Nad boxy stále jasně vede doručení domů
AnalýzyZákazníci e-shopů se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny a parametrů samotného zboží, ale...
Zákazníci e-shopů se při rozhodování o nákupu čím dál častěji rozhodují nejen na základě ceny a parametrů samotného zboží, ale...
Srpnová data poradenské společnosti STR ukazují, že hotelový trh České republiky s Prahou je poraženým pocovidového vývoje. Jak oproti zbytku...
Česká spořitelna vstupuje jako první banka v Česku do investičního fondu i&i Biotech Fund (i&i Bio), který působí při renomovaném...
Na tradičním setkání s českými cestovními kancelářemi na půdě maďarského velvyslanectví v Praze zazněla vedle poděkování za dobré výsledky i...
Předseda Asociace kempů Bohumil Starý in memoriam, Moravské vinařské stezky a cestovatelská platforma Worldee. To jsou vítězové ocenění Hrdinové cestovního...
Stavební veletrh FOR ARCH, který se koná ve dnech 19. až 23. září, bude i letos nejkomplexnější přehlídkou novinek a...
V zemědělství se v poslední době stále více prosazují moderní technologie. Ať již z pohledu moderních zemědělských strojů, tak z...
Od egyptské revoluce v roce 2011 je v Egyptě každý rok nahlášeno tisíce pohřešovaných dětí. Iniciativa a facebooková stránka Aftal...
Ve světě majitelů webů zaujímá SEO podobné postavení, jako zdravá strava v životě většiny z nás. Tušíme, že když tomu...
Vedlejším efektem pandemie covid-19 bylo dočasné utlumení leteckého provozu a tím i propad příjmů řízení letového provozu řady zemí. Tyto...
Všechny výsledky
Prohlášení poplatníka k dani z příjmů by zaměstnanci už nemuseli podepisovat každý rok, ale jen při nástupu do zaměstnání nebo změnách rozhodných skutečností. Zrušit každoroční vyplňování známého růžového papíru navrhuje Hospodářská komora jako jednu ze čtyř set dílčích změn, vedoucích ke snížení nadměrné administrativní zátěže podnikatelů.
Prohlášení poplatníka daně z příjmů je jednou z podmínek, které je nutné splnit, aby bylo možné v průběhu zdaňovacího období uplatňovat nezdanitelné části daňového základu, tedy slevy na dani a daňové zvýhodnění na děti. Podepisují ho nejen zaměstnanci v zaměstnaneckém poměru, ale také brigádníci, kteří práci vykonávají na základě dohod. Podle zákona musí poplatník každoročně podepsat prohlášení k dani nejpozději do 15. února.
„Mzdové účetní každý rok uhánějí zaměstnance kvůli podpisu, i když se u většiny zaměstnanců situace nemění. Je to ukázkový příklad nesmyslné administrativní zátěže už tak složitého daňového systému, bez ní se zaměstnavatelé i zaměstnanci obejdou. Přitom stačí růžový formulář podepisovat při nástupu do zaměstnání a dále v případě, že došlo k nějaké změně, třeba narození dítěte,“ upřesňuje návrh Hospodářské komory její prezident Zdeněk Zajíček.
Návrh na úpravu této povinnosti je jedním z více než čtyř stovek dílčích návrhů, kterými chce Hospodářská komora snížit nadměrnou administrativu podnikatelů. Podle představ živnostníků a firem by se mělo měnit 114 konkrétních ustanovení ve 41 právních předpisech.
V balíku změn Hospodářská komora kupříkladu navrhuje zrušit vedení knihy jízd v případě použití vozidla zaměstnancem pro soukromé účely, rozšířit princip samorozvrhování pracovní doby zaměstnancem, zkrátit archivační lhůty povinně archivovaných dokumentů nebo sloučit formuláře týkající se vodního zákona. Tyto návrhy Hospodářská komora již adresovala Úřadu vlády.
„Když vláda představila konsolidační balíček, podnikatelé uvedli, že jsou připraveni vládě v nutné konsolidaci veřejných financí pomoct. Zdůrazňovali jsme ale oprávněnou obavu, že ani desítky ušetřených miliard korun veřejné finance nestabilizují, dokud vláda nejprve detailně nezmapuje bolavá místa ekonomiky. Projít razantní dietou musí celý administrativní systém, jinak za tři roky budeme v podobné situaci jako dnes. Mezi největší akutní problémy podnikatelů patří úbytek pracovníků a legislativou vyvolávané neproduktivní činnosti, jako je nadměrná administrativní a regulatorní zátěž v podnicích. Ta zpomaluje hospodářský růst země, firmy a stát na ni vynakládají zbytečně tisíce neproduktivních hodin a miliardy korun, přesto její redukce ze strany státu je v mnoha případech jen kosmetická. Slíbili jsme proto, že začneme tím, že státu dodáme k analýze seznam zbytných povinností podnikatelů,“ vysvětluje Zdeněk Zajíček.
Hospodářská komora nyní očekává nad těmito návrhy diskusi napříč resorty a jejich rychlou realizaci jako systematický zásah do přebujelé a složité byrokracie.
Hospodářská komora se důsledně zapojuje do hledání řešení přispívajících ke snížení byrokracie. Již dříve vyvinula Právní elektronický systém pro podnikatele (PES), který přehledně mapuje regulatorní zátěž v podobě veřejnoprávních povinností podnikatelů. Podle tohoto elektronického nástroje každá osoba samostatně výdělečně činná musí jen podle 21 základních podnikatelských zákonů plnit 1 719 povinností. Zaměstnavatelům stát ukládá nejméně 2 100 povinností.
Komora v současnosti také rozpracovává koncept Portálu podnikatele. Univerzální brána by měla podnikatelům zpřístupnit informace o podnikání a umožnit jim bez bariér komunikovat s veřejnou správou prostřednictvím informačních a komunikačních technologií. Portál zároveň bude zprostředkovávat soukromoprávní služby, relevantní pro konkrétní životní situace podnikatele.
Hospodářská komora je rovněž aktivním účastníkem iniciativ státu, pokud směřují k efektivnímu snížení administrativní zátěže podnikatelů.
Hospodářská komora také zahájila s Ministerstvem práce a sociálních věcí a Ministerstvem financí práce na zjednodušení hlášení o zaměstnancích, které se dnes musí posílat jak na ČSSZ, tak na finanční úřad a zdravotní pojišťovny, popřípadě na další úřady a instituce. „Cílem je jedno měsíční hlášení doručované na jedno místo s tím, že úřady si údaje pak poskytnou už jen mezi sebou a nikdo nemusí být více obtěžován. Navíc se tím vytvoří standardizované a bezpečné rozhraní mezi systémy, takže údaje bude možné velmi jednoduše a bez zásahu lidské ruky posílat přímo ze systému zaměstnavatele do systému státu,“ upřesňuje Zdeněk Zajíček.
Prezident Hospodářské komory si spolupráci s oběma ministerstvy pochvaluje. „To je správná cesta, a tak má vypadat spolupráce mezi státem a podnikateli na odstranění zbytečně administrativy s využitím digitální služeb. Je to výjimečně dobrá práce Karla Trpkoše, který z pozice náměstka ministra práce a sociálních věcí a pověřeného ředitele Úřadu práce a s výrazným přispěním vrchního ředitele sekce ICT Radoslava Bulíře, který zajištuje komunikaci za Ministerstvo financí a finanční správu, vytvořil skutečně funkční tým, který je schopen tuto změnu na straně státu dotáhnout do konce. Je radost s takovými lidmi spolupracovat a posouvat věci dopředu,“ uzavřel Zajíček.
Ačkoli se důležitost rychlého doručení diskutuje čím dál...
Ačkoli 29 % Čechů deklarovalo, že v konkrétním e-shopu...
Kromě rychlosti je při výběru e-shopu a rozhodování...
Přes často diskutovaný nárůst popularity doručovacích boxů se...
Na první pohled vypadá standardní meziroční srovnání pro...
„Nám v Czech Inn Hotels se daří, zvyšujeme...
Srpnová čísla jsou z hlediska obsazenosti lehce atypická....
Ze srpnových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti...
„Ústav organické chemie a biochemie je díky úspěchu...
Pro i&i Bio, který navázal na úspěšné působení...
Stavební veletrh FOR ARCH v září proběhne již...
Jaké novinky se letos chystají? Za program Nová...
Co je možné v současnosti modernizovat a budovat...
Od roku 2018, kdy Apify spojil své síly...
Zatím se iniciativa soustředí jen na Egypt, ale...
Minulé roky ukázaly, že je firma zdravá. I...
Vzhledem k zakázkové naplněnosti a dalším významným projektům, jež...
Na Florenci 2116/15, 110 00 Praha 1
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: A 8179
IČO: 49279530, DIČ: CZ49279530
Táboritská 23/1000, 130 00 Praha 3
Registrace u Městského soudu v Praze, Spisová značka: C49535
IČO: 25098853, DIČ: CZ25098853
Šéfredaktor: Petr Karban (petr.karban@cot.cz)