Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny1. 7. 2021 15:47

Léčba nemocných firem se zdravým srdcem

Kudy vede cesta z krize

Stiva Jokeš je podnikatel, manažer, investor. S bohatými zkušenostmi ze všech tří rolí založil společnost BL4U a obklopen týmem zkušených manažerů nabízí firmám pomoc v krizi. Ne jako konzultant, ne jako pouhý investor, ale jako partner, který dokáže skloubit jak odborné kompetence, tak nutné investiční prostředky.

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Pandemie má řadu dopadů, často je hodnocena jako akcelerátor některých jevů. Zmiňovány v této souvislosti bývají i insolvence firem. Nicméně makroekonomická čísla nijak dramatická nejsou…

Stát do ekonomiky prostřednictvím různých podpůrných programů intenzivně zasáhl. Covidová legislativa ale svými důsledky také překryla reálný obraz ekonomiky. Čísla, která dnes můžeme vidět a analyzovat, vyvolávají spíše otázky a vlastně všichni čekáme, co ukáže realita. V řadě odvětví pandemie vyvolala celý řetězec změn. Nejde zdaleka jen o to, že mnoho podniků bylo uzavřeno, ale především o to, že byla narušena přirozená rovnováha trhu. A trendy, které byly patrné již před začátkem pandemie, ještě posílily. Do této situace vnesl především Lex covid II úlevy v oblasti insolvencí, k 30. červnu firmy zveřejní své finanční výkazy, začnou chodit do bank… Takže vyčkejme podzimu, ten by nám měl dát první zprávy o skutečných dopadech pandemie na českou ekonomiku.

Na globální čísla tedy počkejme, ale určité dílčí dopady, respektive tendence, vidět jsou. Některá odvětví na pandemii vydělala, některá na ni naopak tvrdě doplatila. Nicméně obě ty tendence s sebou přinesly problémy a ani ten první zisk nemusí být trvalou hodnotou…

Přesně tak. Moudří ekonomové krizi připisují příznačně písmeno „K“, kterým symbolizují že rovnovážný stav se v krizi výrazně dělí na dva proudy. Ten jeden strmě stoupá, intenzivně roste a vydělává, ten druhý má naopak doslova existenční problémy. Paradoxem ale je, že uvnitř firem se obě tendence mohou projevit velmi podobně. Ekonomická teorie zná nejen krizi úpadku, ale i krizi růstu.

Ne každý podnikatel si uvědomuje, že podnikání je hra a že občas přijde chvíle, kdy musíme karty položit na stůl. Je to dědictví devadesátých let, kdy každý, kdo zbankrotoval, byl zloděj a lump. Česko si teprve zvyká na to, že zbankrotovat lze i úspěšně.

Co je hlavní příčinou?

Dynamika těch změn. Firmy nejsou obvykle na rychlé změny připraveny, a proto i explozivní růst může v konečném důsledku vést ke „krachu“. Byť to vypadá na první pohled paradoxně.

Krize růstu a krize úpadku. Která je pro firmy záludnější či nebezpečnější?

To asi nelze jednoznačně říci, je to individuální. V byznysu je totiž všechno individuální. Můžete mít odvětví, které prochází hlubokou krizí, a přesto i mezi firmami tohoto segmentu budou některé, které budou růst. A všechno je to o náhodě, pokud slovem náhoda označujeme souvislosti, které nedokážeme dokonale popsat. Vezměme jako příklad hotely, odvětví pandemií naprosto zdecimované. Budou krachovat, ale ti, co přežijí, si v daném teritoriu pravděpodobně poptávku stáhnou k sobě. A bude rozhodovat nejen kondice každé konkrétní firmy a osoba lídra, ale i to, na jaké ulici sídlí, jaká je jeho nabídka a jací jsou zaměstnanci. Zvláštností té situace, kterou jsme ještě nezažili, je určitá její neférovost. Mám na mysli tu narušenou rovnováhu ekonomického prostředí.

Krize je ovšem mnohými vítaná, protože s ní přichází i konsolidace trhu…

My jsme se problémy krizí začali vážně zabývat již několik měsíců před příchodem pandemie, někdy na podzim roku 2019. A když jsme vedli debaty s bankami a mnohými partnery, vnímali jsme i určitý nesouhlas, že není hezké, když se na krizi těšíme. Ale ono je to v našem případě trochu jinak. Žádný lékař na traumatologii nemá radost z hromadných havárií. Ale prožívá radost, když zraněným dokáže pomoci. My jsme v podobné situaci. Máme v týmu desítky mezinárodně úspěšných seniorních manažerů, kteří už nechtějí být malou součástí velkých korporací, ale mají chuť nabídnout své schopnosti a zkušenosti jiným. Naše poslání je pomáhat zraněným.

Foto: BL4U

Business Leaders for You

Společnost je na českém trhu partnerem nemocným firmám se zdravým srdcem. Sdružuje více než sedm desítek špičkových seniorních manažerů s mezinárodní zkušeností a také kontakty na privátní a institucionální investory, s nimiž na záchraně firem spolupracuje. Společnost BL4U založil v roce 2019 podnikatel, manažer a investor Stiva Jokeš. Vystudoval ekonomiku, účetnictví a management a podniká od roku 1998. Účastnil se několika restrukturalizací a startupů, od roku 2016 se věnuje investičním projektům pro společnost CEE Investors Limited. Má bohaté zkušenosti také s krizovým managementem včetně insolvenčních procesů.

Bavíme se o nemocných firmách se zdravým srdcem. Existují nějaké znaky, jak je rozeznat?

Existují, ale obvykle nejsou na první pohled viditelné. Nejprve musíte poznat stav, co se tam děje dnes a co se dělo v minulosti. A pak musíte analyzovat příčiny problému, proč se to děje. U krize růstu bývá nejčastěji prvotní příčinou to, že explozivně narostla poptávka, aniž by firma měla nástroje, procesy, kompetence a kapacity k jejímu zvládnutí. U krize úpadku je příčin celá řada, často to bývá konflikt majitelů ve chvíli, kdy firma začíná slušně prosperovat. V současné situaci ale bude pravděpodobnější rozpad trhu a krize likvidity. Můžete mít skvělý produkt, ale když se k vám nedostanou zákazníci a vy nemáte hotovost na provoz, je konec.

Krize likvidity je velmi horké pandemické téma. Je na ni lék?

Pokud společnost nemá vnitřní zdroje, které by mohla použít, typicky prodej nepotřebného majetku, případně investici vlastníků, platí základní poučka, že k růstu se nedá prošetřit. Obvyklá cesta, ořezat náklady na obchod a marketing, to je začátek konce. Nicméně i pokud máte vnitřní zdroje, je třeba hledat příčinu, proč firma negeneruje hotovost. Protože vy ji sice můžete donést, ale tím příčinu neodstraníte a jen se pohybujete po spirále úpadku. Analýza je prvním krokem v jakékoliv krizi – musíte poznat, v jaké situaci a proč firma je, a pak můžete nasadit vhodnou léčbu.

Podcastová série Nemocné firmy se zdravým srdcem

První díl třídílné série podcastů se Stivou Jokešem jsme publikovali 29. června, druhý bude publikován 20. července a sérii uzavřeme třetím dílem 20. srpna.

Je faktorem, který může firmu poslat do úpadku, riziko inflace?

Bezpochyby, na což upozorňujeme již více než rok. V okamžiku, kdy se vlády svorně chytly za ruce a začaly pumpovat do ekonomiky obrovské peníze na dluh, sám jsem napsal pár článků. Obecně každý ekonom již tehdy tvrdil, že tyto zdroje se odrazí v inflaci. Ta se sleduje ve spotřebitelských cenách a díky setrvačnosti neroste zatím nijak dramaticky, ale inflace v realitách, v komoditách, ta je děsivá. A to se dříve nebo později ve spotřebitelských cenách projeví, stejně jako prorůstové mzdové tlaky. Pokud se budeme bavit o konkrétních firmách a dopadech inflace, bude rozhodující pozice každé firmy. Management si musí položit základní otázku: Je moje situace na trhu taková, že obhájím růst cen svým odběratelům? Tam, kde to ustojí, bude dopadem změna kalkulací. Tam, kde to neustojí, začnou přicházet o zákazníky nebo o zisk. A bude to o tom, jaký má firma akumulovaný kapitál.

Vaše společnost se na nemocné firmy se zdravým srdcem zaměřuje a nabízí pomoc. Jak taková léčba probíhá?

Základní rámec vymezuje to, kdo je naším zadavatelem, kdo vidí, že ve firmě se děje něco nezdravého, a má snahu s tím něco udělat.

Na tom záleží?

Určitě, naše role a situace je jiná, když nás osloví vlastník či management, a jiná, když nás osloví věřitelé. Často je to i tak, že vlastníky přivede někdo, komu na firmě záleží, typicky někdo, kdo má ve firmě v určité podobě svoje zájmy nebo peníze, nejčastěji dodavatel… Dodává vám, zná vás dvacet let, vždycky bylo všechno v pořádku a najednou má u vás padesát milionů po splatnosti, už dvakrát vám prodloužil splatnost faktur. Má strach o svoje peníze i o svého dosud skvělého odběratele. Bohužel, musím říct, že české prostředí ještě není úplně dobře nastaveno, ne každý podnikatel si uvědomuje, že podnikání je hra a že občas přijde chvíle, kdy musíme karty položit na stůl. Je to dědictví devadesátých let, kdy každý, kdo zbankrotoval, byl zloděj a lump. Česko si teprve zvyká na to, že zbankrotovat lze i úspěšně. Já si můžu dovolit to říct každému do očí, protože jsem to sám zažil. Ve vyspělé ekonomice, například v USA, je úspěšný bankrot jedním z důkazů, že i v nepřízni hrajete fér hru. Investoři oceňují, že umíte hodit ručník do ringu včas. Není ostuda prohrát, pokud prohrajete čestně a podle pravidel. I když je firma v problémech, nemusí skončit. Fakt, že není zvládnutelná pro současného vlastníka, ještě neznamená, že tu není někdo, komu se investice do takové firmy vyplatí. Vždycky se může najít někdo, pro koho má hodnotu – mohou se hodit produkty, prostory, lidé, technologie…

Takže teprve budujeme určitou kulturu úpadku?

I tak by se to dalo říct. Začalo se to měnit po roce 2008. Máme velmi dobrou legislativu, jsou tu zkušení distressed investoři. Co chybí, je povědomí vlastníků a managementu o tom, co je to úpadek, jak ho poznáte a jak se chovat. 95 % top managementu není schopno úpadek definovat. To je, jako kdybyste jel po dálnici a neznal značky a neviděl na tachometr.

Nicméně to je právě chvíle, kdy vy můžete poradit…

Nejen poradit, náš způsob práce je poněkud jiný. Nejsme poradenská firma, nejsme personální agentura, ale stáváme se partnerem. Poskytujeme po základní analýze firmám strategickou, operativní a odbornou kompetenci, tj. exekutivu, což je obvykle to, co jim pro překonání krize chybí, a přivedeme investora. Za jasných podmínek, s definovanou exit strategií.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji

V praxi se s využitím různých slev a...

Na první pohled se může zdát, že omezení...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...