Pondělí 22. dubna 2024
ikona hodiny9. 11. 2022 08:21

Kde jsou nové příležitosti v online marketingu?

Online marketing se neustále a progresivně vyvíjí. Proto je důležité sledovat trendy a včas reagovat na změny. Na druhou stranu se pořád vyplatí vsadit na osvědčené přístupy a komunikační strategie.

Lucie Peša Lucie Peša autor

Lucie Peša je absolventka Konzervatoře Jaroslava Ježka, která nemá hudební sluch a tak raději píše. Copywritingu se věnuje skoro nepřetržitě od roku 2011. Od té doby prošla dvěma reklamními agenturami, EDU start-upem, zkusila si práci na volné noze, natočila jeden dokument a získala redakční, scenáristické i marketingové zkušenosti. Svými nápady a texty se podílela na online i televizních kampaních klientů jako je Pilsner Urquell, Savencia, Škoda Auto nebo Tchibo. V současné době spolupracuje s agenturou Fairy Tailors a zároveň jako redaktorka přispívá články a reportážemi na portály KomoraPlus a Workspace15, spadající pod deník E15.

Foto: Shutterstock.com Nové příležitosti v online marketingu Foto: Shutterstock.com

Neměli bychom opomíjet stále velký zájem o videa, zejména na YouTube kanálu. Ale začněme pěkně popořádku. Tématem na prvním místě v online marketingu je a bezesporu bude ochrana osobních údajů a výkon reklamních kampaní (cookies).

Ochrana osobních údajů: rána pro marketéry?

Safari a Firefox již ve svém výchozím nastavení blokují soubory třetích stran. Společnost Google měla v plánu přestat podporovat soubory cookies třetích stran v prohlížeči ještě letos. Tuto změnu následně odložila na rok 2023. Je to nejen rána pro marketéry, ale i pro vydavatelské domy a všechny, co mají co do činění s reklamou. Rok 2023 nebude ještě tak problematický, jako rok 2024. „Odhaduji, že Chrome (nejpoužívanější prohlížeč) si ještě uhájí používání cookies třetích stran, kterých se to týká. Pokud nenajde už možnosti odkladu, bude problém od roku 2024,“ říká spolumajitel digitální agentury Optimio Marek Žáček. Co to tedy pro marketéry/firmy znamená? Zhoršení přesnosti cílení, tím pádem budou utrácet i za lidi, za které by normálně neutráceli. „V reklamě se budeme patrně vracet o pět let zpátky. Stejně tak vydavatelské domy budou mít horší možnosti a budou přemýšlet nad jinými prvky monetizace. Což se může opět promítnout do ceny reklam a firma za propagaci zaplatí více,“ dodává Marek Žáček.

Nutný krok nabízí i příležitost

Na druhou stranu je tento krok vnímán jako nutný, protože data o uživatelích proudila nekontrolovaně. Marketéry to donutí přemýšlet nad investicemi komplexněji. Dívat se na výkon z pohledu celého businessu a ne odděleně po marketingových kanálech, jak tomu bylo doteď. Stejně tak to zvedne ještě vyšší poptávku po analyticích, kteří budou muset pomáhat s domodelováním chybějících dat. Už dnes sledujeme, že měření a práce s cookies není jako dříve a pomalu nás tohle období připravuje na ještě tvrdší slepotu. „Na jednu stranu komplikace, ale na druhou v této změně vidím více svobody a větší prostor pro kreativnější uchopení marketingu a nutnou větší spolupráci marketingových týmů a finančních či obchodních oddělení než dříve. Každopádně věřím, že tahle změna ještě více zrychlí implementace business intelligence systémů do firem pro efektivnější vyhodnocení marketingových aktivit,“ odkrývá Matěj Konečný, výkonný ředitel digitální agentury Optimio.

Bude omnichannel marketing nutností?

Ze všech digitálních marketingových strategií, které jsou dnes k dispozici, nabízí vícekanálový marketing nejvíce výhod. Omnichannel marketing využívá různé kanály, soustředí na zákazníka a zajišťuje, aby zákazníci mohli snadno a bezproblémově přecházet mezi jednotlivými styčnými body (touchpoints) a dovedli jsme je k cíli, jímž je nákup nebo alespoň poptávka. Díky správně nastavené strategii omnichannel marketingu je možné např. zvýšit frekvenci nákupů, míru udržení zákazníků a celkově zvyšovat tržby. Zdokonalení automatizovaných postupů, atribuce a zdrojů dat je pro marketéry nejlepším způsobem, jak plně využít všech výhod omnichannel marketingu.

Video bude sázka na jistotu

YouTube je druhý nejnavštěvovanější web v USA podle organické návštěvnosti. Většina marketérů je přesvědčena, že díky pandemii je pro firmy video marketing mnohem zajímavější než před ní. „Díky novým mladým uživatelům, kteří automaticky využívají moderní technologie je video marketing využívaný velmi často a je běžnou součástí marketingového mixu. Videa v krátkém čase pomáhají uživatelům lépe pochopit produkt, nebo službu, zvyšují finální konverzní poměr a mají nemalý vliv na budování povědomí o značce,“ upřesňuje Jan Bindr, spolumajitel agentury Optimio.

Potenciál influencer marketingu

Influencer marketing je na vzestupu a do budoucna bude mít stále větší využití. Např. Instagram je pro uživatele stále cestou k nalezení nových produktů a služeb. Potenciál je také ve využívání takzvaných mikro-influencerů, kteří jsou stále častěji využívání. Sice nemají takový dosah, jako influencerské hvězdy, ale jejich odběratelé jsou často angažovanější. „Ve spolupráci se známou influencerkou a moderátorkou rádia Evropa 2 jsme podporovali značku Panthenol formou soutěžních příspěvků na Instagramu a využití stories. Dosah kampaní odpovídal významu tohoto influencera – v rámci hlavního soutěžního příspěvku se nám podařilo oslovit necelých 90 tisíc lidí, Doprovodná série příběhů pak oslovila kolem 130 tisíc uživatelů. Nutno podotknout, že tato čísla byla dosažena naprosto organickou cestou, bez sponzorování příspěvků. Tato kampaň byla součástí větší kampaně včetně Facebooku, kde jsme tvořili originální obsah, zahrnující i další soutěže,“ uvádí Jan Bindr.

Nezapomínejte na přirozenost

Jedním z nejlepších způsobů, jak docílit autenticity a důvěryhodnosti, je vytvářet skutečný obsah. Živé rozhovory, streamování a fotky bez retušování a dalších úprav. Pokud jde o digitální marketing, musíte svým zákazníkům ukázat, že vám mohou důvěřovat. Že jste upřímní, otevření a transparentní ve všech svých jednáních. Autentický marketing nesáhne po nepřirozené fotografii z fotobanky, ale použije fotografii skutečných lidí i nedokonalých, ale upřímných.

Články autora Lucie Peša

Nejnovější články

Aktuality
Evropa vyslyšela požadavky českých podnikatelů

„Enrico Letta při psaní zprávy o vnitřním trhu...

„Posouzení dopadů by mělo být zaměřeno na kvalifikované...

Aktuality
Vítězí smysl pro detail a tradice  

„Stejně jako minulý rok, ani letos se v...

Každá realizace byla posuzována porotou, která je složena...

Oblíbená soutěž Pokrývači sobě, kde samotní pokrývači hlasují...

Pohled z praxe
Lasvit oceněn na milánském designweeku

V soutěži, v níž se představilo více než...

Výstava představila také nový koncept designu osvětlení Bois...

Vítězství komentuje zakladatel Lasvitu Leon Jakimič: Nejlepší výstava...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji

V praxi se s využitím různých slev a...

Na první pohled se může zdát, že omezení...

Expertní pohled
Digitalizace v rámci nového stavebního zákona je příležitostí

Celý systém čekají velké změny včetně přechodu na...

S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka,...

Expertní pohled
Češi zůstávají v Česku, ve světě touží po tichu

Češi nyní tvoří 56 procent všech turistů v...

Z cestovatelů jsou čím dál tím častěji gurmáni....

Tak zvané silent travel se stává jasným trendem...

Jednotlivý provozovatelé jdou s dobou ale i v...