pondělí 7. října 2024
ikona hodiny 23. 12. 2022 06:37

K čemu jsou vlastně značce sociální sítě?

Jak přistupovat k malým a velkým firmám?

Abychom si na tuto otázku mohli odpovědět, je třeba si definovat, jaké firmy máme na mysli – zda podnikají v oblasti B2B nebo B2C. Obecně pro všechny platí, že sociální sítě jsou skvělým způsobem, jak podpořit povědomí o značce, oslovit nové zákazníky a současně mohou sloužit i jako prodejní nástroj.

Lucie Peša Lucie Peša autor

Lucie Peša je absolventka Konzervatoře Jaroslava Ježka, která nemá hudební sluch a tak raději píše. Copywritingu se věnuje skoro nepřetržitě od roku 2011. Od té doby prošla dvěma reklamními agenturami, EDU start-upem, zkusila si práci na volné noze, natočila jeden dokument a získala redakční, scenáristické i marketingové zkušenosti. Svými nápady a texty se podílela na online i televizních kampaních klientů jako je Pilsner Urquell, Savencia, Škoda Auto nebo Tchibo. V současné době spolupracuje s agenturou Fairy Tailors a zároveň jako redaktorka přispívá články a reportážemi na portály KomoraPlus a Workspace15, spadající pod deník E15.

Foto: Shutterstock.com
K čemu jsou firmám sociální sítě? Foto: Shutterstock.com

B2B firmy mohou sociální sítě využít jak pro budování obecného povědomí o firmě, produktech, pracovních příležitostech, tak pro generování leadů – tedy zisk nových kontaktů na potenciální nové zákazníky. Pro B2C firmy mohou sociální sítě představovat zajímavý prodejní kanál, který dokáže nové zákazníky přivést jak on-line (přímým proklikem do e-shopu) nebo podpořit návštěvnost v kamenných provozovnách (na sociálních sítích upozorníme zákazníky na zajímavou akci a pozveme je k návštěvě provozovny). „Sociální sítě by tak dnes měly být nedílnou součástí celkové marketingové strategie většiny firem. A to bez rozdílu jejich velikosti, oboru podnikání nebo velikosti mediálního budgetu,“ říká Magdaléna Šašková, manažerka sociálních sítí Contexto.

Jak přistupovat k malým a velkým firmám?

Na využívání sociálních sítí nemá velikost společnosti zásadní vliv. A to je jejich velká výhoda. Mohou je bez obav používat firmy velké i malé, ale s ohledem na celkovou prorůstovou strategii a smysluplně postavený plán, ve kterém je třeba zohlednit velikost cílové skupiny, rozpočtu a samozřejmě cíle, kterých má být prostřednictvím sociálních sítích dosaženo.

Malé firmy: Práce s omezeným rozpočtem

Malé firmy většinou pracují s omezeným rozpočtem a o to více musí být efektivní. Základem toho je přesné definování cílové skupiny – kdo to je a jaké sociální sítě nejvíce využívá. Pokud pracujete s omezeným rozpočtem, určitě není vhodné mít profil na všech možných sociálních sítích. Je třeba si určit ty nejvíce afinitní a na ně se zaměřit. Z toho důvodu je vhodné postavit kampaně více lokálně a zúžit si cílovou skupinu – vybrat vhodnou sociální síť a omezit publika geolokačně / demograficky. „Díky tomu ji sdělení v rámci kampaně zasáhne s vyšší frekvencí. Což je přesně to, co firmy potřebují, aby se lidem dostaly do hlavy. Firma tak efektivně osloví nejvíce afinitní cílovou skupinu a v případně jejího vytěžení se zase posune o kousek dál – rozšíří ji.

„Příkladem může být kampaň jednoho z našich klientů – společnosti zabývající se prodejem osvěžovačů vzduchu. Vzhledem k tomu, že jsme pracovali s omezeným rozpočtem, bylo třeba si efektivně zúžit cílovou skupinu, aby bylo dosaženo požadovaných výsledků. Z toho důvodu jsme si vybrali nejvhodnější sociální sítě (Facebook a Instagram) a pro cílení kampaně zvolili pouze ženy (tyto produkty primárně nakupují), vybrali pouze velká města (produkty jsou dražší a ve velkých městech můžeme předpokládat větší potenciální kupní sílu) a přes vhodně zvolené kombinace dalších faktorů (zájmů), jsme získali optimálně velkou cílovou skupinu, která byla pro klienta nejvíce relevantní. Tu jsme i s tak omezeným rozpočtem zasáhli ve 100 % a s vysokou frekvencí. Potenciálním zákazníkům jsme opakovaně představili všechny výhody produktů, upozornili na zajímavé akce a zvýšili tak počet uskutečněných nákupů v on-line / off-line prostředí,“ uvádí Magdaléna Šašková, manažerka sociálních sítí společnosti Contexto.

Kromě placených kampaní by se měly malé firmy více zaměřit i na práci s organikou. Ano, všichni víme, že organické (neplacené) dosahy nejsou v dnešní době nic zásadního, ale práce s komunitou, spolupráce s lokálními uživateli (např. lokální mikroinfluenceři) nebo aktivita ve vybraných zájmových skupinách, by měla být součástí celkové strategie.

Nezapomeňte myslet na zvyklosti v dané zemi

Naopak velké firmy mohou využít v podstatě všechny sociální sítě, ale opět smysluplně. Vzhledem ke své velikost mají s největší pravděpodobností prostředky, obsah i možnosti, jak se dostat k co největšímu počtu osob z cílové skupiny napříč kanály. I zde je potřeba si v počátcích definovat cílovou skupinu a hlavní cíle kampaně, ale oproti malým firmám mohou ty velké postupovat více plošně. Jejich cílení tak může být širší a díky vyššímu budgetu zasáhnou cílovou skupinu v dostatečné frekvenci za kratší dobu. Velké – nadnárodní firmy musí naopak více přemýšlet nad lokálním uzpůsobením komunikace. „Určitě není dobré použít obsah, který vznikl např. pro německý trh a bez jakékoliv změny ho použít pro další země. Vždy je potřeba komunikaci upravit, a to na základě počtu uživatelů konkrétních sociálních sítích, lokálních potřeb nebo obecných zvyklostí v dané zemi,“ uvádí  Magdaléna Šašková.

Využití lokálních osobností

Jako příklad zde můžeme použít společnost Celio, založenou ve Francii, ale dnes již působící ve více jak 50 zemích světa. Pro svou kampaň v ČR si zvolili téma #BeNormal a využili k ní lokálně známé osobnosti, které produkty a benefity značky představili potenciálním zákazníkům. A pokud k tomu přidáme jejich výhody věrnostního klubu Nakup na Celio a vyhraj voucher na pivo, vidíme pěkný příklad toho, jak by měla nadnárodní značka pracovat v rámci obsahu se svými zákazníky na lokálním trhu.

Nastavení KPI

Ať už jste malá nebo velká firma, důležité je nastavení KPI (klíčové ukazatele výkonnosti), které reflektují hlavní cíle kampaně. Zde samozřejmě záleží na konkrétních cílech dané firmy, na základě kterých vzniknou přesné KPI, které je třeba průběžně sledovat a měřit. Může jít o některý ze základních ukazatelů, kterými jsou reach, imprese, frekvence, prokliky, konverze, leady, podíl nákladů na obratu, apod.

Nastavení strategie je klíčové pro váš případný úspěch

Předtím, než se do propagace na sociálních sítích pustíte, připravte se na to. Nastavení správné strategie je klíčové pro váš případný úspěch či neúspěch. V této fázi, kdy se sociálními sítěmi začínáte nebo je chcete někam posunout, je určitě vhodné si k tomu přibrat agenturu, která má s nastavováním celkové strategie zkušenosti. Toto není věc, kterou si sami jako laici vymyslíte a nastavíte. Je potřeba znát jednotlivé sociální sítě, jejich výhody, uživatele i případná úskalí. Počáteční investice, kterou do spolupráce s agenturou dáte, se vám tak s největší pravděpodobností vrátí, a navíc nastartuje váš business a posune ho tím správným směrem. Vzhůru.

Články autora Lucie Peša

Nejnovější články

Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...
Názory

Migrace – důvod proč Okunův zákon v USA letos nebude platit

Americká konjunktura na konci minulého kvartálu stála na...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Operativní leasing je na vzestupu

V Česku stále převládá – i pokud jde o firemní flotily – vozy...
Expertní pohled

Firmy čeká přechod na SAP v cloudu

Kvůli končící podpoře čeká tisíce firem v Česku přechod...
Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...