Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
V souvislosti se sociálními sítěmi jsou stále spojováni především teenageři a mladá generace. Přitom mnohem zajímavější a aktuálně i aktivnější jsou uživatelé v kategorii 55+, označovaní též jako Boomers. Z nich se rekrutují influenceři, kteří si vzhledem k věku získali svůj specifický název Granfluencers. Jak takové uživatele využít při tvorbě reklamní strategie?
Marketéři a média poslední roky píší primárně o mladé generaci Z, která ve velkém adoptuje sociální sítě a naskakuje na nové mladé platformy jako jsou TikTok nebo Snapchat. Je to velice zajímavá generace, která ovlivňuje to, jak značky mluví a pomáhají jim adoptovat nové platformy vč. nových formátů jako jsou TikToky nebo Reels videa. Zahraniční média a platformy však začínají stále častěji upozorňovat i na generaci tzv. Boomers. Tolik se o ní v souvislosti s cílením na sociálních sítích nepíše, ale je to velmi ekonomicky zajímavá skupina. Jde totiž většinou o zabezpečené lidi s finančními prostředky, kteří se začínají čím dál tím více zajímat o to, co dělají jejich vnoučata. Můžeme znát pro tuto cílovou skupinu také pojem Silver Surfers.
Dle posledních dat sociálních sítí z ČR vidíme, že na Facebooku se pohybuje ve věku 55+ více jak 1 milion lidí, za poslední rok pak tato skupina narostla o deset procent. Mimochodem se jedná o nejvíce rostoucí cílovou skupinu na této platformě. Na YouTube v této věkové skupině můžeme zasáhnout dokonce 2,5 milionu uživatelů, tj. 70 % všech obyvatel. Nicméně tato cílová skupina se zajímá i o mladší platformy. Na Instagramu můžeme zasáhnout 250 tis uživatelů a na TikTok 78 tis uživatelů, což je meziroční růst o 19, resp. 10 procent. Růstový potenciál v této cílové skupině je velice zajímavý.
Tato skupina se vyznačuje tím, že nadprůměrně interaguje na sociálních sítích – v kampaních vidíme vysoký engagement. Podle studií 96 % uživatelů z cílovky Boomers otevře Facebook více jak 1x týdně, zatímco Gen Z méně než 1x (ti jsou aktivní na jiných platformách). Kampaně na tuto cílovou skupinu mířící (Boomers), mají zpravidla jednu z nejnižších CPM, protože většina inzerentů raději volí tradičnější média a opomíjí tuto „digitální“ část. Je to ale správně, nepřicházejí tím značky o zajímavý trh?
Podle článku v CNN Business se začínají z řad Booomers rekrutovat granfluenceři, kteří komunikují se svoji cílovou skupinu a snaží se je vzdělávat a bavit. Jako příklad můžeme použít právě TikTokovou star Helen Polise (@themuthership), které je 62 let a má 1 milion followerů. Dle statistik Goldman Sachs tvoří aktuálně online business granfluencerů 250 miliard dolarů a do roku 2027 se má skoro zdvojnásobit, tedy vyrůst na 480 miliard dolarů. Je to příležitost jak pro značky, tak i pro aktuální či nové influencery.
V České republice je tento pojem granfluencers v podstatě neprobádaný a nepoužívaný. Nicméně máme tu hned stovky zástupců veřejně známých osobností, herců nebo sportovců, kterým je 50+ let a disponují velkými statisícovými publiky, které je sledují. Můžeme zmínit například @mirkavangils, která baví publikum a vzdělává svým kuchařským nadáním, českým instagramovým Wim Hofem stal @jirkalangmajer a pozadu ve sledovanosti nezůstává ani bývalá první dáma @dagmarhavlova_official. Z dalších hereček zase boduje @brodskatereza, @paulova.jana, a zapomenout nesmíme ani na oblíbený profil @evaholubovaofficial, která na Instagramu baví publikum a sdílí vše z osobního života.
Problém většiny briefů značek pro digitální kampaně je, že často končí na věku 55 let a velmi málo z nich cílí na starší publikum. Potenciál je ale obrovský, jak vidíme z čísel. Značky jsou schopny zasáhnout 2,5 milionu uživatelů a platit násobně nižší částky za inzerci než v tradičních médiích, skrze která se snaží na starší cílové skupiny mířit (TV, tisk, outdoor). V zahraničí se toto už děje, jen v ČR zatím na toto téma granfluencerů moc značek nemyslí nebo se o něj nezajímá a raději využijí tradiční média, maximálně display reklamy. Influenceři mají však tu výhodu, že jsou mnohem autentičtější a zároveň oblíbení herci nebo známé osobnosti mají velký vliv na chování nakupujících. Jak vidíme na číslech followerů v ČR, tento trend influencerů Boomerů je zřejmý a rostoucí a je jen na značkách, jestli jej a v jakém rozsahu využijí a zapojí do digitálních strategií.