Technology Days lákají na přednášky i robotické instalace
AktualityPardubický veletrh pořádaný firmou Stäubli už potřetí nabídne pohled na budoucnost robotiky. Ve výstavním centru Ideon proběhnou od 6. do...
Pardubický veletrh pořádaný firmou Stäubli už potřetí nabídne pohled na budoucnost robotiky. Ve výstavním centru Ideon proběhnou od 6. do...
Obal je nepostradatelnou součástí každého produktu a plní mnoho funkcí. Základní je pochopitelně ochrana zboží pro účely distribuce a skladování....
Rozšíření výroby čipů ve spolupráci s českými podniky a posílení konkurenceschopnosti českého průmyslu a technologického rozvoje země. Ministerstvo průmyslu a...
Přes 80 vystavujících firem, 130 speakerů z celého světa, mezi nimi i jedna z nejslavnějších postav bitcoinového světa Michael J....
Hřebenovka Českým Švýcarskem je dálková trasa, která tě v délce 100 kilometrů provede nejkrásnějšími, ale také téměř neznámými místy nádherné oblasti...
Na 300 delegátů z řad živnostníků, malých i velkých podniků ze všech odvětví a regionů ve středu 31. května zhodnotí...
Čeští výzkumníci přišli na to, jak efektivním spojením dřeva a vysoko hodnotných betonů při návrhu a výstavbě mostních konstrukcí ušetřit,...
Nejnovější trendy a technologie se podílejí na zvyšování výnosů a zlepšování kvality plodin či pomáhají zvyšovat kvalitu a bezpečnost obsluhy....
Víte, jak se na udržitelnost cestovního ruchu dívají lidé z různých oborů? Jakou roli v cestování hraje ohleduplnost vůči budoucím...
Jak se změnil LinkedIn? Co byl a co už není? Když Microsoft v polovině roku 2016 kupoval LinkedIn, mnozí si...
Všechny výsledky
Green deal a emisní normy zcela nově formují nejen automobilový průmysl, ale celý segment dopravy. Debata o palivu nemá (zatím) konečné řešení. Někteří vsadili na elektromobilitu, jiní na vodík. Řešením je ovšem i plyn, zvláště v podobě bioplynu. Poslední oblast je doménou slovenské transportní společnosti Bioway, která se zaměřuje na výrobu zkapalněného biometanu – bioLNG a jeho využití v nákladní kamionové přepravě.
šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V minulosti vedle mediálních pozic působil u řady projektů také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.
Bioway buduje v Česku a na Slovensku bioLNG infrastrukturu a asi jako jediná evropská společnost provozuje také kamionový vozový park výhradně s pohonem na kapalný zemní plyn z bio zdrojů. S projektem naostro začali v roce 2017 a i po čtyřech letech platí, že ve střední a východní Evropě je biometan stále novinkou. Nicméně kamiony s tímto pohonem běžně brázdí britské, francouzské, belgické, holandské i německé dálnice. „My jsme se do toho pustili, protože nám to dává ekonomický i ekologický smysl. Osobně jsem přesvědčen, že je to přechodné řešení, ale nevěřím, že v horizontu nejbližších dvaceti let najde svět lepší řešení,“ říká manažer LNG divize společnosti Bioway David Halasz.
Jestliže svět osobních automobilů jde cestou hybridů a elektrovozů, pro nákladní vozy to není z mnoha důvodů ideální řešení, byť například Volvo má v provozu ve Švédsku pro DHL elektrický valník. „Možná do městských provozů, v regionální dopravě, na poslední míli, dodávkové vozy, tam si to představit umím, tichý provoz umožňuje využívat taková auta pro noční zásobování, ale pro kamiony pro dálkovou přepravu to nedává smysl. Snižuje se přepravní kapacita, vždyť baterie pro kamion váží třeba i čtyři tuny. Dlouhá je doba nabití, krátké jsou dojezdové vzdálenost,“ říká David Halasz. „Jiná sériově vyráběná technologie pohonu tu není. Ano, vodík, ale tam je zatím zcela nesmyslná cena. Dostali jsme nabídku na tahač s vodíkovým pohonem, cena pět set tisíc euro. To je o čtyři sta dvacet tisíc víc, než stojí naftový tahač. To za bezemisní provoz nikdo nezaplatí, požadavku na bezemisní provoz se přitom kamiony na zkapalněný biometan – bioLNG velmi blíží, snižují emise o více než 90 procent ve srovnání s konvenčními naftovými motory,“ dodává.
Přestože moderní tahače s normou EURO6 dosahují, pokud jde o spotřebu, zajímavých čísel, bioLNGje je především na dálnicích plně konkurenceschopný a díky tomu, že v některých zemích – typicky v Německu – vozy s ekologickým pohonem neplatí mýto, je dokonce výhodnější. Levnější je i palivo. „Samozřejmě, musíte pro takové vozy najít ty správné mise, není to auto na okresní silnice, tam je spotřeba vyšší,“ přiznává David Halasz.
Bioway má s provozem kamionů na LNG už více než dvouletou zkušenost, provozuje 15 vozů Iveco plus jeden tahač a kryogenickou cisternu na převoz LNG. Přepravní služby zajišťují převážně pro segment automotive a poptávka na ekologickou přepravu ze strany firem je tak velká, že do firemní flotily Bioway přibude vbrzku dalších 60 tahačů, tendr na dodávku bude v nejbližších dnech vypsán.
Dnes má Bioway v provozu mobilní čerpací stanice, nicméně má již vyrobenou a na Slovensku uskladněnou technologii pro šest stálých čerpacích stanic, připravena je i firma, která ji bude instalovat. V České republice jsou v plánu čtyři čerpací stanice – Kladruby na D5, Klimkovice a Praha na D1 a poslední v ústeckém kraji na D8. Dvě stavební povolení už jsou platná, dvě se vyřizují. Pandemie i tady dopadla negativně, těžko se hledají stavební kapacity. Nicméně ještě tento rok by měly být v provozu minimálně dvě čerpací stanice, pro které už jsou stavební povolení. Na Slovensku se připravují dvě stanice, které by ještě letos měly vyrůst v Bratislavě. Zajištěna je podle Davida Halasze i výroba paliva: „Zkapalněný biometan budeme vyrábět ve čtyřech lokalitách, technologie máme připravené, dohodnuti jsme i s bioplynovými stanicemi, nejpozději začátkem léta bychom měli mít výrobu spuštěnou minimálně v jedné či dvou stanicích na Slovensku, rozjednána máme i místa v České republice.“
V Česku je ve srovnání se Slovenskem zatím přístup firem spíše konzervativnější. „Čekají na infrastrukturu, čekají, kdo se odhodlá být první. My na Slovensku jsme živelnější v rozhodování a přes dva roky už jezdíme,“ uzavírá David Halasz. I díky pionýrským krokům společnosti Bioway se tak Česko a Slovensko mohou zařadit brzy mezi LNG země. S dojezdovou vzdáleností kamionů na kapalný biometan tak již vbrzku nebude problémem tranzit pro cesty ze sousedních zemí, kde je infrastruktura pro tento typ dopravy mnohem vstřícnější.
Vstup na akci je zdarma a díky svému...
Na místě bude k vyzkoušení také virtuální realita,...
Velmi zajímavý je i přednáškový program, který nám...
„Tam, kde končí tato omezení, začíná prostor pro...
První dojem z obalu musí odpovídat ceně produktů...
Pokud se bavíme o designu obalu a zážitku...
„Kvalitní obal musí mít nezaměnitelný design, ale na...
„Čipy tvoří základ mnoha výrobků, bez kterých si...
Čipy jsou strategickým průmyslovým odvětvím, které generuje vysokou...
Tomáš Holub v rozhovoru pro Patria.cz dokonce zmínil,...
Pro pozdější pokles sazeb hovoří také výsledky posledního...
Celý Summit zahájil Robbie Kearns, Salesforce Vice President...
Tento i další trendy se pak prolínaly i...
Z konkrétních řešení z praxe, které byly zaměřené...
Celou akcí provedl hosty Jiří Mach, spoluzakladatel české...
V loňském roce poprvé plošně klesly tržby e-shopů...
I aktuální doba poklesů poptávky je doprovázená snahou...
Potvrzuje tím i další z klíčových stavebních kamenů:...
Jedním z důvodů, proč Češi přestali slyšet na...
Nároky na levnou dopravu se netýkají jen zahraničního...
A pokračovat bude také boj o hvězdičky. Investice...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)