Pátek 3. května 2024
ikona hodiny9. 5. 2022 13:54

Jak se daří českým restauracím a hotelům?

Asociace hotelů a restaurací ve spolupráci se společností Data Servis – informace s.r.o., zveřejnila výsledky vývoje tržeb v ubytovacích a stravovacích zařízeních za první čtvrtletí letošního roku. Z průzkumu vyplývá, že provozovatelé restaurací zažívají postupný návrat hostů na úroveň před rokem 2020, v případě návratu turistů do ubytovacích zařízení je restart poměrně pomalejší.

Václav Stárek autor

prezident Asociace hotelů a restaurací ČR

Foto: Shutterstock.com Do restaurací se hosté vracejí rychleji než do hotelů Foto: Shutterstock.com

Podle reportu STR Global, který pravidelně zveřejňuje AHR ČR dosáhla obsazenost pražských hotelů v prvním čtvrtletí tohoto roku 29,7 %, což je o 22,5 % více než ve stejném období roku 2021. Průměrná cena se oproti minulému roku zvýšila o přibližně 20 €. Obsazenost je však stále o téměř 50 % nižší než v roce 2019.

Porovnáme-li pak tyto výsledky s některými výkony v sousedních zemích, pak se Praha stále v průměrné ceně nedostává na konkurenční destinace, kterými jsou Vídeň, Budapešť a Berlín. Jen Vídeň při stejné obsazenosti má průměrnou cenu o 21 € vyšší než Praha a podobná situace je i v tržbách na disponibilní pokoj, kde je rozdíl mezi Prahou a Vídní 6 € a Budapešť dokonce dosáhla o 15,3 % vyšší tržby na disponibilní pokoj a noc.

Vývoj cen a obsazenosti v hlavním městě také ovlivňuje další regiony v České republice, kde za první čtvrtletí podle odhadů AHR ČR průměrná obsazenost rovněž nepřekročí hranici 30 %. Výjimkou budou horské oblasti, které mají za sebou poměrně dobrou zimní sezónu, zde však největší vytíženost byla zaznamenána v době jarních prázdnin a mimo toto období se jednalo spíše o víkendové pobyty, kdy ve všední dny obsazenost hotelů silně klesala.

Ze zahraničních turistů pak nejdůležitějšími zdrojovými destinacemi zůstávají Německo, Polsko, Slovensko, ale také třeba Španělsko.

TOP 3 typy podniků s nejvyšším nárůstem návštěvnosti za 1. čtvrtletí 2022
% indexu nárůstu návštěvnosti oproti 4.čtvrtletí 2021

Graf: AHR ČR Graf: AHR ČR

Návštěvnost za 1. čtvrtletí 2022 dle regionů ČR
% indexu nárůstu návštěvnosti oproti 4. čtvrtletí 2021

Graf: AHR ČR Graf: AHR ČR

Tržby v gastronomii za 1. čtvrtletí 2022 ve srovnání s předchozími roky
Index tržeb 1. čtvrtletí 2022 ve srovnání s 1. čtvrtletím roků 2021, 2020, 2019

Graf: AHR ČR Graf: AHR ČR

Rychleji se zvyšuje návštěvnost restaurací, kdy podle průzkumu v 1. čtvrtletí 2022 přišlo do podniků veřejného stravování o 10 % více návštěvníků než ve stejném období 2019. Kavárny a bary přivítaly o více než 1/3 hostů více než v závěrečném 4. čtvrtletí 2021. Největší nárůst hostů měly provozovny se zaměřením na jídlo a pivo (Standard restaurace, Beer food, Hospody a Puby), dále narostla návštěvnost v Kavárnách. Naopak hosté se zatím moc nevracejí do Premium restaurací nejvyšší cenové kategorie.

V detailním pohledu na regiony můžeme potvrdit, že nejvíce se zvýšila návštěvnost podnikům v Praze +50 % v porovnání 1. čtvrtletí 2022 a 4. čtvrtletí 2021. Celkově byla gastronomie v Praze nejvíce negativně zasažena v posledních 2 letech, kdy se omezil turismus, setkávání v rámci pracovních schůzek a obědů, protože mnoho zaměstnanců pracovalo na home-office apod.

Zahraniční hosté tvořili v 1. čtvrtletí 11 % ze všech návštěvníků. V roce 2019 představoval podíl zahraničních hostů v rámci celkové návštěvnosti 12 %. V Praze tvořila zahraniční klientela dokonce ¼ ze všech hostů přicházejících do českého gastra. K výraznému poklesu podílu těchto hostů došlo v roce 2020, kdy se zastavil celosvětový turismus. Česká gastronomie zaznamenala více než 50% pokles zahraničních hostů. Nicméně v roce 2021 se zahraniční hosté částečně začali do českých restaurací vracet a jejich podíl byl loni necelých 10 %.

Tržby v gastronomii rostou, i když hosté na svých útratách šetří – za 1. čtvrtletí 2022 narostly o 29 % ve srovnání se 4.čtvrtletím roku 2021. Ve srovnání letošního 1. čtvrtletí se stejným obdobím loňského roku je nárůst více než 1000 %. Loni v tomto období byl trh pro hosty zcela zavřený a fungovala jen okénka, rozvoz a pár hotelových restaurací, které poskytovaly stravu pro ubytované na pracovních cestách.

Útrata hostů se mezi 4. čtvrtletím 2021 a letošním 1. čtvrtletím snížila v průměru o 3 %. V celkovém srovnání přišlo v tomto 1. čtvrtletí více hostů, ale mírně začali v utrácení šetřit.

Nejnovější články

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Pohled z praxe
Česká váza okouzlila Paříž i Milán

Vázy FUGU jsou vázy plné života. Pro jejich...

Vázy FUGU, stejně jako všechny výrobky značky KLIMCHI,...

Sklárna Jílek, kde většina výrobků značky KLIMCHI vzniká,...

Pohled z praxe
ZČU v Chebu otevře jedinečný studijní program

„Vysoké školství v kraji dlouhodobě podporujeme a snažíme...

Předpokládaný termín vypsání přijímacího řízení je v červnu....

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Pětina zaměstnanců zvažuje odchod z práce za lepším

Nalezení lepší práce v dohledné době do konce...

Pokud pomineme základní parametry pracovní nabídky, jako je...

Třetím nejčastěji sledovaným kritériem u pracovních nabídek je,...

Trend většího významu dobrých pracovních podmínek a celé...

Všechna tato kritéria přitom při hodnocení pracovní nabídky...

Analýzy
Developeři v Česku si oblíbili strategii Shell & Core

Ke konci 1. čtvrtletí 2024 bylo v tomto...

Model Shell & Core se sice v omezeném...

S dokončením Shell & Core projektů developeři obvykle...

Vzhledem k aktuální situaci na trhu a trvale...

Analýzy
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu...

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý...

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné...

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v...