Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Výroba motorových vozidel v České republice opět ožívá. Pozitivním signálem je nejenom meziroční nárůst, ale i srovnání s předkrizovými hodnotami roku 2019. Výrazně se také rozjíždí domácí produkce elektrických vozidel, jejichž podíl na celkové výrobě se aktuálně blíží 10 %. Automobilový průmysl se přitom nadále potýká s nedostatkem čipů a vstupních surovin, jako jsou plasty a kovy, a i celkové prodeje napříč evropskými trhy zůstávají stále zhruba o čtvrtinu pod předkrizovými hodnotami.
Od ledna do dubna bylo v Česku vyrobeno celkově 453 385 osobních vozidel (+ 34,3 %), 1 424 autobusů (+ 7,2 %) a 361 motocyklů (+ 167,4 %). V meziročním srovnání je však zapotřebí zohlednit fakt, že v loňském roce se výroba ve druhé polovině března a v dubnu až na několik výjimek prakticky zastavila.
„V dosavadním průběhu roku sledujeme s mírným optimismem pozvolný návrat k objemu výroby z doby před vypuknutím pandemie koronaviru. Zatímco za první tři měsíce byla výroba osobních vozidel nižší o 8,6 % ve srovnání s rokem 2019, mezi lednem a dubnem byl tento rozdíl už jen 7,4 %. To potvrzuje trvající zájem o česká vozidla za situace, kdy celkové prodeje na našich hlavních evropských trzích nadále zůstávají skoro čtvrtinu pod předkrizovými hodnotami,“ komentuje dosavadní vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Situace však zůstává velmi složitá. Automobilky bojují s nedostatkem polovodičů a do výroby se promítá také nedostatek vstupních surovin a s tím spojené jejich výrazné zdražování. Kvůli tomu letos očekáváme ztrátu dalších 5 až 10 procent objemu produkce, o kterou by jinak zákazníci měli zájem. Pro firmy současná situace znamená potřebu kontinuálních zásahů do výrobního plánu a výpadky dodávek některých kombinací či modelů. Na straně zákazníka pak prodloužení čekacích lhůt, omezení nabídky a riziko růstu cen vozidel. Jakkoli situace ve výrobě není tak dramatická jako vloni na jaře, kdy se autoprůmysl na několik týdnů úplně zastavil, v odvětví je patrná velká nervozita,“ doplňuje Petzl.
Osobní automobily
Od ledna do dubna tohoto roku bylo vyrobeno 453 385 vozidel (meziročně + 34,3 %), v samotném dubnu pak 121 488 vozidel (+ 732,7 %). V dosavadním průběhu roku se dařilo především největší automobilce ŠKODA AUTO. Ta celkově vyrobila už 305 305 automobilů (+ 39,8 %), to je jen o 1,6 % méně než ve stejném období v roce 2019. V dubnu pak vyrobila 80 190 automobilů, čímž předkrizový objem produkce dokonce o 1,5 % předehnala. Automobilka si nadále s více než dvoutřetinovým podílem drží dominantní postavení v českém autoprůmyslu.
Nošovický Hyundai vyrobil v prvních čtyřech měsících roku celkově 90 400 vozidel (+ 37,2 %), v dubnu sjelo z výrobních linek 24 700 automobilů. V Toyotě pak bylo od ledna do dubna vyrobeno 57 680 vozidel (+ 8,4 %), v dubnu celkově 16 598 ks.
Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 42 732 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 9,4 %. Poprvé zaujímaly bateriové elektromobily (BEV) větší podíl na výrobě než ty s plug-in hybridním ústrojím. Celkově bylo vyrobeno 22 338 elektromobilů a 20 394 hybridů, z toho ŠKODA vyrobila 15 824 BEV a 15 370 PHEV a Hyundai 6 514 BEV a 5 024 PHEV.
Autobusy
Od ledna do konce dubna bylo v Česku vyrobeno 1 424 autobusů, tj. o 7,2 % více než v loňském roce a o 8,9 % méně než v roce 2019. Vysokomýtské IVECO vyrobilo 1 294 autobusů (+ 9,8 %), SOR Libchavy zaznamenal meziroční pokles o 13,9 %, když vyrobil 124 autobusů, z nichž bylo 20 autobusů s elektrickým pohonem. Další z výrobců, rodinná firma KHMC Opava, vyrobila 6 autobusů, tj. o jeden více než vloni.
Motocykly
V novém roce se nadále daří výrobě motocyklů značky JAWA. Od ledna do dubna vyrobila 361 strojů, což po loňském útlumu znamenalo nárůst o 226 ks (+ 167,4 %).