Čtvrtek 18. dubna 2024
ikona hodiny20. 7. 2023 08:46

Zaostřeno na marketing

Proč jsou investice do sociálních sítí vyhozené peníze?

Protože sociální sítě často používáme s tím, že je to dnes zkrátka nutnost. Prostě se to dělá, dělají to všichni, tak i my. Bez znalostí, bez kontextu, bez cílů, bez strategie. A jak na to, abychom ze sociálních sítí měli užitek?

Petr Karban Petr Karban autor

šéfredaktor portálu KomoraPlus, měsíčníku Komora a magazínu Be the Best
Dlouhodobě se orientuje na ekonomická a společenská témata, podnikání, personalistiku, komunikaci, reklamu a marketing. V komunikační agentuře COT group působí také jako marketingový stratég a kreativní ředitel.

Foto: Shutterstock.com Proč jsou investice do sociálních sítí vyhozené peníze? Foto: Shutterstock.com

Nejprve je nutné si uvědomit, co je hlavním cílem sociálních sítí. Jsou vlastně dva. Tím prvním je nezpochybnitelně brand building. Je jedno, jste-li malá či velká firma, jednou z vašich hodnot, a v současném světě možná hodnotou nejvyšší, je vaše značka. Ovšem značka, to není logo ani název firmy, jak se mnozí mylně domnívají a základem jejich komunikace je proto i v roce 2023 logo na každé stránce a název firmy verzálkami nejlépe co tři řádky v každé zprávě.

Značka je především soubor hodnot, pocit, který logo a název vyvolávají. A ve světě, který nemá žádné hranice a zprávy se v něm šíří rychlostí vyšší než je rychlost světla, jsou právě emoce tím hlavním, co rozhoduje o úspěchu a neúspěchu, často i o samotné existenci. Ne nadarmo se již před lety pro ty nejhodnotnější značky vžilo označení love brand. Proto značka, kterou budujeme, určuje i to, jak mají vypadat příspěvky na sociálních sítích.

Budovat značku ovšem nelze bez strategie, to je jako byste stavěli dům bez projektové dokumentace. Respektive, samozřejmě to lze, ale výsledek nebude stát za nic. Čest výjimkám.

Pokud teď čekáte jednoduchý návod, jak definovat strategii budování značky, zklamu vás. Žádný univerzální návod neexistuje. Efektivní strategie vyžaduje dokonalé poznání konkrétní firmy, produktu, služby… Ale také trhu, zákazníka a konkurence. A samozřejmě i vize, s níž firma na trhu působí nebo působit chce. Protože strategie má vést k naplnění té vize a musí tedy vidět i za roh. Tam, kam běžné oko nedohlédne.

Je znakem doby, že na tento aspekt komunikace na sociálních sítích se často zapomíná. Zbožňujeme výkonnostní online marketing. Když nám kampaň za dva měsíce vyprodá sklad, super, k čemu nějaká dlouhodobá strategie? Inu, třeba k tomu, že se strategií se sklad dá vyprodat i příští rok a třeba za týden!

A pak je tu druhý cíl. Sdělení, které konkrétní příspěvek na konkrétní sociální síti nese. Důvod, proč ten který příspěvek vůbec publikujete. A zklamu vás podruhé, ani v tomto ohledu žádný zázračný návod nikde nenajdete. Sdělení může mít totiž nejrůznější podobu – může být samonosné, ale taky může být jen majákem, který má někoho někam navést. Snad jediné pravidlo tu platí skutečně obecně: musí být v kontextu značky uvěřitelné, obsahem i formou. Jinými slovy, co říkáme i jak to říkáme musí dokonale souznít se značkou a její strategií.

Musím přiznat, že mě doslova vytáčí, když vidím posty i renomovaných firem s gramatickými a stylistickými chybami, nudným jazykem a prošpikované emotikony, protože tak se to dělá. SEO mají určitě vyladěné, na to mají drahé experty nebo drahé nástroje. Jen se zapomněli naučit jazyk kmene, k němuž promlouvají. A to nemluvím o příspěvcích bez obsahu, o balastu, který vzniká jen proto, že někde v harmonogramu je v jistém políčku puntík.

S efektivitou komunikace na sociálních sítích souvisí ještě další aspekty, totiž četnost, respektive periodicita, a pravidelnost. A zklamu vás potřetí, ani tady nenajdu univerzální pravidlo. Co je pro jednoho málo, je pro druhého akorát a pro třetího příliš.

Zajímavé je, že tady jsou chyby na obou stranách spektra. Proti příkladu jistého ministerstva, které je schopno zplodit i pět vcelku bezobsažných zpráv denně, stojí příklady firem, které publikují nahodile sotva jednou za čtvrt roku. Věřte, že oboje je k ničemu.

Marná sláva, platí, že komunikace je expertní oblastí marketingu. Mluvit a psát sice umíme (takřka) všichni, ale ono je mluvit a mluvit, psát a psát. Snažit se o komunikaci na sociálních sítí bez strategie, bez znalostí zásad komunikace a bez odpovídajících kreativních dovedností, to budou vždy jen vyhozené peníze.

Jistě, pan Google a nově i ChatGPT nabídnou komukoliv tisíce (na první pohled) cenově celkem dostupných expertů, kteří slibují, že vaši značku vystřelí do nebes. Trumfují se v termínech, kterým nerozumíte, ale znějí přece tak odborně. A vyvolávají dojem, že kdo je nevyužívá, je totálně mimo. Budete mít třistašedesátistupňový marketing, založený na modelu See/Think/Do/Care, s důrazem na UX/UI, do detailu definované persony, dokonalý storytelling, tone of voice i CTA… Dokonce se to někdo z vašich zaměstnanců může za pár tisíc snadno naučit ve víkendovém kurzu. Stop!

Toužíte-li po úspěchu, přenechejte výše popsané jiným. Kdosi chytrý kdysi řekl, že jít po cestách, po nichž chodí ostatní, znamená dojít jen tam, kam došli oni. A upřímně, těch opravdu úspěšných je jen málo, i tady platí klasická Gaussova křivka. Úspěch zkrátka bývá znakem těch, kteří chodí vlastními cestami. Ale není ponižující vzít si na cestu do neznáma zkušeného průvodce, který fakt zná terén.

Články autora Petr Karban

Nejnovější články

Trendy
Timber Praha – první udržitelná dřevostavba bytových domů v Praze

Domy komorního charakteru Timber Praha obsahují 62 jednotek...

Arcus City – v blízkosti přírody, na dosah...

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...

Trendy
Perfektní klima pro elektrické vozy

Všude tam, kde jsou kladeny vysoké požadavky na výkon,...

HVH topení přeměňuje stejnosměrný elektrický proud na teplo...

Pokud máte benzinové nebo naftové auto, je pro...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Fulfillment: Revoluce v logistice

Fulfillment není jen proces doručování zboží, je to...

Majitelé e‑shopu se nemusejí starat o kapacitu skladových...

Nicméně vize značky LOG4U sahá daleko za pouhé...

Společnost Geek+ přinese špičkové mobilní roboty pro přepravu...

Analýzy
Vědí, ale nepřipravují se

„Výsledky průzkumu nás překvapily. Odhalily, že připravenost na...

Ale právě v tom je ta šance. „ESG je...

A jak tedy průzkum zrealizovaný BDO Hungary dopadl? Naprostá...

„Důvodem je také více peněz na investice a také...

Ačkoli si firmy jsou vědomy potřeby udržitelného fungování,...

Expertní pohled
Pět největších trendů v oblasti SASE pro rok 2024

Vedle toho se IT bezpečnostní týmy musí vypořádat...

Mít produkty od více dodavatelů téměř vždy vede...

SASE umožňuje přijetí zero-trust technologie. Princip zero-trust spočívá...

„Integrovaná řešení SASE musí být vybavena umělou inteligencí...

Dá se očekávat, že SASE bude plně flexibilní...

Monitorování digitálních zkušeností (DEM) je dnes často považováno...