Úterý 5. prosince 2023
ikona hodiny17. 3. 2022 15:31

Výroba vozidel v Česku zůstává nízká

Automobilový průmysl ani v roce 2022 nevyrábí na plný výkon. Ačkoliv data z kraje roku ještě nereflektují dopady ruské agrese na Ukrajině, za první dva měsíce bylo vyrobeno nejméně osobních vozidel od roku 2010. Důvodem jsou pokračující výpadky na trhu s polovodiči či omezení výroby některých modelů ve ŠKODA AUTO z důvodu rozsáhlého požáru klíčového dodavatele, ale například i reorganizace výroby v kolínské Toyotě.

Vojtěch Severýn autor

Foto: Shutterstock.com Autoprůmysl dál stojí na místě Foto: Shutterstock.com

„Vývoj v prvních dvou měsících letošního roku ukazuje další výrazný pokles výroby. Oproti loňskému „covidovému“ roku bylo vyrobeno o 36 tisíc vozidel méně. Pro představu to je jako kdybychom v předkrizových letech úplně zastavili produkci na téměř dva týdny. Na druhou stranu vidíme i pozitivní zprávy, jako je stabilní vývoj výroby v nošovickém Hyundai, nebo růst zakázkové výroby autobusů či motocyklů,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. „Vzhledem k aktuální situaci, dalšímu výraznému narušení dodavatelských řetězců a kritickému nedostatku některých surovin a komponentů kvůli válce na Ukrajině bohužel musíme i v dalších měsících očekávat spíše stagnaci či pokles celkové výroby a prodlužování dodacích lhůt. To bude mít dopad především na dodavatelské firmy, a proto je nezbytné ve spolupráci s vládou diskutovat možná opatření, která pomohou firmám složité období překonat. Jde zejména o uvedení kurzarbeitu v praxi nebo zajištění dlouhodobé bezpečnosti a predikovatelnosti dodávek energií a surovin včetně jejich cen,“ dodává Zdeněk Petzl.

Osobní vozidla

V lednu a v únoru bylo vyrobeno 170 378 osobních vozidel, tj. meziročně o 17,6 procent méně. Elektrických vozidel bylo vyrobeno 14 824 ks, jejich podíl se tak oproti lednu mírně snížil na 8,7 procent. V samotném únoru byl celkový meziroční pokles produkce ještě markantnější. Vyrobeno bylo 77 721 automobilů, tedy o téměř čtvrtinu méně než v únoru 2021, kdy se ještě naplno neprojevila polovodičová krize.

Z trojice tuzemských automobilek pouze závod jihokorejské automobilky Hyundai v Nošovicích zatím vykazuje růst. V lednu a únoru zde bylo vyrobeno 46 101 automobilů (+ 23,9 %), v samotném únoru pak výrobce navýšil produkci dokonce o 30,7 procenta na 24 500 vozidel. Podíl elektrických vozidel (BEV a PHEV) na celkové produkci v Hyundai činil v dosavadním průběhu roku 18,0 procent.

Automobilka ŠKODA AUTO vyrobila v českých závodech 110 171 automobilů, tj. o 21,6 procenta méně než v loňském roce. Necelých šest procent produkce tvořila elektrická auta. V únoru pak byla automobilka nucena kvůli požáru skladu dodavatele v Mladé Boleslavi omezit výrobu klíčového modelu Octavia. Především kvůli této události pak únorová produkce meziročně poklesla o 30,4 procenta na 47 819 vozidel.

Také objem výroby v kolínské Toyotě vykazuje meziroční dvojciferný propad. Celkově zatím letos Toyota vyrobila 14 106 vozidel, tj. o 51,4 procenta méně. Oproti loňskému roku totiž automobilka už dále nevyrábí modely automobilek Citroën a Peugeot a připravuje se na spuštění linky pro výrobu nového modelu Aygo X.

Autobusy

Ačkoliv tempo růstu zakázkové výroby autobusů oproti lednu oslabilo, v prvních dvou měsících roku bylo vyrobeno celkově 741 autobusů, tj. o 43 ks více než ve stejném období loňského roku (+ 6,2 %). V závodu IVECO ve Vysokém Mýtě bylo vyrobeno 680 autobusů (+ 8,5 %). Produkce SOR Libchavy meziročně poklesla na celkových 46 autobusů (- 31,3 %). ŠKODA ELECTRIC v lednu a únoru vyrobila 14 autobusů. Firma KHMC zatím 1 autobus.

Motocykly

Produkce motocyklů v lednu a v únoru meziročně výrazně narostla. Jediný výrobce JAWA Moto vyrobil 456 motocyklů, tj. meziročně o 289 ks více (+ 173,1 %).

(Celkové statistiky výroby a odbytu včetně nákladních vozidel, přívěsů a návěsů budou publikovány kvartálně. Kompletní statistiky najdete na stránce www.autosap.cz v sekci Statistiky.)

Články autora Vojtěch Severýn

Nejnovější články

Expertní pohled
Ne x Oprávněné podnikání a odpovědnost

Vnést jasno je cílem projektu ACK ČR Strategické...

Přímo zjevením byla úvodní prezentace Jana Strakoše, ředitele...

V dikci předpisů nic nového pod sluncem, cestovní...

Některá cestovní agentura či jiná organizace by se...

Školní zájezdy, pobyty a výlety pod regule zákona...

Ale je tu ještě jeden pádný důvod, proč...

I tato konference ACK ČR byla zdařilá. Přinesla...

Analýzy
Ochrana oznamovatelů: Zaměstnanci se bojí odvetných opatření

Nový zákon o ochraně oznamovatelů,  takzvaných whistleblowerů, nabyl...

Jedním z hlavních ustanovení zákona je povinnost zaměstnavatelů...

Výzkum společnosti Moore mezi zaměstnanci firem s více...

Tyto výsledky poukazují na potřebu rozšíření povědomí o...

Vzhledem k množství povinností, které tato nová legislativa...

Cestovní ruch
Overtourism po pandemii covid-19

Nová publikace, jejímiž autory jsou Gert-Jan Hospers z...

Kapitola o Praze, pod názvem Tourist City Prague...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Ochrana oznamovatelů: Zaměstnanci se bojí odvetných opatření

Nový zákon o ochraně oznamovatelů,  takzvaných whistleblowerů, nabyl...

Jedním z hlavních ustanovení zákona je povinnost zaměstnavatelů...

Výzkum společnosti Moore mezi zaměstnanci firem s více...

Tyto výsledky poukazují na potřebu rozšíření povědomí o...

Vzhledem k množství povinností, které tato nová legislativa...

Analýzy
GenAI na vzestupu, firmy se chystají zvýšit investice

Generativní umělá inteligence (GenAI) je akcelerátorem desetiletí, který...

Přestože investice do GenAI jsou v plném proudu,...

Z těch, kteří GenAI používají profesionálně, uvádějí respondenti...

Analýzy
Firmy začaly upřednostňovat hlavně zdravotní benefity

„Přecházení chřipky či jiných respiračních onemocnění ohrožuje na...

Výrazná většina zaměstnavatelů poskytuje zdravotní benefity všem svým...

Součástí reformy péče o zdraví zaměstnanců musí být...