Pátek 3. května 2024
ikona hodiny23. 9. 2023 12:08

Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat?

V souvislosti se sociálními sítěmi jsou stále spojováni především teenageři a mladá generace. Přitom mnohem zajímavější a aktuálně i aktivnější jsou uživatelé v kategorii 55+, označovaní též jako Boomers. Z nich se rekrutují influenceři, kteří si vzhledem k věku získali svůj specifický název Granfluencers.  Jak takové uživatele využít při tvorbě reklamní strategie?

Vojtěch Lambert autor

digitální agentura LCG New Media

Foto: Shutterstock.com Kdo jsou Granfluencers a co od nich čekat? Foto: Shutterstock.com

Marketéři a média poslední roky píší primárně o mladé generaci Z, která ve velkém adoptuje sociální sítě a naskakuje na nové mladé platformy jako jsou TikTok nebo Snapchat. Je to velice zajímavá generace, která ovlivňuje to, jak značky mluví a pomáhají jim adoptovat nové platformy vč. nových formátů jako jsou TikToky nebo Reels videa. Zahraniční média a platformy však začínají stále častěji upozorňovat i na generaci tzv. Boomers. Tolik se o ní v souvislosti s cílením na sociálních sítích nepíše, ale je to velmi ekonomicky zajímavá skupina. Jde totiž většinou o zabezpečené lidi s finančními prostředky, kteří se začínají čím dál tím více zajímat o to, co dělají jejich vnoučata. Můžeme znát pro tuto cílovou skupinu také pojem Silver Surfers.

Dle posledních dat sociálních sítí z ČR vidíme, že na Facebooku se pohybuje ve věku 55+ více jak 1 milion lidí, za poslední rok pak tato skupina narostla o deset procent. Mimochodem se jedná o nejvíce rostoucí cílovou skupinu na této platformě. Na YouTube v této věkové skupině můžeme zasáhnout dokonce 2,5 milionu uživatelů, tj. 70 % všech obyvatel. Nicméně tato cílová skupina se zajímá i o mladší platformy. Na Instagramu můžeme zasáhnout 250 tis uživatelů a na TikTok 78 tis uživatelů, což je meziroční růst o 19, resp. 10 procent. Růstový potenciál v této cílové skupině je velice zajímavý.

Tato skupina se vyznačuje tím, že nadprůměrně interaguje na sociálních sítích – v kampaních vidíme vysoký engagement. Podle studií 96 % uživatelů z cílovky Boomers otevře Facebook více jak 1x týdně, zatímco Gen Z méně než 1x (ti jsou aktivní na jiných platformách). Kampaně na tuto cílovou skupinu mířící (Boomers), mají zpravidla jednu z nejnižších CPM, protože většina inzerentů raději volí tradičnější média a opomíjí tuto „digitální“ část.  Je to ale správně, nepřicházejí tím značky o zajímavý trh?

Nový fenomén: granfluencers

Podle článku v CNN Business se začínají z řad Booomers rekrutovat granfluenceři, kteří komunikují se svoji cílovou skupinu a snaží se je vzdělávat a bavit. Jako příklad můžeme použít právě TikTokovou star Helen Polise (@themuthership), které je 62 let a má 1 milion followerů. Dle statistik Goldman Sachs tvoří aktuálně online business granfluencerů 250 miliard dolarů a do roku 2027 se má skoro zdvojnásobit, tedy vyrůst na 480 miliard dolarů. Je to příležitost jak pro značky, tak i pro aktuální či nové influencery.

V České republice je tento pojem granfluencers v podstatě neprobádaný a nepoužívaný. Nicméně máme tu hned stovky zástupců veřejně známých osobností, herců nebo sportovců, kterým je 50+ let a disponují velkými statisícovými publiky, které je sledují. Můžeme zmínit například @mirkavangils, která baví publikum a vzdělává svým kuchařským nadáním, českým instagramovým Wim Hofem stal @jirkalangmajer a pozadu ve sledovanosti nezůstává ani bývalá první dáma @dagmarhavlova_official. Z dalších hereček zase boduje @brodskatereza, @paulova.jana, a zapomenout nesmíme ani na oblíbený profil @evaholubovaofficial, která na Instagramu baví publikum a sdílí vše z osobního života.

Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je, že často končí na věku 55 let a velmi málo z nich cílí na starší publikum. Potenciál je ale obrovský, jak vidíme z čísel. Značky jsou schopny zasáhnout 2,5 milionu uživatelů a platit násobně nižší částky za inzerci než v tradičních médiích, skrze která se snaží na starší cílové skupiny mířit (TV, tisk, outdoor). V zahraničí se toto už děje, jen v ČR zatím na toto téma granfluencerů moc značek nemyslí nebo se o něj nezajímá a raději využijí tradiční média, maximálně display reklamy. Influenceři mají však tu výhodu, že jsou mnohem autentičtější a zároveň oblíbení herci nebo známé osobnosti mají velký vliv na chování nakupujících. Jak vidíme na číslech followerů v ČR, tento trend influencerů Boomerů je zřejmý a rostoucí a je jen na značkách, jestli jej a v jakém rozsahu využijí a zapojí do digitálních strategií.

Nejnovější články

Advertorial
Panevropská univerzita potvrzuje svou kvalitu

„Jsme nesmírně hrdí na udělení institucionální akreditace, jež...

Panevropská univerzita je první univerzitou vzniklou po novele...

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
V budoucnu bude možné pojistit takřka cokoliv

První pojistka se jménem Slavia pojišťovny byla prodána...

Zmínil jste se, že tuto novinku ocení podnikatelé,...

Všichni cizinci pocházející ze zemí mimo EU mají...

Hrdě se hlásíte k partnerství Velké pardubické, která se...

Expertní pohled
Dům je jako ekosystém, je třeba ho stavět komplexně

„Dům nejde stavět po částech, jedná se o...

V rámci celku má důležitou roli také materiál,...

Společnost jako jediná na trhu nabízí stavebníkům komplexní...

Expertní pohled
Eviden monitoruje na dark webu ukradená data

Nová služba je vhodná pro větší firmy, které...

Monitoring v rámci služby LUMINAR probíhá formou kontinuální...

Zákazník ze soukromého i veřejného sektoru může službu...