Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Informační a komunikační technologie se vyvíjejí stále rychlejším tempem. Zatímco v minulých dekádách sloužil e-mail primárně k běžné one-to-one komunikaci, dnes se z něj stává významný obchodní nástroj. Analýza, kterou připravila společnost Ecomail ve spolupráci se Seznamem, ukazuje, že 54 % e-mailů tvoří na Seznamu právě marketingová sdělení.
Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu stále strmě roste. Konkrétně Seznam se svou službou Email.cz zaznamenal oproti roku 2022 11% nárůst v denním průměru přijatých e-mailů, přičemž průměrný počet doručených e-mailů dosáhl 75 milionů denně. Zvýšil se i podíl hromadných zpráv, každý den přichází do této složky o 4 miliony e-mailů více než loni.
V souvislosti s e-mailem a bezpečností existuje několik klíčových pojmů, které je důležité znát. Zde je vysvětlení těch nejdůležitějších:
Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý druhý e-mail. Nárůst v popularitě e-mail marketingu potvrzuje i společnost Ecomail, přední česká marketingová platforma zaměřená na e-mailing, přes kterou odeslaly české firmy a e-shopy v součtu téměř 3 miliardy e-mailů. To je o 35 % více než v roce 2022. Výsledky kampaní klientů Ecomailu se přitom drží ve velmi dobrých číslech. V roce 2023 byl průměrný open rate kampaní 22 %, průměrný click rate 1,5 % a průměrný click-through rate 6,9 %. Nejedná se o žádné spamové e-maily, jak si lidé mohou často myslet, ale o fungující komunikaci, která firmám buduje dobré vztahy s jejich zákazníky.
„Marketingové e-maily představují klíčový nástroj pro firmy, které chtějí své zákazníky oslovit napřímo, efektivně a s vysokou mírou personalizace. Nabídky a slevy šité na míru nejenže zvyšují zákaznickou loajalitu, ale také vytvářejí silný základ pro dlouhodobé vztahy. Díky nízkým nákladům a vysoké efektivitě e-mailingových kampaní dosahují naši klienti dobrých výsledků a vysoké návratnosti,“ popisuje výhody e-mailingu Jakub Stupka, spoluzakladatel a COO společnosti Ecomail.cz.
Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné a Spam. Složka Primární slouží k osobní komunikaci jeden na jednoho. Do Hromadných patří e-maily, které jsou rozesílané většímu počtu lidí najednou a ke kterým si uživatelé přihlásili odběr. Ve Spamu pak najdeme nevyžádané e-maily, které jsou zaslány lidem bez jejich souhlasu.
„Způsob využití e-mailu se od rozšíření freemailových služeb výrazně změnil. Dlouhodobě sledujeme jeho rostoucí význam coby B2C nástroje. S tím bohužel souvisí i nové hrozby a pokusy zneužívat dobrou reputaci zavedených značek. Proto vítáme globální podporu opatření, která chrání jak odesílatele, tak naše koncové uživatele. Díky nim jsme i v neustále rostoucím množství příchozích zpráv schopni úspěšně provádět klasifikaci pošty tak, aby se správná sdělení dostala tam, kam mají,“ vysvětluje Štěpánka Lebedová, produktová manažerka služby Email.cz od Seznamu.
Z dat společnosti Seznam vyplývá, že počet zpráv označených za spam oproti roku 2022 poklesl o 7 %. Nevyžádaná pošta se v Seznam schránkách drží na stejných poměrech jako loni.
Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v roce 2023 stejně jako v roce 2022 listopad. Na Black Friday dorazilo do složky Hromadné o 74 % více e-mailů, než je roční průměr. „Počítáme s tím, že v klíčových dnech rozešleme až dvojnásobek e-mailů. Většina appky běží na AWS (Amazon Web Services), a proto jsme schopni se těmto situacím lépe přizpůsobit,“ vysvětluje Jan Tlapák, CEO Ecomailu.
Do Seznam schránek uživatelům v pátek 24. 11. 2023 přišlo přes 99,3 mil. e-mailů. Z toho 78 % do složky Hromadné a 21 % do Primární pošty. Přes Ecomail bylo posláno na Black Friday 19,2 milionů e-mailů. Open rate těchto kampaní byl vyšší o 7 procentních bodů, než je jinak běžný průměr. Jen během dopoledne si tak některý z newsletterů poslaných přes Ecomail otevřelo každou vteřinu 50 lidí.
Podle dat z Heureka Group celkový obrat českých e-shopů v posledním roce narostl o 18 % a dosáhl téměř 115 miliard korun. Významným trendem je také rozšíření sortimentu, což zákazníkům umožňuje nakupovat na internetu širší spektrum zboží, včetně neobvyklých kategorií jako zahradní skleníky či jízdní kola, které dříve nebyly online tak běžné.