Úterý 23. dubna 2024
ikona hodiny14. 11. 2022 09:41

Dvě třetiny zákazníků se obávají dopadů inflace

Očekávají, že v následujících třech měsících budou vlivem inflace ceny zboží nadále narůstat. Nejvíce se obávají nárůstu cen zboží souvisejícího s bydlením, potravinami nebo dopravou.

Kateřina Čejková autor

Foto: Shutterstock.com Dvě třetiny zákazníků se obávají dalšího růstu inflace Foto: Shutterstock.com

Při nákupu na internetu kladou čeští zákazníci důraz především na bezpečnost. Při úhradě své objednávky volí zejména platbu kartou online (75 %) či platbu na dobírku (58 %), kterou z důvodu bezpečnosti využívá celkem 73 % zákazníků. Celkově Češi využívají téměř pět platebních metod z celkových osmi, které české e-shopy svým zákazníkům nabízejí. Ukázal to průzkum Platební trendy, který vypracovala agentura Ipsos společně s fintechem Twisto a partnery Mastercard, Heureka a Asociací pro elektronickou komerci (APEK). Cílem bylo zmapovat, jakým způsobem pandemie ovlivnila chování českých zákazníků při nákupu na internetu a tuzemské e-shopy.

„Průzkum Platební trendy nám ukázal, jakým způsobem dnes zákazník vnímá při nákupu na internetu dopady současné krize. Pozitivně nás překvapilo, že přes obavy z rostoucích cen nakupují zákazníci online stále častěji a jsou rovněž ochotni zkoušet nové platební metody, které jim tuzemské e-shopy nabízejí, a to včetně odložené platby po vyzkoušení,“ komentuje výsledky průzkumu Platební trendy Jan Hanzlík, country manager společnosti Twisto pro Českou republiku.

Průzkum Twista ukázal, že rostoucích cen zboží v následujícím čtvrt roce se obávají celkem dvě třetiny zákazníků nakupujících online. Celkem 96 % spotřebitelů se obává dalšího nárůstu cen bydlení a energií. Tři čtvrtiny dotazovaných se nárůstu obávají velmi. Podobný strach ze zdražování mají spotřebitelé i u potravin – dalšího nárůstu se obává 92 %, přičemž 62 % lidí se ho obává velmi. Mezi další nejčastější položky, u kterých spotřebitelé řeší dopady inflace, patří doprava, ubytování, zdraví (léky, doplňky stravy, zdravotní potřeby), zařízení a opravy v domácnosti a vzdělávání.

Češi při placení myslí na bezpečnost

Ukázalo se, že důležitým faktorem je pro české zákazníky bezpečnost e-shopu a platby. Z toho důvodu celých 58 % z nich spoléhá na platbu na dobírku, tedy možnost uhradit zboží až ve chvíli, kdy jej obdrží. Celkem 73 % zákazníků tuto metodu využívá především z důvodu bezpečnosti. Tento důraz se odráží i ve skutečnosti, že 70 % zákazníků nemá v platebních systémech e-shopů uloženou svou platební kartu. Mezi českými zákazníky však narůstá důvěra i v alternativní moderní platební metody. Například odloženou platbu po vyzkoušení v současné době při nákupu na internetu využívá či zvažuje využívat takřka čtvrtina zákazníků.

„Bezpečnost při placení je pro české zákazníky jasnou prioritou. Mnoho lidí dodnes právě z důvodu bezpečnosti používá dobírku, ale ta nezaručuje stav a kvalitu doručeného zboží. Zákazník při dobírce platí spíše za krabici. 92 % e-shopů si navíc při platbě na dobírku účtuje poplatek navíc. Tento problém řeší právě odložené platby po vyzkoušení, kdy zákazník platí až za doručené a vyzkoušené zboží, které si rozhodne nechat. A neriskuje tak, že své peníze vydá podvodnému e-shopu nebo zaplatí za poškozené či nekvalitní zboží a pak bude dlouho čekat na vyřízení reklamace,“ dodává Hanzlík.

Průzkum také ukázal, že Češi průměrně využívají nebo zvažují vyzkoušet téměř pět různých platebních metod z celkových osmi, které české e-shopy svým zákazníkům nabízejí. Celkově znají více než šest platebních metod. Nejčastěji pro uhrazení své objednávky využívají především platbu kartou online, na kterou spoléhá celkem 75 % zákazníků. Přes internet se nejčastěji nakupuje móda, kterou na internetu objednávají zejména ženy. Elektroniku a domácí spotřebiče, které se umístily na druhém a třetím místě, nakupují online spíše muži.

Nejnovější články

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Trendy
Rozmar moderního člověka, nebo udržitelnější způsob nakupování?

Stále více zákazníků si zvyklo pravidelně nakupovat potraviny...

Prvním z důvodů, proč může být rozvoz potravin šetrnější...

K udržitelnosti celého nákupního procesu velkou měrou přispívají také...

Počet automobilů na 1 000 obyvatel v České republice neustále...

Trendy
Revoluční služba Office as a service

Program je platformou pro pronájem zcela kompletní kanceláře...

V roce 2024 je společnost U1 odhodlána i...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...