Úterý 16. dubna 2024
ikona hodiny3. 1. 2021 07:56

Nocovid jako projev respektu a odpovědnosti

Zmizí české eventové agentury?

Jednou z oblastí silně postiženou pandemií jsou nejrůznější veřejné akce. Eventy. Jaká je jejich současnost, a především jaká bude jejich budoucnost, to v rozhovoru hledají předseda České eventové asociace a ředitel společnosti Event Selection Vít Rozehnal a spolu s ním Aleš Klemperer, člen výkonného výboru asociace a ředitel eventů společnosti MVP events.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: archiv České eventové asociace Výroční ceny České eventové asociace byly naživo naposled předány v sále multifunkčního centra DOX+ na podzim roku 2019. Letošní předávání se odehrálo ve virtuálním prostoru. Strategie Nocovid je krokem i k tomu, aby se za rok předávalo opět osobně. Foto: archiv České eventové asociace

Jak širokou škálu vůbec eventy představují, co všechno sem spadá? A co je postiženo nejvíc?

VR: Eventy obecně zahrnují veškeré režírované události ve formátu určitých setkání, na kterých se odehrává to, co bylo předem naplánováno. Někdy jsou to akce solitérní, někdy přidružené k akcím jiným. V tomto smyslu jsou to veškeré sportovní a kulturní akce, charitativní akce a aktivity na podporu byznysu a obchodu. Cíle mohou být různé. Vydělil bych event marketing, což je komunikační disciplína, která pomáhá zvyšovat či vůbec realizovat zisk, ať již je to na poli B2B, B2C, nebo B2E. Podporují vztahy s partnery, zákazníky, dodavateli, zaměstnanci i se širokou veřejností.

AK: Event marketing je jedna z nejdůležitějších disciplín komunikačního mixu. Je velmi důležitá nejen pro launch produktů a značek, ale hlavně, jak říká Vítek, pro budování vztahů. Bez event marketingu si dnes lze komunikace představit velmi těžko. Například content marketing, obor, který je poslední roky rovnocenným partnerem masmédií, bude bez event marketingu fungovat velmi obtížně. Pokud se nic neděje, není obsah…

VR: Je těžké říct, co trpí nejvíc, protože my jsme sektor, který vlastně od března kompletně stojí. V létě sice nastalo uvolnění, ale velké akce a festivaly samozřejmě nebyly a současně to bylo období prázdnin, kdy se neodehrávají ani žádné firemní akce nebo veletrhy.

AK: A to stejné platí pro korporátní a obchodní průmysl. Ty nejdůležitější eventy se převedly do online anebo virtuálního prostředí. Drtivou většinu plánovaných akcí však zadavatelé prostě přeložili na podzim, nebo na neurčito. Na podzim se ale také nic nestihlo. V první vlně bylo možné odkládat, ale v současné době hlad pro eventech sílí a všichni hledáme možnosti, jak jej uspokojit. Osobní kontakt se prostě plně nahradit nedá. I kdyby byl virtuální svět sebedokonalejší.

Nocovid. Together again.

Soubor pravidel chování, která umožní navrátit společenský život ve všech rozměrech. Reflektují možnosti, které mohou pořadatelé ovlivnit a zároveň přitom respektovat zákonná opatření. Pravidla mapují odpovědnost a chování pořadatele, návštěvníků, prostoru, aktivit i způsob stravování. Pro tyto účely vzniká praktický manuál, který využívá zónové práce s prostorem, kde je základním tvarem kruh. Zahrnuje také škálu praktických i emocionálních pravidel, jako je kontrola a uspořádání vstupního prostoru akce, řešení distančních zón ve frontách, rozmístění dezinfekce či instalaci bezkontaktních baterií na toaletách. Návrhy řeší rovněž hygienu personálu či bezpečný servis nápojů a pokrmů.

Část aktivit do něj jistě přenést lze, co ale ty ostatní? Budovat vztahy ve virtuálním prostředí není úplně ideální… Co můžete udělat pro budoucnost eventů jako takových?

VR: Až se dostaneme do stavu, kdy budeme moci konat, tak o tom budeme moci mluvit konkrétněji. Zatím je problém, že vláda nepracuje s rizikem, ale s počtem osob. Pokud je někde povolena účast maximálně jednotek osob, nic se konat nebude, takže rozjezd počítáme na dlouhé měsíce.

AK: Přesně tak. Počet osob je jedna strana mince, ale ta druhá, klíčová, jsou opatření a práce s rizikem nákazy, respektive se snahou o jeho eliminaci. Děláme všechno proto, abychom Nocovid pravidla vyladili na nejvyšší míru, abychom dokázali připravit a zajistit taková opatření, která nejen potlačí rizikovost jakéhokoli eventu, ale hlavně zbaví zadavatele obav. Každý zadavatel se dnes a denně pohybuje na hranici smíšených pocitů. Nutně potřebuje event byznys aktivovat, ale má obavy, co se stane, když se někdo nakazí…

Jak se dá v případě eventů realizovat riziko a kde ho vidíte především?

VR: Zmíním jeden problematický bod na úvod. V aktuální tabulce PES jsou všechny hromadné aktivity v jednom pytli. Nezáleží na tom, jestli je to spontánní večírek čtyřiceti osob v restauraci nebo seminář pro čtyřicet osob, organizovaný odbornou společností. To si myslíme, že je špatně a že by se to mělo změnit, protože naši členové jako expertní organizátoři mají jinou míru odpovědnosti, je dokonce i trestně-právní. Takže prvním krokem by mělo být uznání profesionální organizace eventů a jejich zvýhodnění před těmi spontánními večírky v nočním klubu.

AK: Rizikové faktory se většinou dají kontrolovat, spočívají především v určité účastnické interakci. Tedy jestli jsou určena pevná místa k sezení, jestli je akce venku nebo uvnitř, jestli je občerstvení, zda lze účastníky dotrasovat v případě potřeby. K tomu jsme vypracovali strategii a manuál Nocovid a umíme zorganizovat event bezpečně, jsme schopni kontrolovat, kde kolik lidí je, naplánovat, jak dlouho tam mohou být a co mohou dělat, a také to umíme kontrolovat.

VR: A to podstatné, jsme schopni do toho i investovat.

AK: Čímž se odlišujeme od amatérských a levných organizátorů eventů. Ti sice často proklamují zodpovědnost a bezpečnost, ale nejsou ochotni většinou investovat ani čas, ani peníze. Možná dokonce ani nemohou, protože jim to váha jejich firem neumožňuje. Zatím stále panují jisté obavy a nejistota zadavatelů a účastníků eventů, jestli event plánovat v živé podobě nebo skutečně udělat jeho virtuální verzi…

Což nelze vždy. Vznikne tedy nějaká značka garance Nocovid?

VR: Značka už existuje, všichni, kdo chtějí, ji mohou použít, a naši členové jsou povinni strategii Nocovid uplatňovat. Spolupráce s profesionální eventovou agenturou prostě musí splňovat standardy, které dají organizátorům jistotu, že vše nejen proběhne, ale proběhne to tak, jak má, kvalitně a bezpečně.

Podoba eventů se nicméně asi změní. Vidíte budoucnost?

VR: Určitě eventy nezaniknou, ale jako řada věcí kolem nás se změní. Už se tak děje. A nebudou to vždy jen změny omezující.

AK: Podívejte se na virtuální možnosti. My už dnes hovoříme a plánujeme eventy virtuální a hybridní. Což paradoxně skýtá další zajímavé možnosti, které jsme dříve neměli nebo jsme je neviděli – díky technologiím můžeme mít na byznys konferenci celou řadu zajímavých speakerů z celého světa, jejichž čas je limitovaný a kteří jej tímto ušetří.

VR: Může se stát, že budeme u větších akcí častěji využívat model, kterým bylo plánováno mistrovství Evropy ve fotbale, rozdělené do mnoha měst několika států. Akce prostě budou menší, dislokovány, propojeny světem médií a technologií.

AK: A svět si zvykne, jako si po 11. září zvykl na rámy na letištích a v posledních letech i na přísnější bezpečnostní omezení a kontroly na nejrůznějších veřejných místech.

Předpokládám, že dodržet určitá opatření bude něco stát…

AK: Bude, ale jsou to položky, které by neměly být dramatické. Netroufnu si odhadovat nějaké jedno univerzální číslo, ale nemělo by to být víc než jednotky procent.

VR: Na druhou stranu, to je dopad, který bude mít pandemie na mnoho sektorů, možná na celý zábavní průmysl. Neumím si představit, že by se zavřely natrvalo sjezdovky nebo zábavní parky. Umím si představit, že budou ovšem kapacitně limitované. A aby se to provozovateli vyplatilo, bude asi vstup dražší.

Členové České eventové asociace

AV MEDIA EVENTS, a. s.

Leader na českém trhu v oblasti pronájmu a obsluhy audiovizuální/IT techniky. Již 20 let nabízí nejmodernější technologie a drží krok s mezinárodním trhem.

Event Selection, s. r. o.            

Vybírá nejlepší řešení pro všechny typy eventů. Nabízí prodej či pronájem profesionálního vybavení značek X GLOO, Creative Products, Flux, OFYR a Pro-Floor.

CREATIVE PRO (CZ), s. r. o.    

Eventová a komunikační agentura, jejímž hlavním posláním je přinášet lidem pozitivní emocionální zážitky prostřednictvím pořádání live, virtuálních a hybridních společenských akcí a konferencí.

EVENT ARENA, s. r. o.

Přední eventová agentura působí na trhu přes 20 let. Nově nabízí realizaci virtuálních eventů na míru s atraktivním konceptem, originálním studiem a grafikou, možností interakce s diváky a další.

Fox Hunter, s. r. o.

Úspěšná full-servisová marketingová agentura zrealizovala již přes 10 tisíc projektů. Připraví nezapomenutelný event, profesionální služby nabízí i v online komunikaci, podpoře prodeje či videoprodukce.

MVP events, s. r. o.

Přední česká agentura tvoří eventy, které pomáhají klientům vybudovat vztahy se zákazníky, získat nové kontakty nebo lépe komunikovat s veřejností. Vybudovala několik festivalů pro stovky tisíc lidí.

Veletrhy Brno, a. s.

Společnost je největší veletržní správou ve střední Evropě vlastnící architektonicky významný výstavní areál, tzv. brněnské výstaviště. Je organizátorem mezinárodních výstav a veletrhů.

Audiolight service, s. r. o.

Společnost podniká v eventovém a konferenčním průmyslu od roku 2002. Nabízí kompletní technický servis při zajišťování akcí a provozuje také půjčovnu širokého spektra produktů audiovizuální techniky.

Guarant International, spol. s. r. o.         

Profesionálové společnosti se starají o úspěch svých klientů při organizování mezinárodních kongresů, konferencí a eventů po celém světě. Zákazníkům garantuje vysokou odbornost, preciznost a profesionalitu.

ART 4 PROMOTION, s. r. o.

Specialisté na event a multimediální show – s tímto formátem přišli jako první v ČR již v roce 2003. Používají nejmodernější technologie, silnou stránkou je sehraný tým, i díky němu vznikají výjimečné projekty.

Borovka Event, s. r. o.

Rodinná firma přináší komplexní řešení eventů na světové úrovni. Letos se rozšířili o značku Borovka facility, která jako jedna z prvních v ČR začala vyrábět a distribuovat dezinfekční stojany.

hostesky.cz, s. r. o.

Společnost působí na českém trhu od roku 2001 jako leader v oblasti poskytování služeb profesionálních hostesek a hostesů na veškeré kulturní, obchodní, společenské a vzdělávací akce.

JAD Productions, s. r. o.    

Nadstandardně kreativní produkční agentura, která vyrábí zážitky na míru pro klienty z celého světa. Zakladatelem společnosti je celosvětově uznávaný producent, choreograf a umělec Yemi A.D.

Taiko, a. s.

Hlavní náplní společnosti je organizace eventů a společenských akcí, veletrhů, přehlídek, sportovních přenosů, fanzón a trhů v centru Prahy. Je zároveň provozovatelem Žlutých lázní.

XLAB, s. r. o.

Společnost zajišťuje grafickou stránku pro různé typy eventů – konference, prezentace značek, komerční show a další. V současné době nabývá na významu jako nepostradatelná součást hybridních eventů.

FTV Prima Holding, a. s. (Solootions)                 

Nabízí svým klientům komplexní komunikační řešení, která vybočují svým pojetím i realizací. Díky bohatým zkušenostem a úzkým vazbám na mediální skupinu FTV Prima dokážou svými projekty oslovit významnou část populace.

PLAYzone, s. r. o.   

Společnost má více než desetileté zkušenosti s pořádáním herních akcí a online marketingem v herní komunitě. Je držitelem oficiálních licencí pro pořádání Mistrovství ČR v počítačových a mobilních hrách.

CONCEPT LINE, s. r. o.      

Pro své klienty spojuje svět živých eventů, online eventů a komunikace. V porfoliu svých služeb nabízí realizaci všech společenských událostí, kreativní a technickou produkci, marketing a komunikaci a další.

Extroverts, s. r. o.    

Eventová agentura se zaměřením na zážitkový marketing a brand experience. I v současné době se soustředí na vytváření zážitků, a to především prostřednictví video produkce, virtuálních a hybridních eventů.

Opero, s. r. o.           

Společnost Opero je místem k práci, setkávání a inspiraci. Moderní business hub elegantně zasazený do architektury Starého Města nabízí veškerou vybavenost pro osobní kancelář či realizaci menších eventů.

Brothers, s. r. o.

Eventová agentura vyniká v oblasti produkční kreativity s cílem zvyšovat dopady své práce s měřitelným efektem. Posilují pozici značky svých klientů a podněcují důvěru v jejich produkty a služby.

Spojka Events, s. r. o.   

Designové prostory jsou vhodné pro všechny typy eventů. Společně s restaurací Spojka Karlín poskytují synergii i komfort služeb. Pro své klienty nyní realizují teambuildingy či vánočních večírky v online prostředí.

TUCHLER jevištní & textilní technika, spol. s r. o.         

Zabývá se výrobou, prodejem a montáží textilní a jevištní techniky pro eventy, ale také divadla, televize nebo filmové produkce a další. Neustále pracuje na vývoji, zdokonalování a rozšíření svého produktového portfolia.

MANES GROUP, a. s.         

Unikátní gastronomický komplex v Praze, kde najdete různé styly kuchyní, atraktivních prostor a kultury. Zrekonstruovaný objekt v centru Prahy nabízí prostory a služby pro různé společenské události.

Co váš sektor dnes limituje nejvíc?

VR: Jak bylo řečeno v úvodu, potřebovali bychom, aby profesionálně organizované eventy byly chápány jinak než ty spontánní a aby i stát pracoval nejen s kapacitními, ale i s kvalitativními opatřeními. Nebojíme se vyšších nákladů ani průběžných kontrol, protože víme, že role eventů je v mnoha ohledech nenahraditelná.

AK: Kromě státních opatření nás limitují obavy zadavatelů. Všichni jsme vystrašeni médii a zadavatelé jsou také lidé. Mají velké obavy, aby se někdo na eventu nenakazil a pak nepoškodil jméno celé společnosti. Bojí se špatného mediálního obrazu a negativních konotací, vnímaných zákazníky a obchodními partnery. Toto je pro nás jedna z limitací. Důležitých.

VR: Dlouho dobu se tu volá po pravidlech, a ano, nějaká přišla. Ale jejich platnost je jepičí. Celá ekonomika potřebuje pravidla, která budou platit i za měsíc, i za půl roku, i při horší situaci. Definujme to nejvyšší riziko a pravidla, při jejichž dodržení bude moci existovat život. Dnes tato pravidla nemáme, a to drží celé segmenty v hlubokém a dlouhodobém útlumu, vždyť některé velké akce se připravují měsíce a ty mezinárodní i několik let. Nikdo nebude investovat do akce, pokud nemá jistotu, že se vůbec uskuteční.

AK: A existuje nebezpečí, že pokud tuto situaci nevyřešíme, zkušené eventové agentury se budou muset orientovat na jiný byznys a postupně se mohou vytratit zkušení eventoví odborníci a vůbec znalost, kterou jsme všichni budovali desetiletí. Ale samozřejmě, co je zapomenuto, nemusí být nutně ztraceno, jak říká Sigmund Freud.

VR: Přesto jsem optimista. Věřím, že se státem máme společný cíl – bezpečné a profesionálně připravené eventy, ať už jejich cíle a podoba budou jakékoliv. Protože jejich byznysový i společenský význam je nezastupitelný a nenahraditelný.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Názory
Geopolitika opět v centru pozornosti

Trhy jinými slovy věří, že další eskalace do...

A právě podpora Ukrajiny ze strany Spojených států...

Pohled z praxe
O krok blíž k výrobě zelené ropy

Pokud by totiž výklad zákona o odpadech a...

V Green Future se nám podařilo jako prvním...

Abych ukázal absurditu, která u nás legislativně panovala,...

To samozřejmě není jediný zádrhel, na který jsme...

To Česko překvapivě staví do úplně jiného světla...

Dělat v současné době nějaké závěry, jak přetahování...

Expertní pohled
Pět největších trendů v oblasti SASE pro rok 2024

Vedle toho se IT bezpečnostní týmy musí vypořádat...

Mít produkty od více dodavatelů téměř vždy vede...

SASE umožňuje přijetí zero-trust technologie. Princip zero-trust spočívá...

„Integrovaná řešení SASE musí být vybavena umělou inteligencí...

Dá se očekávat, že SASE bude plně flexibilní...

Monitorování digitálních zkušeností (DEM) je dnes často považováno...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Pět největších trendů v oblasti SASE pro rok 2024

Vedle toho se IT bezpečnostní týmy musí vypořádat...

Mít produkty od více dodavatelů téměř vždy vede...

SASE umožňuje přijetí zero-trust technologie. Princip zero-trust spočívá...

„Integrovaná řešení SASE musí být vybavena umělou inteligencí...

Dá se očekávat, že SASE bude plně flexibilní...

Monitorování digitálních zkušeností (DEM) je dnes často považováno...

Expertní pohled
Může ropa dosáhnout 130 USD za barel?

Írán tvrdí, že sobotní bombardování Izraele je odpověď...

Výhled pro současný trh s ropou je tedy...

Expertní pohled
Firemní benefity v roce 2024: Včerejšek neplatí!

Ke změně náhledu dochází po téměř 30 letech...

Zatímco výše prvních dvou se bude každoročně měnit,...

V této oblasti se nově zavádí pojem daňově...

Zaměstnavatel má tři možnosti, jak svým zaměstnancům přispívat...

„Na straně zaměstnavatele je příspěvek na stravování v...

„Právě tato oblast budí největší vášně a je...

„Všechno plnění je potřeba načítat průběžně na mzdovém...

„Pokud jde o zaměstnavatele a třeba výše uváděný...