Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Jak mezi stovkami marketingových agentur a freelancerů najít toho správného a kvalitního marketingového dodavatele a specialistu? Potřetí a naposledy se vracíme k tématu praktickými a užitečných tipy prověřenými vlastní praxí. Mohou vám pomoci usnadnit obtížný výběr.
Občas se u klientů, kteří za mnou přijdou s velmi malým rozpočtem, dozvídám, že jim dřívější nepoctivý marketingový dodavatel jeden měsíc upravil cenu za proklik na nižší hodnotu a druhý měsíc ji vrátil na původní stav, třetí měsíc opět snížil na nižší hodnotu a následující měsíc opět vrátil na výchozí stav. Je zásadně důležité s marketingovým dodavatelem komunikovat, aby vám veškeré úpravy a změny byl schopen opodstatnit a zdůvodnit. Pokud jen provádí změny bez hlubší úvahy a důvodu, zbystřete. Vše by mělo dávat smysl a být odůvodnitelné.
Kvalitní marketingová agentura či freelancer jsou obvykle veřejně známí, přednášejí, publikují články… Zkrátka, v odborných kruzích se o nich ví. Na kvalitní marketingovou agenturu či freelancera proto občas narazíte, když čtete jeho článek na blogu, či ho poznáte na nějaké konferenci nebo přednášce. Špičkoví odborníci se snaží předávat své znalosti i zkušenosti dále, a to nejen na konferencích, ale i v odborné komunitě aktivně přispívají v různých diskuzích, či si navzájem pomáhají a podporují se. Pokud takového partnera máte, je to skvělé, máte dobře našlápnuto!
Samozřejmě nekvalitní agentury či freelancery můžete potkat všude, ale pokud jsou veřejně známí, pohybují se v odborné komunitě, publikují články na blogu či se účastní přednášek a workshopů, které vám dávají smysl, tak je menší šance, že se spálíte. I když ta šance možného zklamání tu je vždycky, tomu se nejde v podnikání vyhnout.
Občas se také může stát, že objevíte skrytý potenciál ukrytý i mezi méně známými odborníky. Přece jen, někteří jsou spíše introverti, neradi hovoří před publikem, mají trému, ale svou práci dělají neuvěřitelně skvěle. Jen se o nich v odborných kruzích tolik neví či veřejnosti nejsou tak známí. Jestliže vás svým přístupem zaujmou, zkuste jim dát šanci, i s nimi můžete objevit neotřelý způsob marketingu, který vaše konkurence doposud neobjevila.
V oblasti marketingu, online marketingu či PPC kampaní a SEO neexistují žádné záruky, je proto třeba dát na svůj instinkt, skvělé doporučení a reference. Nevěřte proto marketingovému specialistovi, který vám slíbí okamžité výsledky. Ani důslednými požadavky na kvalitu se nemusíte vyhnout tomu, že narazíte na někoho nekvalitního a nespolehlivého. Následující postřehy vám však mohou snížit riziko špatného tahu.
Na co se ještě často zapomíná? Na podrobné kontakty! Vybrali jste skvělou agenturu či freelancera, má perfektní reference, ale neuvádí na sebe bližší kontakt, pouze anonymní poptávkový formulář? Správná agentura či freelancer se nebojí jít s kůží na trh a vždy na sebe uvede kontaktní jméno, e-mail, telefon, ideálně i fotografii, abyste věděli, s kým budete hovořit a komunikovat.
Vždy byste proto měli mít jistotu, že oslovíte někoho konkrétního, kdo se vám bude věnovat a budete vědět, kdo se bude vaší poptávkou zabývat. Bezejmenné kontakty na důvěře nepřidají, proto vždy vybírejte pečlivě a oslovte ty, kteří se vám rádi představí nejen v kontaktech, ale i napíšou pár slov o sobě v sekci O nás. V níže uvedeném obrázku se můžete klidně ode mne inspirovat. Přijde vám osobitější? Návštěvníkům mých stránek také.
Také dáte na doporučení ostatních, na jejich zkušenosti a pocity, jak se jim spolupráce líbila? Tak nezapomeňte na reference. Pečlivě je čtěte a hlavně ověřujte jejich pravost. Opravdu totiž nestačí, když si marketingová agentura či freelancer uveřejní na svém webu pouze loga firem, se kterými spolupracovali, nebo anonymizovaná jména referujících zákazníků typu František N. bez dalších údajů a podrobností o marketingové zakázce.
Pročtěte si, jak spolupráce probíhala, jaké měla výsledky a zda byli se spoluprací spokojení. Je to nezbytné minimum, které můžete udělat. Světoznámá loga vám o povaze a kvalitě služeb nic konkrétního neřeknou, doptejte se tedy u svých marketingových dodavatelů na bližší podrobnosti. V rozhodování vám mohou pomoci i certifikace a partnerství s různými nástroji a platformami, s nimiž mají ověření a certifikovaní specialisté bližší zkušenosti. Například Google nabízí certifikační program Google Partners, u Seznamu najdete program Seznam.cz — Ověřené agentury a Freelanceři, Heureka nabízí program Heureka partneři, Shoptet nabízí svůj program Shoptet partneři, v administraci Eshop-Rychle.cz najdete sekci Konzultanti, Collabim má Certifikované specialisty Collabim, SEMOR nabízí Certifikaci SEMOR… Možnosti, jak se přesvědčit, tedy existují. Využijte je. Kvalitní marketing vám přinese výsledky.