Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Prosinec potvrdil to, co již indikovala listopadová čísla českého maloobchodu – konec spotřebitelské recese se pomalu stává realitou. Po osmnácti měsících nepřetržitého poklesu maloobchodních tržeb přineslo loňské předvánoční období zlom. Maloobchodní tržby se v listopadu meziročně zvýšily o 0,1 % a podle aktuálních dat Českého statistického úřadu opětovné zvýšení následovalo i v prosinci, a to o 1,6 %. Růst byl tažen zejména prodejem nepotravinářského zboží, kde tržby vzrostly o 2,5 %. Tržby z prodeje potravin se naopak snížily o 0,2 %. Nepřetržitě klesají již dvacátý měsíc v řadě, ale i zde se možná blíží zlom, protože tempo poklesu se v prosinci zmírnilo.
Obrat ve vývoji maloobchodních tržeb je závislý na restartu poptávky domácností. Ta zase úzce souvisí s růstem reálných mezd, k němuž dojde s očekávaným poklesem inflace v letošním roce. To bude okamžik, kdy spotřebitelé pocítí dopad pozvolného zlepšování české ekonomiky konečně i ve svých peněženkách.
O zlepšování spotřebitelské nálady svědčí i vývoj důvěry domácností v ekonomiku, která v lednu rostla. Indikátor důvěry spotřebitelů se zvýšil o 5,8 bodu na hodnotu 91,2. Ve srovnání s prosincem se výrazně snížil podíl respondentů, kteří očekávají v příštích dvanácti měsících zhoršení celkové ekonomické situace. Poklesl i počet respondentů, kteří se obávají dalšího růstu cen. Inflace a její přímý dopad na peněženky jsou českými domácnostmi vnímány velmi citlivě.
Díky poklesu inflace a růstu reálných příjmů domácností by tak letos mohlo nastat postupné oživení spotřebitelské poptávky. Vedle růstu reálných příjmů je zde ještě faktor vysokých úspor domácností, které by se mohly rovněž přeměnit ve větší útraty u obchodníků. To vše by mohlo pomoci k růstu české ekonomiky v letošním roce.