Sobota 20. dubna 2024
ikona hodiny2. 5. 2021 12:03

Silver Surfers okupují digitální svět

Rok 2020 se nesl ve znamení rychlého růstu uživatelů internetu a digitálních služeb napříč světem. Pandemie koronaviru uzavřela lidi ve svých domovech, kteří tak museli změnit své zažité návyky. Došlo tak k zajímavému trendu, kdy největší nárůst uživatelů internetu proběhl ve věkové skupině 50+, kterým se říká Silver Surfers.

Vojtěch Lambert autor

digitální agentura LCG New Media

Foto: Shutterstock.com Silver Surfers Foto: Shutterstock.com

Jak informovala studie od McKinsey & Co, Česká republika se rostla meziročně o 20 procent v oblasti využívání digitálních služeb v rámci Střední a Východní Evropy. V minulém roce už bylo 9 z 10 obyvatel online. Došlo tak k nárůstu všech internetových uživatelů napříč věkovým spektrem.

Google v rámci svých analýz nedávno představil zajímavou analýzu ohledně chování jednotlivých skupin. Z té vyplývá, že tento 1,3 milionový nárůst uživatelů se sice odehrál napříč spektrem celé společnosti, ale významný růst zaznamenala hlavně věková skupina lidí 50+. Celková věková skupina 50+ vyrostla o cca 700 tis lidí a ve věkové skupině 45-54 let došlo dokonce k 57% meziročnímu nárůstu. Jedná se tedy o nejrychleji rostoucí cílovou skupinu v České republice. Google navíc o této skupině mluví jako o těch, kteří zároveň i nakoupili online.

Ve světě se této skupině říká Silver Surfers. Jedná se o poměrně zajímavou cílovou skupinu, neboť se jedná o lidi, kteří již mají děti v dospělém věku, jsou zajištění nebo mají již vybudované firmy, které postupně předávají na další generaci. Tato cílová skupina nikdy nepatřila mezi typické uživatele internetu. Nicméně situace změnila styl a způsob jejich života. Přesunem této cílovky do online prostředí se tak otevřel i zajímavý nový segment pro značky a služby.

Milionová cílovka

Když se detailněji podíváme na data z českého Facebooku, zjistíme, že na této platformě můžeme oslovit až 2 miliony obyvatel ve věku 45+, případně 1,5 milionu uživatelů ve věku 50+. Ve věku 45+ také dokážeme zasáhnout 3,19 milionu obyvatel na YouTube. Tyto informace nám říkají, že nejen, že dokážeme tuto cílovou skupinu zasáhnout tradičně na Google nebo Seznamu, ale je vidět, že velká část z nich také aktivně využívá i sociální sítě.

Různé studie uvádějí, že mladé generace tíhnou k většímu přebíhání mezi značkami a jsou více náchylní na různé trendy a novinky. Právě Silver Surfers mohou být pro značky zajímavou skupinou věrných zákazníků, neboť dle několika studií ze světa se ukázalo, že nemají důvod měnit značku nebo službu, pokud jsou spokojení. Když si tedy propojíme informace ohledně finančního zázemí a nákupního chování, je jasné, že se jedná o takzvanou golden pot skupinu.

Podle eMarketer průzkumů ze světa v této věkové skupině lidé nejčastěji nakupují online oblečení (70 % ze všech), digitální obsah jako jsou filmy, hudba, ebooky (53 %), doplňky (52 %) nebo elektronická zařízení a domácí spotřebiče (celkem 44 % ze všech). Pro značky a služby to však také zároveň znamená, že pokud disponuje touto cílovou skupinou, je potřeba velice bedlivě sledovat pohyb zákaznické báze a její chování. Pokud například byli zvyklí chodit do obchodů nebo nakupovat přes magazín, může se stát, že díky stávající situaci, kdy byli nuceni přejít do online prostředí, změní chování (protože například zjistí, že je to pohodlnější a rychlejší) a nebudou se vracet do původních kolejí ve všech aktivitách nebo jen v jejich části.

Silver surfers tak nejen, že představují často novou skupinu pro zacílení zboží nebo služeb, ale otevírá se zde celá nová kategorie pro služby a zboží pro ni vytvořenou na míru. Důležité je, že převážně v této skupině bude nadále narůstat počet nových aktivních internetových uživatelů. Zmapujte si tedy pečlivě svoji zákaznickou strukturu včetně trhu a promyslete, jestli zde není příležitost pro další růst.

Nejnovější články

Be the Best
Platí Baťovo ikonické motto i v době umělé inteligence?

Jeden závěr na úvod je ale zcela zřejmý:...

Bylo to v roce 1925 – po 31 letech...

Tomáš Baťa je nám i v současnosti inspirací mimo...

V období, kdy se firmě Baťa podaří konečně zvládnout...

Následně se Baťa také vyjadřuje k odpovědnosti firem za...

Abychom se mohli dostat k podstatě naší úvahy, jak...

A významným článkem mozaiky Baťových úvah je také...

A zde získáváme odpověď Tomáše Bati na situaci,...

A zase se ocitáme na začátku dvou rovin,...

Nejde zde oddělit jedno od druhého. Firmy nemohou...

Tomáš Baťa věděl, že jde o změnu životního...

Vracíme se touto úvahou zase na začátek. Málo...

Jak k otázce umělé inteligence a nahrazování lidské práce...

Jak vnímá roli lidí v době umělé inteligence...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...