. Zde získává nejen na svou stranu lidi, kteří to přirozeně podporují, ale také lidi z řad republikánům, kterým prostě extrémní styl Donalda Trumpa nesedí a chtějí hlasovat proti němu.
Stejně tak jejich extrémní přístup k obchodním válkám a podpoře Ukrajiny. Kde opět D. Trump hlásí prázdná hesla, typu „do roka ukončím válku“, bez konkrétního plánu. Nebo obchodní válka ve stylu omezení, která rozhodně USA dlouhodobě spíš zhorší. Je obecným ekonomickým faktem, že cla a kvóty průmyslu dané země nepomáhají a její přirozená konkurence se tím nezlepší. Pokud něco vyrábíte hůř a za dráž, tak tím že na to dáte clo, tak se prostě zázračně nestane, že někdo vaše horší produkty bude kupovat.
Které kanály (televize, sociální média, streamovací platformy) oba kandidáti nejvíce využívají a proč?
V USA jsou rozpočty na kampaně tak vysoké, že jsou v zásadě oba kandidáti hutně vidět jak v TV a debatách, tak na sociálních sítích. Tím, jak jsou volby vyrovnané, tak očividně na svoji cílovku dělají obě strany dobrou práci. Zajímavé je, že nově poměrně hodně jede Tik Tok, který je paradoxně produktem „čínského nepřátelského státu“.
Jakou roli hraje obsah a tón reklamy v kampaních obou kandidátů?
Tady bohužel hraje vysokou roli ostrá rétorika D. Trumpa. Jasná a úderná komunikace prostě funguje lépe, nehledě na to, zda má nějaký reálný plán nebo obsah. Naopak rozvážnější a více strategická komunikace Harrisové pak působí váhavěji, což je v konečném výsledku problém. Myslím, že kdyby Harrisová uplatnila podobný ostrý tón a populistická hesla za své názory, tak získá rychleji nadpoloviční většinu voličů. Rozvážná a strategická může být ve funkci. Což bohužel tento typ mírnějších politiků nechápe, že první cíl je vyhrát a pak může komunikovat umírněně.
Jaký dopad mají tyto kampaně na veřejné mínění podle posledních průzkumů?
Obecně Trump začal s mírným náskokem, který se poslední dobou srovnal a nyní je více ve prospěch Harrisové, právě díky tomu, že její styl rezonuje větší šíři voličů, které už prostě starý a extrémní Trump rozčiluje.
Oba kandidáti chtějí cílit zejména na mladé voliče (prostřednictvím sociálních sítí, zejména Tiktok), kteří mohou výrazně rozhodnout volby. Jak to vidíte vy? A kdo podle vás má větší šanci oslovit mladší generaci?
Tam je to jednoznačně Harrisová. Jednak mladší voliči si častěji umí lépe ověřit fakta, takže lehce prokouknou Trumpovi bláboly a konspirace a jednak jeho názory s většinou mladých voličů naprosto nerezonují. Jinak řečeno, až na výjimky jsou lidé do 40 let mnohem méně konzervativní a mnohem liberálnější, než je Trump.
Jak se liší způsob využití Tik Toku oproti Instagramu a X v rámci kampaní Harrisové a Trumpa?
Tik Tok je trend-setter a navíc má lehce lepší algoritmy cílení, tedy jste schopni zasáhnout svoji cílovou skupinu s vyšší pravděpodobností a efektivněji.