úterý 8. října 2024
ikona hodiny 3. 7. 2024 07:14

Tonejde vs. 300 tisíc letadel

Občas můžeme slyšet, že něco (transformace) nejde, protože to neumíme a podobně. Příběh leteckého průmyslu v USA během druhé světové války ukazuje, co dokážeme, když mobilizujeme zdroje, lidi a inovace. Mnoho současných Tonejde je založeno na předpokladu, že podobnou mobilizaci nejsme schopni udělat. To je omyl.

David Navrátil David Navrátil autor

hlavní ekonom České spořitelny

Foto: Shutterstock.com
Příběh leteckého průmyslu v USA během druhé světové války ukazuje, co dokážeme, když mobilizujeme zdroje, lidi a inovace Foto: Shutterstock.com

Druhou světovou válku dokázali Spojenci vyhrát díky obrovské průmyslové produkci USA. V letech 1938-1943 se průmyslová výroba v USA ztrojnásobila. USA byly schopny během války vyrobit cca 325 tisíc letadel v hodnotě 800 mld. USD (v dnešních dolarech). To je úctyhodné číslo. Poukazuje na to ve svém článku Jak vybudovat 300 tisíc letadel za 5 let Brian Potter a uvádí, že to je nejen více letadel, než kolik jich během války vyrobilo Německo, Japonsko a Itálie dohromady, ale je to také více letadel, než kolik jich bylo vyrobeno pro komerční dopravu za celou historii letectví.

Přitom před válkou USA vyráběly 3 100 letadel ročně, většina byla malé letadla. V číslech byl tento průmysl před válkou na čtvrtině produkce výrobců plechovek nebo na 3,5 procentech hodnoty vyrobených aut. Ještě v roce 1940 byly USA na desetině počtu letadel Německa, nemluvě o tom, že letadla USA byla zastaralá. V letech 1939-1944 se hodnota letadel vyrobených ročně zvýšila sedmdesátkrát. Zaměstnanost se zvýšila z 59 tisíc lidí na 939 tisíc a dalších 339 tisíc zaměstnanců vyrábělo letecké motory.

V rámci vládních zakázek byl omezen zisk výrobců letadel na 12 %, později na 8 %. K urychlení výstavby výrobních kapacit byla zkrácena doba daňových odpisů z 20 na 5 let. 90 % výrobních kapacit bylo financováno federální vládou. Použily se nové stavební techniky, některé továrny byly postaveny už za 30 dní. Další investice byly potřeba v souvisejících odvětvích. Jen investice do rafinérií byly na úrovni poloviny projektu Manhattan. Výroba obráběcích strojů se zvýšila padesátkrát.

Skokově se zvýšila komplexita. Letadlo mělo stovky tisíc dílů, narozdíl od auta s cca 5000. Letecký motor mohl projít až 70 tisíc kontrolami. 90 % nástrojů potřebných ke konstrukci muselo být vyrobeno nově. B-24 měla více než 20 tisíc výkresů. Každá změna znamenala tisíce dalších.

Jedním z úzkých míst byla pracovní síla, zvlášť když se USA zapojily do války. Průmysl podpořily ženy. Ty tvořily cca 40 % pracovní síly v letectví. Nižší fyzická síla byla kompenzována kompletním přepracováním procesů.

Mnoho letadel skončilo na vrakovištích. Mnoho modelů se ani pořádně nezačalo vyrábět, protože požadavky armády se změnily. Každopádně tato technologická a výrobní mašinerie pomohla rozhodnout válku. A výroba letadel za druhé světové války ukazuje, že je možné, aby složitý výrobní průmysl rostl neuvěřitelně rychle.

Články autora David Navrátil

Nejnovější články

Analýzy

Česko: Zelený tygr nebo lenochod?

Česká republika má dle dat druhou nejlepší kombinaci...
Analýzy

Příležitost pro obchod i dodavatele

Privátní značky v České republice dosahují stále vyšší...
Názory

Migrace – důvod proč Okunův zákon v USA letos nebude platit

Americká konjunktura na konci minulého kvartálu stála na...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled

Operativní leasing je na vzestupu

V Česku stále převládá – i pokud jde o firemní flotily – vozy...
Expertní pohled

Firmy čeká přechod na SAP v cloudu

Kvůli končící podpoře čeká tisíce firem v Česku přechod...
Expertní pohled

Ropný trh na konci roku 2024

V posledních týdnech cena ropy klesala a dostala...