Sobota 22. června 2024
ikona hodiny17. 9. 2021 14:24

Produkce automobilů v ČR zpomalila, podíl vyrobených elektrických vozidel se zvyšuje

Sdružení automobilového průmyslu představuje data o výrobě vozidel za prvních 8 měsíců roku 2021: Produkce osobních vozidel v červenci a srpnu se meziročně prudce propadla. Důvodem je pokračující krize na trhu s polovodiči, kvůli jejichž nedostatku musely automobilky ŠKODA AUTO a Toyota dokonce prodloužit tradiční letní odstávky. Celkově pak bylo v letošním roce zatím vyrobeno 775 496 osobních vozidel, tedy stále o 12,6 % více než za stejné období roku 2020, kdy se výroba na několik týdnů zcela zastavila. Výroba elektrifikovaných vozidel tvoří aktuálně více než desetinu objemu výroby, v samotném srpnu byla nějakým způsobem elektrifikovaná dokonce celá pětina tuzemské produkce.

Vojtěch Severýn autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

„Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů. V důsledku toho nemohli někteří výrobci nejen v Česku realizovat poptávanou produkci. V červenci a v srpnu tak byla výroba automobilů o 39,2 procenta nižší než v letních měsících minulého roku, kdy celé odvětví dohánělo zameškanou výrobu z jarních měsíců,“ komentuje dosavadní vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Odhadujeme, že kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem,“ dodává Petzl.

Graf: AutoSAP Graf: AutoSAP

Osobní vozidla

Celkově bylo v letošním roce vyrobeno 775 496 osobních vozidel. To je sice meziročně o 12,6 % více, nicméně ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 produkce opět nabrala ztrátu na 17,7 %, vyrobeno bylo o 166 tisíc automobilů méně. Tato ztráta odráží situaci na trhu s polovodiči, kdy především v posledních třech měsících je výroba z důvodu chybějících čipů v různé intenzitě zpomalována.

Krizi se zatím daří úspěšně čelit jedině nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce srpna vyrobila 182 400 automobilů, tedy o 33,1 % meziročně víc. V červenci vyrobila 17 500 vozidel (- 4,6 %) a v srpnu 22 500 vozidel (+ 0,9 %). Celkově tak o prázdninových měsících vyrobila pouze o 650 automobilů méně než v loňském roce (- 1,6 %).

ŠKODA AUTO ve svých tuzemských závodech vyrobila v dosavadním průběhu roku 486 423 automobilů (+ 7,9 %). V letních měsících pak byla výroba výrazně ovlivněna vynucenými odstávkami výroby. V červenci a v srpnu vyrobila ŠKODA AUTO 65 585 vozidel, tj. o 42,0 % méně než v průběhu letních prázdninových měsíců v roce 2020.

Nedostatek čipů se výrazně podepsal na produkci kolínské Toyoty. V červenci bylo vyrobeno 6 896 vozidel (- 37,4 %), celý srpen ale byla produkce automobilky pozastavena. Od začátku roku vyrobila Toyota celkově 106 673 vozidel, tj. o 5,8 % více než v loňské roce.

Ve struktuře tuzemské produkce je zároveň dobře patrný trend zvyšující se poptávky po elektrických vozidlech, především na exportních trzích. Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) už desetiprocentní podíl, když se oproti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9procentního bodu na celkových 10,5 %. V srpnu bylo elektrifikováno dokonce každé páté vozidlo vyrobené v ČR.

Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 46 139 ks (tj. 5,9 %), plug-in hybridů 34 920 ks (tj. 4,5 %). ŠKODA AUTO mezi lednem a srpnem vyrobila 33 571 BEV a 20 569 PHEV, Hyundai 12 568 BEV a 14 351 PHEV.

Autobusy a motocykly

Produkce autobusů v Česku se meziročně takřka nezměnila. Vyrobeno bylo 2 984 ks, tj. o 25 autobusů méně (- 0,8 %). Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. Společnost od ledna do srpna realizovala produkci 2 738 autobusů (+ 0,9 %). SOR Libchavy vyrobila v dosavadním průběhu roku celkově 233 autobusů (- 16,5 %), z nichž byla více než jedna pětina (48 ks) s plně elektrickým pohonem.

Společnosti JAWA Moto se v letošním roce nadále daří. Celkově vyrobila 736 strojů, tj. o 413 ks více než v minulém roce (+ 127,9 %).

Články autora Vojtěch Severýn

Nejnovější články

Pohled z praxe
Plasty se stávají strategickou komoditou

Je to celkem pochopitelné. Plasty jsou v různé podobě...

Nejen evropský plastový odpad se z části vyvážel do...

Plasty se vyrábějí z ropy, která se kvůli omezeným...

Jak úplné cirkularity dosáhnout? Samozřejmě by bylo nejlepším...

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Pohled z praxe
Digitalizace HR: Trend, který mění svět podnikání

Firmy se primárně zaměřují na digitalizaci výroby a...

„Pokud personální oddělení stále využívá převážně papírové dokumenty,...

Nové technologie se v HR aktuálně využívají v rámci...

Nejnovější Aktuality

Cestovní ruch
Pražské zastupitelstvo schválilo novou strategii cestovní ruchu

Součástí strategie na roky 2024–2027 jsou i konkrétní...

Vyhodnocení Koncepce příjezdového cestovního ruchu Zájmy Prahy na...

Analýzy
Stavby se prodražují kvůli neočekávaným nákladům

Z průzkumu společnosti CEEC Research vyplývá, že 26...

Klíčovou roli v regulaci stavebního procesu, a tedy...

Dobré i špatné zkušenosti s řešením neočekávaných nákladů u...

Údaje vycházejí z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2024 zpracované...

Aktuality
V Praze se konal největší bitcoinový festival v Evropě

V Praze během svého vystoupení mimo jiné představil 21...

Češi si bitcoin opravdu velmi oblíbili. K více...