Ne x Oprávněné podnikání a odpovědnost
Expertní pohledOrganizování akcí cestovního ruchu je jednou z nejpřeregulovanějších oblastí podnikání. I to je důvod, proč nejsou regule dodržovány, ať už...
Sdružení automobilového průmyslu představuje data o výrobě vozidel za prvních 8 měsíců roku 2021: Produkce osobních vozidel v červenci a srpnu se meziročně prudce propadla. Důvodem je pokračující krize na trhu s polovodiči, kvůli jejichž nedostatku musely automobilky ŠKODA AUTO a Toyota dokonce prodloužit tradiční letní odstávky. Celkově pak bylo v letošním roce zatím vyrobeno 775 496 osobních vozidel, tedy stále o 12,6 % více než za stejné období roku 2020, kdy se výroba na několik týdnů zcela zastavila. Výroba elektrifikovaných vozidel tvoří aktuálně více než desetinu objemu výroby, v samotném srpnu byla nějakým způsobem elektrifikovaná dokonce celá pětina tuzemské produkce.
„Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů. V důsledku toho nemohli někteří výrobci nejen v Česku realizovat poptávanou produkci. V červenci a v srpnu tak byla výroba automobilů o 39,2 procenta nižší než v letních měsících minulého roku, kdy celé odvětví dohánělo zameškanou výrobu z jarních měsíců,“ komentuje dosavadní vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Odhadujeme, že kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem,“ dodává Petzl.
Celkově bylo v letošním roce vyrobeno 775 496 osobních vozidel. To je sice meziročně o 12,6 % více, nicméně ve srovnání s předkrizovým rokem 2019 produkce opět nabrala ztrátu na 17,7 %, vyrobeno bylo o 166 tisíc automobilů méně. Tato ztráta odráží situaci na trhu s polovodiči, kdy především v posledních třech měsících je výroba z důvodu chybějících čipů v různé intenzitě zpomalována.
Krizi se zatím daří úspěšně čelit jedině nošovické automobilce Hyundai. Ta od ledna do konce srpna vyrobila 182 400 automobilů, tedy o 33,1 % meziročně víc. V červenci vyrobila 17 500 vozidel (- 4,6 %) a v srpnu 22 500 vozidel (+ 0,9 %). Celkově tak o prázdninových měsících vyrobila pouze o 650 automobilů méně než v loňském roce (- 1,6 %).
ŠKODA AUTO ve svých tuzemských závodech vyrobila v dosavadním průběhu roku 486 423 automobilů (+ 7,9 %). V letních měsících pak byla výroba výrazně ovlivněna vynucenými odstávkami výroby. V červenci a v srpnu vyrobila ŠKODA AUTO 65 585 vozidel, tj. o 42,0 % méně než v průběhu letních prázdninových měsíců v roce 2020.
Nedostatek čipů se výrazně podepsal na produkci kolínské Toyoty. V červenci bylo vyrobeno 6 896 vozidel (- 37,4 %), celý srpen ale byla produkce automobilky pozastavena. Od začátku roku vyrobila Toyota celkově 106 673 vozidel, tj. o 5,8 % více než v loňské roce.
Ve struktuře tuzemské produkce je zároveň dobře patrný trend zvyšující se poptávky po elektrických vozidlech, především na exportních trzích. Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů (BEV) a plug-in hybridů (PHEV) už desetiprocentní podíl, když se oproti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9procentního bodu na celkových 10,5 %. V srpnu bylo elektrifikováno dokonce každé páté vozidlo vyrobené v ČR.
Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 46 139 ks (tj. 5,9 %), plug-in hybridů 34 920 ks (tj. 4,5 %). ŠKODA AUTO mezi lednem a srpnem vyrobila 33 571 BEV a 20 569 PHEV, Hyundai 12 568 BEV a 14 351 PHEV.
Produkce autobusů v Česku se meziročně takřka nezměnila. Vyrobeno bylo 2 984 ks, tj. o 25 autobusů méně (- 0,8 %). Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. Společnost od ledna do srpna realizovala produkci 2 738 autobusů (+ 0,9 %). SOR Libchavy vyrobila v dosavadním průběhu roku celkově 233 autobusů (- 16,5 %), z nichž byla více než jedna pětina (48 ks) s plně elektrickým pohonem.
Společnosti JAWA Moto se v letošním roce nadále daří. Celkově vyrobila 736 strojů, tj. o 413 ks více než v minulém roce (+ 127,9 %).
Vnést jasno je cílem projektu ACK ČR Strategické...
Přímo zjevením byla úvodní prezentace Jana Strakoše, ředitele...
V dikci předpisů nic nového pod sluncem, cestovní...
Některá cestovní agentura či jiná organizace by se...
Školní zájezdy, pobyty a výlety pod regule zákona...
Ale je tu ještě jeden pádný důvod, proč...
I tato konference ACK ČR byla zdařilá. Přinesla...
Nový zákon o ochraně oznamovatelů, takzvaných whistleblowerů, nabyl...
Jedním z hlavních ustanovení zákona je povinnost zaměstnavatelů...
Výzkum společnosti Moore mezi zaměstnanci firem s více...
Tyto výsledky poukazují na potřebu rozšíření povědomí o...
Vzhledem k množství povinností, které tato nová legislativa...
Nová publikace, jejímiž autory jsou Gert-Jan Hospers z...
Kapitola o Praze, pod názvem Tourist City Prague...
Nízkouhlíkový cestovní ruch, známý také jako udržitelný nebo...
Abychom se k nízkouhlíkovému cestovnímu ruchu přiblížili, musíme zvýšit...
Projekt Vinci byl financován s podporou Evropské komise...
Mezi oceněné patří hotely, které excelují ve službách,...
Mimořádné ocenění převzal také moderátor a herec Aleš...
„Naše asociace každým rokem vybírá jeden významný počin,...
Institut věří, že bez cirkulární ekonomiky se dekarbonizace...
Mnohem větší prostor než dosud by proto měly...
Ocelový šrot se pro výrobu oceli využívá už...
Problémem je i to, že dosavadní národní strategie...