Úterý 23. dubna 2024
ikona hodiny26. 11. 2021 17:25

Tradiční české vánoční ozdoby ze skla oceňují v celém světě

Česko objevuje tradiční krásu skleněných vánočních ozdob

Zatímco o české vánoční výrobky ze skla je ze zahraničí stále vysoký zájem, české domácnosti začaly upřednostňovat laciné plastové výrobky z Číny. Tento trend se ale podle Hospodářské komory začal v posledních dvou letech pomalu obracet. Někteří tradiční výrobci ručně foukaných a malovaných ozdob zaznamenávají větší poptávku po jejich řemeslných výrobcích od českých domácností a firem. Příkladem je výrobce pravých skleněných ryze českých vánočních ozdob Irisa ze Vsetína, který dekorace vyrábí více než 60 let. A třeba na Chrudimsku výrobu ozdob letos obnovil nový podnik Koulier.

Miroslav Diro Miroslav Diro autor

HK ČR

Foto: Koulier Foto: Koulier

Za posledních pět let Česká republika vyvezla do zahraničí vánoční výrobky ze skla za 645 milionů korun. Největší poptávka po tomto originálním českém zboží je z Německa, Švýcarska a Rakouska, následují USA, Slovensko, Itálie, Spojené království, Francie, Nizozemí a Austrálie. Skleněné vánoční výrobky vloni tvořily 40 % exportu všech vánočních výrobků z České republiky.

České ozdoby dobyly Ameriku

„To ukazuje, že tyto výrobky významně reprezentují naši zemi v zahraničí, českou zručnost a řemeslo. Děkuji českým výrobcům, že se rozhodli nesnížit laťku a že toto řemeslo i dnes dělají na špičkové světové úrovni,“ poznamenal prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. Zdůraznil, že obzvlášť těm nejmladším, kteří možná nezažili vánoční stromeček ozdobenými pravými českými skleněnými ozdobami, je třeba připomenout, na co můžeme být hrdí.

První české ozdoby se začaly z Československa vyvážet do zahraničí už v 30. letech, především do USA. Už v roce 1937 se české skleněné ozdoby staly v tomto sortimentu hráčem číslo jedna na světovém trhu zejména díky vysoké kvalitě vánočních ozdob, jejich originálnosti a širokému výběru. České ozdoby získaly mimo jiné i ocenění na řadě světových výstav a dodnes mají v cizině velmi dobrou pověst za jejich precizní a vysokou kvalitu zpracování.

„Tradiční vánoční ozdoby jsou oblíbeným dárkem, který ze svých návštěv Česka vozí domů zahraniční turisté. Řada z nich následně kupuje i další kolekce, proto je tak klíčové umět tyto krásné české výrobky nabídnout nejen v kamenných obchodech, ale i online,“ připomíná viceprezident Hospodářské komory a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza.

Odvětví hledá nové příležitosti

I na domácím trhu ale řemeslo čelí sílící konkurenci laciných plastových ozdob z Číny. Za vysokými dovozy tohoto sortimentu stojí i větší oblíbenost venkovních vánočních ozdob, kde nejsou skleněné výrobky vhodné k použití. Řada tradičních tuzemských výrobců ručně foukaných a malovaných ozdob na vánoční stromeček na tento trend reaguje výrobou tematických kolekcí, limitovaných edicí, přímým prodejem ve spojení s cestovním ruchem i prodejem přes e-shopy.

Příkladem výrobce, který prodává také přes internet, je výrobní družstvo Irisa, kde se výrobou skleněných ozdob zabývá 48 zaměstnanců z celkových 260. Řadu z nich tvoří zdravotně znevýhodnění zaměstnanci. Podnik je členem Hospodářské komory. V posledních dvou letech hlásí větší domácí poptávku.

V Mrákotíně letos vznikl také nový výrobce Koulier, který se rozhodl pokračovat ve výrobě poté, co letos na jaře byla uzavřena poslední výroba vánočních ozdob v Horním Bradle na Chrudimsku. Podnik zaměstnal i řadu bývalých zaměstnanců z Horního Bradla. Podnik se zatím orientuje na český trh, od příštího roku plánuje vývoz do zahraničí.

„Když jsme se v květnu 2021 dozvěděli, že jedni z nejlepších foukačů a malířek vánočních ozdob v naší zemi skončili na úřadu práce, protože jejich zaměstnavatel v této době pro ně neměl uplatnění, tak nás to osobně s manželem velmi zasáhlo. Rozhodli jsme se nabídnout těmto lidem uplatnění, i když jsme to neměli sami jednoduché, končila právě loňská covidová uzávěra. Cítili jsme, že ručně foukané ozdoby mají velký potenciál, a že jsou často nedoceněné, nebo nedostatečně propagované,“ uvedla obchodní ředitelka značky Koulier Kateřina Šrámková.

Foukači skla zmizeli z trhu

Vedle čínské konkurence výrobci čelí i jiným překážkám. Zejména rychle rostoucím mzdám, nadměrné administrativní zátěži, množstvím kontrol, nepřehlednosti toho, co a kdy mají podle zákonů dodržovat, a hlavně nedostatku pracovníků s odpovídající kvalifikací a nedostatečné kapacitě rozvíjet zahraniční obchod.

Podnikům chybí hlavně foukači a malíři skla. „Uvědomujeme si, že lidí, kteří tuto práci umí dělat, je dnes málo, a že chybí mladí, kteří by se tomuto řemeslu chtěli učit. My sami po půl roce vidíme, jak nádherná práce to je, a věříme, že se nám skrz rostoucí prestiž foukaných vánočních ozdob povede probudit zájem šikovných kreativních mladých lidí, kteří mají potřebu za sebou vidět výsledky své práce,“ dodala Šrámková.

Vánoční ozdoby jsou dobrým indikátorem vánoční nálady a ochoty lidí utrácet na Vánoce. „Letos vidíme, že lidé začali nakupovat dárky již v polovině října, tedy o měsíc dřív, než je obvyklé. Dřívější nákupy zdůvodňují strachem z dalšího zdražování a obavami z lockdownu, protože u řady dárků, jako je oblečení, větší sportovní potřeby nebo vybavení domácnosti stále preferují nákup v kamenných obchodech. U komodit, jako je drobná elektronika, hračky či nářadí se naopak dál prohlubuje přesun k online nákupu, řada zákazníků také místo věcného daru letos volí pod stromeček dárkové poukazy,“ shrnuje letošní trendy vánočních nákupů Tomáš Prouza.

Články autora Miroslav Diro

Nejnovější články

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Trendy
Rozmar moderního člověka, nebo udržitelnější způsob nakupování?

Stále více zákazníků si zvyklo pravidelně nakupovat potraviny...

Prvním z důvodů, proč může být rozvoz potravin šetrnější...

K udržitelnosti celého nákupního procesu velkou měrou přispívají také...

Počet automobilů na 1 000 obyvatel v České republice neustále...

Trendy
Revoluční služba Office as a service

Program je platformou pro pronájem zcela kompletní kanceláře...

V roce 2024 je společnost U1 odhodlána i...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Aktuality
Jak připravit firmu na AI a digitální budoucnost?

Pátý ročník Digital Transformation Summitu proto přinese nejnovější...

Srdcem Digital Transformation Summitu (DTS) budou ukázky konkrétních...

DTS letos otevře Krzysztof Krecikij, Salesforce Regional Director...