Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Odložená platba po vyzkoušení se poprvé v Česku objevila v roce 2013 s příchodem tuzemského fintechu Twisto. Přestože novou platební metodu čekala trnitější cesta než například v Německu, po deseti letech začíná pronikat do mainstreamového užívání. V nedávném žebříčku sta největších českých e-shopů, který zveřejnil portál CzechCrunch, nabízí odložené platby od Twista už přes třicet z nich a podle Jana Hanzlíka z Twista brzy přibudou další. V Česku je Twisto dostupné skrze přímou integraci nebo platební brány až 14 tisícům e-shopů. Rostoucí oblíbenosti BNPL v Česku nasvědčuje také fakt, že se Twisto poprvé přiblížilo ziskovosti, kterou očekává během následujících měsíců.
„Lidí využívajících odložené platby po vyzkoušení stabilně každoročně přibývá. Loni jsme zprostředkovali už přes 9 milionů transakcí a tento rok dosavadní čísla vypadají ještě lépe. Důvodů je několik, zejména rostoucí povědomí o odložených platbách, zapojení stále větších e-shopů a tržišť i současná ekonomická situace, která motivuje lidi přemýšlet více nad tím, jak využívají své finance. S odloženými platbami si mohou lépe rozmyslet, zda objednané zboží skutečně potřebují, případně jim pomůžou nákup lépe zvládnout s ohledem na měsíční rozpočet,“ vysvětluje Jan Hanzlík, country manager Twista pro Česko.
Rostoucí popularitu těchto platebních metod v mainstreamových obchodech ukázal nedávno žebříček největších tuzemských e-shopů, který sestavil online magazín CzechCrunch. Mezi stovkou e-shopů s nejlepšími ekonomickými výsledky se umístilo přes 30 e-shopů, které platební metodu od Twista aktivně nabízejí, mezi nimi například Rohlík, Datart, BENU, AboutYou, Bauhaus, Knihy Dobrovský, Luxor, nově parfumerie Elnino.cz nebo prodejce koupelen a kuchyní Siko. E-shopům podle Twista přinášejí vyšší hodnoty objednávek, nové zákazníky a vyšší loajalitu.
Ačkoli se odloženým platbám dlouhodobě daří zejména v módě, využití nacházejí v mnoha dalších segmentech. V pětici nejpopulárnějších se vedle módy umisťují potraviny, domácnost a design, elektronika či drogerie. V minulém roce začali zákazníci s odloženou platbou výrazně častěji platit také při nákupu parfémů, autodílů nebo služeb. Průměrná hodnota nákupu s odloženou platbou meziročně vzrostla o stokorunu na 1 250 korun.
Odložená platba po vyzkoušení umožňuje zákazníkům odložit si během pár kliknutí platbu za nákup až o 30 dní bez jakéhokoli poplatku. Zboží z e-shopu jim přijde, vyzkouší si ho a rozhodnou se, zda si ho nechají a zaplatí. Kromě odložené platby se v oblasti BNPL služeb nedávno objevila také novinka – nákup na třetiny, která nakupujícím umožňuje rozložit si platbu do tří splátek, opět zcela zdarma bez navýšení, poplatků nebo registrací.
„Jsme si dobře vědomi toho, že někteří lidé mohou tuto platební metodu zneužívat k nákupům, které nemohou zaplatit. V Twistu se snažíme těmto problémům předcházet, například edukací o našich službách skrze sociální sítě, pravidelnou transparentní komunikací nebo podrobným vyhodnocováním rizikovosti uživatele,“ vysvětluje Hanzlík.
K tomuto účelu Twisto využívá svůj nástroj Nikita, který sleduje přes 300 různých indikátorů, od historie nákupů až po stáří zařízení, ze kterého nákup proběhl. Fintech díky evropské směrnici PSD2 o platebních službách může navíc využívat informace poskytnuté jejich bankami. Schválené platby pak doprovází řádnou a včasnou komunikací a snahou řešit prodlení na individuální bázi. „Dlouhodobě se počet neplatičů pohybuje pod standardem běžných bankovních úvěrů,“ doplňuje Michal Kročil, chief risk officer v Twistu.