Středa 24. dubna 2024
ikona hodiny29. 11. 2022 07:12

České e-shopy objevují nové platební metody

Z průzkumu Platební trendy společnosti Twisto vyplývá, že rozšíření nabídky platebních metod o tzv. služby BNPL (odložené platby po vyzkoušení) má pro české e-shopy velký potenciál. Aktuálně je nabízí 14 % e-shopů a dalších 18 % jejich zavedení zvažuje. Novou platební metodu zavedla v reakci na pandemii téměř třetina e-shopů. Nejrozšířenější metodou placení je platba kartou, kterou nabízí 87 % internetových obchodů a která má nejvyšší podíl na počtu transakcí. V posledních dvou letech klesl zájem zákazníků o platbu hotovostí na dobírku, naopak častěji začali využívat Apple Pay či Google Pay. Tuto metodu aktuálně nabízí 47 % e-shopů a řada dalších její implementaci zvažuje. Průzkum pro Twisto a jeho partnery Mastercard, Heureka a Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizovala agentura Ipsos. Pro manažery e-shopů Twisto chystá 29. listopadu webinář s detailnějšími výsledky průzkumu.

Kateřina Čejková autor

Foto: Shutterstock.com Odložené platby dobývají Česko Foto: Shutterstock.com

„Průzkum nám poskytl vhled do nabídky platebních metod e-shopů a ukázal, zda jsou internetové obchody otevřeny zavedení BNPL služeb, kterými jsou odložená platba po vyzkoušení či nákup na třetiny. Těší nás, že řada e-shopů zvažuje v budoucnu zařadit odloženou platbu po vyzkoušení mezi své platební metody, ať už z vlastní iniciativy, či z důvodu zájmu zákazníků,“ komentuje výsledky průzkumu Platební trendy Jan Hanzlík, country manager společnosti Twisto pro Českou republiku.

Průzkum Platební trendy

Zúčastnilo se ho bezmála 200 e-shopů, 60 % z toho s ročním obratem vyšším než 10 milionů Kč. Cílem bylo zmapovat, jakým způsobem pandemie ovlivnila tuzemské e-shopy a chování českých zákazníků při nákupu na internetu, ale také získat určitý vhled do budoucnosti placení v rámci české e-commerce. Twisto dnes zdarma pořádá webinář pro manažery e-shopů s detailnějšími výsledky průzkumu, které internetovým obchodům mohou usnadnit rozhodování o jejich dalším směřování.

Hlavní zjištění průzkumu

  • Nejrozšířenější platební metodou je platba kartou, má také největší podíl na všech transakcích (průměrně 43 %)
  • 47 % e-shopů nabízí platbu prostřednictvím Apple či Google Pay, placení přes elektronické peněženky vzrostlo během pandemie o 55 %
  • 14 % e-shopů nabízí odložené platby, téměř polovina z nich je zavedla v posledních dvou letech, 18 % dalších zavedení zvažuje
  • Více než 50 % e-shopů spolupracuje se svou platební bránou více než tři roky
  • 92 % e-shopů si za platbu na dobírku účtuje poplatek

Celá studie z průzkumu Platební trendy je k dispozici na www.platebnitrendy.cz.

 

Potenciál BNPL narůstá

Ačkoli využívání platebních metod na bázi BNPL zatím není v Česku příliš rozšířené, výsledky průzkumu ukazují jejich velký potenciál. Po mobilních platbách přes Apple Pay a Google Pay, jejichž zavedení zvažuje 33 % e-shopů, jsou odložené platby po vyzkoušení druhou nejzvažovanější platební metodou k zavedení pro 18 % e-shopů. Motivací internetových obchodů k nabízení BNPL služeb je především širší nabídka metod pro zákazníka, zvýšení frekvence nákupů, vyšší konverze a zvýšení průměrné hodnoty objednávky. Pro téměř polovinu z nich je také důležité, že peníze za zboží od poskytovatele BNPL dostávají na účet do druhého dne od nákupu. Některé mezinárodní e-shopy také zavádí BNPL kvůli tomu, že na západních a severních trzích se těší značné oblíbenosti mezi zákazníky.

Novinkou, kterou letos začaly nasazovat některé e-shopy na českém trhu, je možnost rozložit si platbu za nákup do třetin bez jakéhokoli navýšení. „Ta zákazníkům pomáhá zlepšit jejich cashflow tím, že si větší výdaje mohou rozložit do několika měsíců a neohrozit tak svůj měsíční rozpočet. Podobně jako odložená platba po vyzkoušení si již nákup na třetiny našel své místo v zahraničí, v Česku ji zatím nabízí do 1 % e-shopů. Vyzkoušelo ji však už kolem 4 % zákazníků a očekává se rychlý růst,“ vysvětluje Hanzlík. Twisto začalo tuto službu nabízet jako jeden z prvních poskytovatelů v Česku, od září ji navíc může začít kdykoli nabízet až 12 tisíc e-shopů díky spolupráci Twista s platební bránou Comgate.

Specialita východní Evropy: platba na dobírku

Nutností pro e-shopy je nabízet platbu na dobírku, kterou zákazníci stále očekávají. Její využívání se však v důsledku pandemie proměnilo – lidé již nechtějí platit na dobírku v hotovosti, ale kartou. Celkem 85 % e-shopů nabízí svým zákazníkům možnost za zboží zaplatit až při předání. Nicméně 92 % internetových obchodů si za tuto službu účtuje alespoň v nějakých případech poplatek, 78 % tak činí vždy. Pouze 4 % e-shopů plánují platbu na dobírku ze svých platebních metod vyřadit. „Dobírka si udržuje popularitu díky tomu, že zákazník platí, až když mu zboží přijde. Oproti BNPL však stále platí ještě předtím, než má šanci si zboží prohlédnout a vyzkoušet,“ komentuje využívání dobírky Hanzlík.

Nejnovější články

Expertní pohled
Rok 2027 narovná mzdy mezi muži a ženami

Novinka počítá s transparentností už během náborového pohovoru....

Ačkoli Eurostat uvádí rozdíl ve mzdách mužů a...

Povinné reportování čeká od června roku 2027 firmy...

Změnám šel i bez regulace naproti sektor IT...

Náskok mají také společnosti se sídlem v USA,...

Trendy
Rozmar moderního člověka, nebo udržitelnější způsob nakupování?

Stále více zákazníků si zvyklo pravidelně nakupovat potraviny...

Prvním z důvodů, proč může být rozvoz potravin šetrnější...

K udržitelnosti celého nákupního procesu velkou měrou přispívají také...

Počet automobilů na 1 000 obyvatel v České republice neustále...

Trendy
Revoluční služba Office as a service

Program je platformou pro pronájem zcela kompletní kanceláře...

V roce 2024 je společnost U1 odhodlána i...

Nejnovější Nezařazené

Nezařazené
Proč ECB nebude spěchat se sazbami dolů?

Popravdě řečeno, pro trhy nejde o žádné překvapení....

Takto přísná měnová politika ale není bez rizika....

Nezařazené
Komora oceňuje digitalizaci obchodování s automobily

„Vláda při svém nástupu slíbila maximální možnou digitalizaci....

Semináře o digitalizaci obchodu s automobily se zúčastnili...

Nezařazené
Členské firmy Jhk zabodovaly v soutěži Spokojený zákazník 2023

Sdružení českých spotřebitelů každoročně od roku 2001 vyhlašuje...

Ocenění Spokojený zákazník také vyjadřuje, že firma, která...

Tyto ocenění jsou také důkazem toho, že firmy...