Pondělí 15. července 2024
ikona hodiny24. 2. 2024 05:14

Důvěra v ekonomiku není nijak valná

Vývoj důvěry v českou ekonomiku v prvních dvou měsících letošního roku zatím nevěští nic dobrého. Po lednovém propadu totiž i v únoru se Indikátor důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad, snížil o 1,9 bodu na hodnotu 90,6.

Petr Kymlička autor

partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Foto: Shutterstock.com Důvěra v ekonomiku není nijak valná Foto: Shutterstock.com

Dolů ho táhla zejména zhoršující se nálada mezi firmami. Indikátor důvěry podnikatelů poklesl o 2,8 bodu na hodnotu 89,9. A co je pro letošní vývoj české ekonomiky obzvlášť nebezpečné, k nejhlubšímu propadu důvěry v budoucí vývoj došlo v průmyslu – zde se index snížil o 4,7 bodu. Optimismus v průmyslu sráží zejména vývoj poptávky a tedy i pokles produkce. Hodnota nových zakázek v českém průmyslu v roce 2023 meziročně klesla o 1,7 %. Obavy z vývoje poptávky přetrvávají mezi firmami i letos. Naznačuje to i další indikátor – Index nákupních manažerů (PMI). Ten se po prosincovém poklesu snížil také v lednu na 43 bodů, nicméně jde o druhý nejpomalejší pokles od loňského března. Hranice 50 bodů PMI indikuje recesi sektoru. Pod hranicí 50 bodů, která znamená recesi, se nachází český průmysl již od června 2022. Jako hlavní důvod stagnace vidí firmy právě pokles nových zakázek.

Co dělá starost nejen českým firmám, ale i celé české ekonomice, je situace německého hospodářství, s nímž je ta česká léta úzce provázaná. Německá ekonomika bude podle odhadů tamní vlády v letošním roce růst jen o 0,2 %. Loni v říjnu přitom bylo očekávání pro letošní rok na úrovni růstu o 1,3 %. O zhoršování situace jedné z největších evropských ekonomik svědčí i začátek roku – v prvním čtvrtletí podle německé centrální banky opět klesne a octne se tak v technické recesi. Na vině je podobně jako u nás slabá zahraniční poptávka, omezování výdajů domácnostmi, ale i dopad vysokých úrokových sazeb na firemní investice.

Pro nastartování domácí poptávky je pozitivním signálem růst druhé složky Indexu důvěry v českou ekonomiku, která sleduje vývoj důvěry spotřebitelů. V únoru se indikátor důvěry spotřebitelů po lednovém růstu opět zvýšil, a to o 2,8 bodů na hodnotu 94,0. Snížil se jak počet těch, kteří hodnotí svou současnou finanční situaci hůře než v předchozích dvanácti měsících, tak i počet respondentů, kteří očekávají zhoršení své finanční situace. O zlepšování spotřebitelské nálady svědčí i vývoj maloobchodních tržeb. Po osmnácti měsících nepřetržitého poklesu maloobchodních tržeb přineslo loňské předvánoční období zlom. Maloobchodní tržby se v listopadu meziročně zvýšily o 0,1 % a opětovné zvýšení následovalo i v prosinci, a to o 1,6 %. Je to možný signál konce spotřebitelské recese. Díky poklesu inflace a růstu reálných příjmů domácností by tak letos mohlo nastat postupné oživení spotřebitelské poptávky.

Články autora Petr Kymlička

Nejnovější články

Aktuality
Originalita v kultuře: Symfonie zednářů, Mozart i Ellington

Každý zná osm tónů stupnice, ale jen genius...

Téma LVHF 2024 se odráží i v programu...

Na svůj osobní seznam výjimečných zážitků 2024 si...

Hudba a zednářství mají silné pouto. Jak silné...

Aktuality
Průzkum v Českém Švýcarsku: Národní park je dobrý soused

„Jsou to dva roky, co Národní park České...

„Jak ukazuje hned několik výsledků z reprezentativního šetření,...

Z dotazování vyplynulo, že většina obyvatel obcí národního...

Aktuality
Jak vypadá zaměstnavatel snů podle Čechů?

Pro někoho to může být samozřejmost, ale výplata...

Samotné peníze, ať už jakkoli vysoké, ale nestačí....

Ve vlastním zájmu zaměstnavatelů by mělo rozhodně být...

Role skvělého zaměstnavatele ale tímto nekončí. 87 %...

Pátým pilířem super zaměstnavatele je péče o firemní...

Nejnovější Expertní pohled

Analýzy
Firmy se na nový zákon o kyberbezpečnosti příliš nechystají

Průzkumu se od letošního února do dubna zúčastnilo...

Průzkum také ukázal, že IT experti odpovědní za...

Průzkum se dále zaměřil na rozpočet společností pro...

Pouze 41 % dotázaných firem plánuje využít možnost...

Cestovní ruch
Základní tipy pro kyberbezpečnost na cestách

Kybernetická hygiena je jako ta osobní – základem...

Nejdůležitějším bodem v ochraně proti kybernetickým útokům je „záplatovat“...

Připojení k veřejné Wi-Fi s sebou nese rizika, zejména...

Analýzy
Průzkum CBRE: Věřitelé v Evropě jsou otevřeni podnikání

„Celkem 63 % respondentů předpokládá zvýšení úvěrové aktivity....

Průmyslové nemovitosti a projekty nájemního bydlení jsou nejvíce...

Dvě třetiny dotázaných předpokládají, že požadavky na poskytování...