×

Sledujte předvolební kulaté stoly Hospodářské komory – s politiky diskutují experti i zástupci podnikatelů

Sobota 15. května 2021
Přihlásit se / Zaregistrovat se

Silver Surfers okupují digitální svět

Rok 2020 se nesl ve znamení rychlého růstu uživatelů internetu a digitálních služeb napříč světem. Pandemie koronaviru uzavřela lidi ve svých domovech, kteří tak museli změnit své zažité návyky. Došlo tak k zajímavému trendu, kdy největší nárůst uživatelů internetu proběhl ve věkové skupině 50+, kterým se říká Silver Surfers.

Vojtěch Lambert ikona hodiny2. 5. 2021 12:03
Foto: Shutterstock.com Silver Surfers Foto: Shutterstock.com

Jak informovala studie od McKinsey & Co, Česká republika se rostla meziročně o 20 procent v oblasti využívání digitálních služeb v rámci Střední a Východní Evropy. V minulém roce už bylo 9 z 10 obyvatel online. Došlo tak k nárůstu všech internetových uživatelů napříč věkovým spektrem.

Google v rámci svých analýz nedávno představil zajímavou analýzu ohledně chování jednotlivých skupin. Z té vyplývá, že tento 1,3 milionový nárůst uživatelů se sice odehrál napříč spektrem celé společnosti, ale významný růst zaznamenala hlavně věková skupina lidí 50+. Celková věková skupina 50+ vyrostla o cca 700 tis lidí a ve věkové skupině 45-54 let došlo dokonce k 57% meziročnímu nárůstu. Jedná se tedy o nejrychleji rostoucí cílovou skupinu v České republice. Google navíc o této skupině mluví jako o těch, kteří zároveň i nakoupili online.

Ve světě se této skupině říká Silver Surfers. Jedná se o poměrně zajímavou cílovou skupinu, neboť se jedná o lidi, kteří již mají děti v dospělém věku, jsou zajištění nebo mají již vybudované firmy, které postupně předávají na další generaci. Tato cílová skupina nikdy nepatřila mezi typické uživatele internetu. Nicméně situace změnila styl a způsob jejich života. Přesunem této cílovky do online prostředí se tak otevřel i zajímavý nový segment pro značky a služby.

Milionová cílovka

Když se detailněji podíváme na data z českého Facebooku, zjistíme, že na této platformě můžeme oslovit až 2 miliony obyvatel ve věku 45+, případně 1,5 milionu uživatelů ve věku 50+. Ve věku 45+ také dokážeme zasáhnout 3,19 milionu obyvatel na YouTube. Tyto informace nám říkají, že nejen, že dokážeme tuto cílovou skupinu zasáhnout tradičně na Google nebo Seznamu, ale je vidět, že velká část z nich také aktivně využívá i sociální sítě.

Různé studie uvádějí, že mladé generace tíhnou k většímu přebíhání mezi značkami a jsou více náchylní na různé trendy a novinky. Právě Silver Surfers mohou být pro značky zajímavou skupinou věrných zákazníků, neboť dle několika studií ze světa se ukázalo, že nemají důvod měnit značku nebo službu, pokud jsou spokojení. Když si tedy propojíme informace ohledně finančního zázemí a nákupního chování, je jasné, že se jedná o takzvanou golden pot skupinu.

Podle eMarketer průzkumů ze světa v této věkové skupině lidé nejčastěji nakupují online oblečení (70 % ze všech), digitální obsah jako jsou filmy, hudba, ebooky (53 %), doplňky (52 %) nebo elektronická zařízení a domácí spotřebiče (celkem 44 % ze všech). Pro značky a služby to však také zároveň znamená, že pokud disponuje touto cílovou skupinou, je potřeba velice bedlivě sledovat pohyb zákaznické báze a její chování. Pokud například byli zvyklí chodit do obchodů nebo nakupovat přes magazín, může se stát, že díky stávající situaci, kdy byli nuceni přejít do online prostředí, změní chování (protože například zjistí, že je to pohodlnější a rychlejší) a nebudou se vracet do původních kolejí ve všech aktivitách nebo jen v jejich části.

Silver surfers tak nejen, že představují často novou skupinu pro zacílení zboží nebo služeb, ale otevírá se zde celá nová kategorie pro služby a zboží pro ni vytvořenou na míru. Důležité je, že převážně v této skupině bude nadále narůstat počet nových aktivních internetových uživatelů. Zmapujte si tedy pečlivě svoji zákaznickou strukturu včetně trhu a promyslete, jestli zde není příležitost pro další růst.

Nejnovější články

Expertní pohled
Norma EURO 7/VII: Přinese konec spalovacích motorů?

Do předložení návrhu Komise zbývá ještě několik měsíců...

Evropská komise si vytyčila za cíl bojovat nejen...

Dalším důležitým faktorem, který však experti v tuto chvíli...

Rozhovory
Jde mi o to, dotknout se duše

Také vás v závětří Austrálie trápí ta virová potvora?...

Kdy končí práce architekta, když jde o návrh...

To tvrdí i profesor Zelený… pojďme ale zpět...

Takže jste za odměnu odešla… Do malé firmy,...

Jedním z vašich projektů je i město pro milion...

Pohled z praxe
Projekty EPC ušetřily městům 248 milionů korun

„Právě během současné pandemie COVID se ukázala důležitost...

Největší roční úspory energie dosáhlo Kongresové centrum Praha...

Nejčastějšími zákazníky EPC projektů jsou města, kraje a...

V průmyslu, který patří vedle dopravy k energeticky nejnáročnějším odvětvím,...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Norma EURO 7/VII: Přinese konec spalovacích motorů?

Do předložení návrhu Komise zbývá ještě několik měsíců...

Evropská komise si vytyčila za cíl bojovat nejen...

Dalším důležitým faktorem, který však experti v tuto chvíli...

Analýzy
V příštích dvou letech chce změnit obor třetina zaměstnanců

Během svého profesního života změnilo pracovní obor 75...

V příštích dvou letech zvažuje změnu oboru více...

Nové technologie se netýkají jen oboru podnikových služeb,...

Expertní pohled
Možná řešení klimatické krize

Program českého vydání celosvětové iniciativy TED Countdown nabývá...

Mezi ty druhé patří například přednáška právničky Evy...

Jak v Česku ročně zachránit 27 000 tun...

Do futuristického světa nových udržitelných materiálů uvede účastníky...

Je pro Českou republiku lepší vzít si za...

Zbavit diskuzi o klimatické změně vyhrocených emocí, přesunout...