Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Big five (Velká pětka) je pětifaktorový model osobnosti, který popisuje pět klíčových osobnostních vlastností. Americká studie se zaměřila na rozdíly mezi muži a ženami.
Těmi klíčovými vlastnostmi jsou:
1) otevřenost vůči zkušenosti (openness to experience): osoby, které skórují vysoko, jsou zvědavé, originální, kreativní, intelektuální.
2) svědomitost (conscientiousness): osoby s vysokým skóre jsou dochvilné, spolehlivé, výkonné, uspořádané, cílevědomé.
3) extraverze (extraversion): osoby s vysokým skórem jsou společenské, komunikativní, výmluvné, přátelské, také sebejisté, aktivní, energické, optimistické.
4) přívětivost (agreeableness): osoby s vysokým skóre jsou příjemné, vřelé, citlivé a vlídné.
5) neuroticismus (neuroticism) popisuje, jak jedinec prožívá negativní emoce. Osoby, které skórují vysoko v neuroticismu, jsou úzkostné, temperamentní a náladové.
Zmíněná studie zkoumala rozdíly mezi pohlavími v osobnostních vlastnostech velké pětky v průběhu života dospělých. Probíhala v USA a účastnilo se jí 320 tisíc osob. A výsledky?
V průměru dosahují ženy ve všech vlastnostech velké pětky vyššího skóre než muži. Rozdíly jsou však značné pouze u dvou z těchto rysů – přívětivosti a neurotismu.
Zajímavé jsou některé proměny během života. Například: Ačkoliv jsou ženy v každém věku neurotičtější než muži, starší ženy jsou méně neurotické než mladí muži. To proto, že neuroticismus s věkem u obou pohlaví klesá. Nebo: Ženy jsou v každém věku svědomitější než muži, ale protože svědomitost s věkem u obou pohlaví roste, muži středního věku jsou podstatně svědomitější než mladé ženy.
Co s tím? Určitě se s tím dá pracovat při sestavování pracovních týmů.