Pro firmy je připravena miliarda na inovace
Aktuality 27. 4. 2024 05:43Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Inovace Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Cílem výzvy...
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Inovace Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Cílem výzvy...
V plzeňském hotelu Courtyard by Marriott byly ve čtvrtek 25. dubna předány další modré pyramidy nejúspěšnějším českým firmám, tentokrát z krajů Plzeňského...
Březnová data poradenské společnosti STR ukazují mimořádně turisticky příznivý začátek jara pro české (pražské) hotely. Česká republika se svým 44,8%...
Evropa, Blízký východ, severní Afrika – investoři a foundeři ze všech těchto oblastí se 30. a 31. května sejdou v...
Zahajovací konference stavebního veletrhu, s podtitulem RESTART ČESKÉHO STAVEBNICTVÍ, proběhla v Rotundě pavilonu A brněnského výstaviště. Součástí programu byla diskuze členů vlády...
Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli...
Praha je jediné město v regionu CEE (střední a východní Evropa), které se může pyšnit Prime High Street, tedy obchodní...
Nabídnout ty nejlepší technologie evropským vinařům – to je cílem českého holdingu &CORK, jehož společnosti Vinařský ráj a Kovo Prudík...
Grantový program Evropské komise Kreativní Evropa na podporu kulturních a kreativních odvětví rozdělil v roce 2023 mezi české žadatele částku...
Skupina Holcim investuje do modernizace čížkovické cementárny, nový projekt Airlock se zaměřuje na snížení emisí CO2. Tato iniciativa reflektuje pevný...
Všechny výsledky
Hospodářská komora kvituje plán vlády modernizovat systém podpory exportu, ustoupit od orientace jen na prioritní země, přejít k zaměření na tvorbu hodnotového řetězce a snahu nabízet exportérům komplexní podporu. Nová exportní strategie, kterou dnes projedná vláda, má tak podle Hospodářské komory potenciál odolnost ekonomiky i životní úroveň obyvatelstva zvýšit. Záležet ale bude na tom, jak vláda vyřeší problémy, na které ministerstvo průmyslu a obchodu ve strategii upozorňuje.
„Kvůli silné orientaci českého vývozu na země EU, kam směřuje více než 80 % českého exportu, je tuzemské hospodářství zranitelné a nedostatečně odolné vůči výkyvům v zahraniční poptávce. Ekonomické problémy evropských zemí se tak snadno a rychle přelévají do výkonnosti tuzemského hospodářství i do životní úrovně občanů. Ta podle našich analýz dlouhodobě roste právě i díky rostoucímu významu exportu v ekonomice, protože dnes přes hranice míří už třetina hodnoty produkce českých firem. Záměr vlády vytvořit exportérům podmínky, které by pomohly teritoriálně diverzifikovat export i do mimounijních zemí, usnadnit firmám jejich trvalé působení na zahraničních trzích a posílit jejich konkurenceschopnost skrze podporu exportu založeného na sofistikovaných výrobcích a inovacích, proto podporujeme,“ uvedl prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček.
Naplnění strategie ale podle Hospodářské komory ohrožuje nedostatek a předpokládaný úbytek kvalifikované pracovní síly v dalších letech, pomalý progres v digitalizaci české ekonomiky nebo nedostatečný kapitál malých a středních podniků pro zavádění pokročilých technologií výroby. „Proto bude záležet i na tom, jak konkrétně tyto problémy vláda bude chtít řešit,“ dodal Zdeněk Zajíček.
ČR přitom ve svých exportech stále vykazuje mnohem nižší přidanou hodnotu oproti průměru vyspělých ekonomik. Vláda má ale ambici posunout české podniky z úrovně prostých subdodavatelů na dodavatele výsledných řešení, takzvaných integrátorů.
S cílem dodávat komplexní produkty vysoko v hodnotových řetězcích se tak vláda vrací i k fenoménu investičních celků. Vývoz integrovaných projektů přináší řadu výhod, třeba větší objemy, technologickou náročnost a vyšší přidanou hodnotu, ale i aplikaci IT a AI, silný je také multiplikační efekt, oceňuje záměr vlády Hospodářská komora. Za vhodný proexportní nástroj, osvědčený ve všech vyspělých zemích, označuje ekonomickou diplomacii, na které se zpravidla podílí prezident a členové vlády tím, že vytvářejí podmínky vhodné pro zahraniční obchod, pomáhají podnikům pronikat do zahraničí skrze podnikatelské mise a na oficiálních návštěvách propagují české výrobky.
Podle analýz Hospodářské komory by se státní ekonomická diplomacie měla zaměřovat na USA, Jižní Koreu, Izrael, celý Indopacifik (Indie, Vietnam, Indonésie, ale i Malajsie) a Perský záliv. Velký potenciál pro posílení obchodní výměny skýtá Afrika (Senegal, Etiopie, Zambie, JAR atd.) a českými firmami opomíjená Latinská Amerika (Peru, Kolumbie, Brazílie, Chile). Firmy by měly také posílit svou přítomnost v zemích, jako jsou Turecko, Srbsko, Severní Makedonie, Gruzie či Arménie.
Hospodářská komora také připomíná, že novým vývozním artiklem ČR se staly špičkové české informační a komunikační technologie. Na rostoucí poptávku po českých technologiích reaguje katalog českých řešení Czech Digital Solutions, za kterým stojí Hospodářská komora, Ministerstvo zahraničních věcí, ICT Unie a Direct IT.
„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...
Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...
Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...
Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...
Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...
Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...
Březnové tržby vzrostly v ČR meziročně o téměř...
Trend českých hotelů je za březen skvělý. Pokud...
Březen byl ve střední Evropě klimaticky velmi příznivý...
Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako...
„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...
Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...
Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...
Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...
Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...
Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...
Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...
Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...
Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...
„V Colliers se snažíme, aby se i další...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)