Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Březnová inflace stagnovala na úrovni dvou procent. Meziroční růst spotřebitelských cen se tak drží na únorových hodnotách, na které zpomalil z lednových 2,3 %. Inflace je tedy na nejnižší úrovni od prosince 2018. V březnu pokračoval především pokles cen potravin přibližně o 6 %. Právě zlevňování potravin táhne inflaci dolů.
V jednotlivých položkách došlo k tak výraznému meziročnímu snížení, například u mouky to bylo o 27,8 % či u vepřového masa o 5,7 %. Do poklesu cen potravin se promítá několik faktorů – tím hlavním je dlouhodobý pokles cen zemědělské produkce. V únoru se meziročně snížily ceny zemědělců již desátý měsíc v řadě, a to téměř o 18,7 %. Tím druhým faktorem je konkurence mezi obchodníky, kteří tváří v tvář několik měsíců trvajícímu poklesu cen zemědělců museli ceny pro své zákazníky upravit. Třetím faktorem je i vliv úpravy DPH z 15 % na 12 %.
V dalších měsících budou ostře sledovány ceny ve službách. Zde přetrvávají inflační tlaky, což potvrzují to i březnová čísla; růst cen služeb představoval 5,4 %. Rostou ceny spojené s bydlením, ale také ceny v pohostinství a hoteliérství. Ceny stravovacích služeb tak byly vyšší o 8,2 % a ubytovacích služeb o 9,0 %.
Současná inflace, která se pohybuje na úrovni dvouprocentního inflačního cíle České národní banky, se promítá do růstu optimismu spotřebitelů, a tedy i jejich ochoty více utrácet. V březnu dosáhl index důvěry spotřebitelů nejvyšší úrovně od října 2021 a přiblížil se svému dlouhodobému průměru. Výrazně se například zvýšil počet spotřebitelů, kteří očekávají v následujících měsících zlepšení své finanční situace. Není to nijak překvapivé; pokles inflace má pro české domácnosti jasně pozitivní efekt, neboť rostou jejich reálné příjmy. Vzestup domácí poptávky by pak měl následně stimulovat růst celé české ekonomiky.