pondělí 7. října 2024
ikona hodiny 29. 4. 2024 11:21

Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení

Informační a komunikační technologie se vyvíjejí stále rychlejším tempem. Zatímco v minulých dekádách sloužil e-mail primárně k běžné one-to-one komunikaci, dnes se z něj stává významný obchodní nástroj. Analýza, kterou připravila společnost Ecomail ve spolupráci se Seznamem, ukazuje, že 54 % e-mailů tvoří na Seznamu právě marketingová sdělení.

Foto: Shutterstock.com
Každý druhý e-mail na Seznamu je marketingové sdělení Foto: Shutterstock.com

Data za rok 2023 potvrzují, že popularita e-mailingu stále strmě roste. Konkrétně Seznam se svou službou Email.cz zaznamenal oproti roku 2022 11% nárůst v denním průměru přijatých e-mailů, přičemž průměrný počet doručených e-mailů dosáhl 75 milionů denně. Zvýšil se i podíl hromadných zpráv, každý den přichází do této složky o 4 miliony e-mailů více než loni.

Znáte všechny pojmy?

V souvislosti s e-mailem a bezpečností existuje několik klíčových pojmů, které je důležité znát. Zde je vysvětlení těch nejdůležitějších:

  • Spam je nevyžádaná komerční e-mailová zpráva, která je rozesílána velkému počtu adresátů s cílem propagovat produkty, služby nebo i šířit malware. Spamové e-maily často obsahují lákavé nabídky nebo výzvy k akci, ale v mnoha případech jsou nežádoucí a mohou být i nebezpečné.
  • Phishing je typ online podvodu, při kterém útočníci vytvářejí falešné webové stránky nebo e-maily, které vypadají jako legitimní, s cílem získat citlivé informace, jako jsou hesla, čísla kreditních karet nebo osobní identifikační čísla. Tyto útoky často využívají strach nebo naléhavost, aby přiměly oběti k rychlému jednání.
  • Malware je zkratka pro „škodlivý software“ a zahrnuje jakýkoliv software navržený tak, aby poškodil počítač, server, klienta nebo počítačovou síť. Malware může být šířen prostřednictvím e-mailových příloh nebo odkazů na infikované webové stránky.
  • Ransomware je typ malwaru, který šifruje soubory na infikovaném zařízení a požaduje výkupné za jejich odemknutí. Útočníci často požadují platbu v kryptoměně, aby se vyhnuli odhalení.
  • Spear phishing je vylepšená forma phishingového útoku, která je specificky zaměřená na konkrétní jednotlivce, firmy nebo organizace. Útočníci vynakládají značné úsilí na výzkum svých cílů, aby jejich podvodné zprávy vypadaly co nejvěrohodněji a podobaly se tak oficiální komunikaci dané společnosti či organizace.

E-mail jako významný obchodní nástroj

Právě hromadné zprávy tvoří v Seznam schránkách každý druhý e-mail. Nárůst v popularitě e-mail marketingu potvrzuje i společnost Ecomail, přední česká marketingová platforma zaměřená na e-mailing, přes kterou odeslaly české firmy a e-shopy v součtu téměř 3 miliardy e-mailů. To je o 35 % více než v roce 2022. Výsledky kampaní klientů Ecomailu se přitom drží ve velmi dobrých číslech. V roce 2023 byl průměrný open rate kampaní 22 %, průměrný click rate 1,5 % a průměrný click-through rate 6,9 %. Nejedná se o žádné spamové e-maily, jak si lidé mohou často myslet, ale o fungující komunikaci, která firmám buduje dobré vztahy s jejich zákazníky.

„Marketingové e-maily představují klíčový nástroj pro firmy, které chtějí své zákazníky oslovit napřímo, efektivně a s vysokou mírou personalizace. Nabídky a slevy šité na míru nejenže zvyšují zákaznickou loajalitu, ale také vytvářejí silný základ pro dlouhodobé vztahy. Díky nízkým nákladům a vysoké efektivitě e-mailingových kampaní dosahují naši klienti dobrých výsledků a vysoké návratnosti,“ popisuje výhody e-mailingu Jakub Stupka, spoluzakladatel a COO společnosti Ecomail.cz.

Jak se proti nástrahám na internetu bránit?

  • Používejte silná hesla a správce hesel: Silná, unikátní hesla pro každou službu zhoršují hackerům přístup k vašim účtům. Správce hesel může pomoci udržet vaše hesla bezpečná a snadno dostupná.
  • Aktualizujte software: Ujistěte se, že váš operační systém a veškerý software, včetně antivirového programu, pravidelně aktualizujete.
  • Využívejte dvoufaktorové ověření (2FA): Kdykoliv je to možné, zapněte dvoufaktorové ověření pro dodatečnou vrstvu bezpečnosti.
  • E-mail pečlivě čtěte a zkontrolujte: Většinou jde o automatické překlady textů z cizího jazyka. Upozornit vás může minimálně to, že sdělení zní nepřirozeně a obsahuje chyby. Nezapomeňte zkontrolovat předmět zprávy i odesílatele. Zamyslete se i nad reálným důvodem, proč jste takový e-mail vůbec dostali.

Počet zpráv označených za spam na Seznamu poklesl o 7 %

Seznam rozděluje e-maily do tří složek: Primární, Hromadné a Spam. Složka Primární slouží k osobní komunikaci jeden na jednoho. Do Hromadných patří e-maily, které jsou rozesílané většímu počtu lidí najednou a ke kterým si uživatelé přihlásili odběr. Ve Spamu pak najdeme nevyžádané e-maily, které jsou zaslány lidem bez jejich souhlasu.

„Způsob využití e-mailu se od rozšíření freemailových služeb výrazně změnil. Dlouhodobě sledujeme jeho rostoucí význam coby B2C nástroje. S tím bohužel souvisí i nové hrozby a pokusy zneužívat dobrou reputaci zavedených značek. Proto vítáme globální podporu opatření, která chrání jak odesílatele, tak naše koncové uživatele. Díky nim jsme i v neustále rostoucím množství příchozích zpráv schopni úspěšně provádět klasifikaci pošty tak, aby se správná sdělení dostala tam, kam mají,“ vysvětluje Štěpánka Lebedová, produktová manažerka služby Email.cz od Seznamu.

Z dat společnosti Seznam vyplývá, že počet zpráv označených za spam oproti roku 2022 poklesl o 7 %. Nevyžádaná pošta se v Seznam schránkách drží na stejných poměrech jako loni.

Nejvytíženějším dnem v roce byl opět Black Friday

Nejúspěšnějším měsícem v počtu odeslaných e-mailů byl v roce 2023 stejně jako v roce 2022 listopad. Na Black Friday dorazilo do složky Hromadné o 74 % více e-mailů, než je roční průměr. „Počítáme s tím, že v klíčových dnech rozešleme až dvojnásobek e-mailů. Většina appky běží na AWS (Amazon Web Services), a proto jsme schopni se těmto situacím lépe přizpůsobit,“ vysvětluje Jan Tlapák, CEO Ecomailu.

Do Seznam schránek uživatelům v pátek 24. 11. 2023 přišlo přes 99,3 mil. e-mailů. Z toho 78 % do složky Hromadné a 21 % do Primární pošty. Přes Ecomail bylo posláno na Black Friday 19,2 milionů e-mailů. Open rate těchto kampaní byl vyšší o 7 procentních bodů, než je jinak běžný průměr. Jen během dopoledne si tak některý z newsletterů poslaných přes Ecomail otevřelo každou vteřinu 50 lidí.

Podle dat z Heureka Group celkový obrat českých e-shopů v posledním roce narostl o 18 % a dosáhl téměř 115 miliard korun. Významným trendem je také rozšíření sortimentu, což zákazníkům umožňuje nakupovat na internetu širší spektrum zboží, včetně neobvyklých kategorií jako zahradní skleníky či jízdní kola, které dříve nebyly online tak běžné.

Články autora Klára Duháčková

Nejnovější články

Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...
Názory

Migrace – důvod proč Okunův zákon v USA letos nebude platit

Americká konjunktura na konci minulého kvartálu stála na...

Nejnovější Analýzy

Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...
Analýzy

Pro Čechy je udržitelnost důležitou otázkou

Udržitelnost je pro většinu Čechů důležitým tématem. Konkrétně...