Pátek 17. května 2024
ikona hodiny7. 4. 2022 15:48

Kamenné obchody po covidu nabírají druhý dech

Maloobchod je jednou z oblastí ekonomiky, které byly pandemií covid-19 zasaženy nejvíce. Zejména pro kamenné prodejny byla opatření spojená s koronavirovou pandemií mnohdy otázkou života a smrti a mnoho obchodníků nyní řeší otázku, zda mají kamenné prodejny v novém, post-pandemickém světě ještě vůbec místo. Vývoj posledních měsíců však naznačuje, že kamenným obchodům neodzvonilo. Lidé během pandemie naopak našli mnoho nových důvodů, proč se do nich vrátit, a zatímco e-commerce zažívá meziroční pokles, kamenné obchody v únoru dle ČSÚ meziročně rostly o 4,6 %. Aby si ale svou pozici na trhu obhájily a silné e-commerce dokázaly konkurovat dlouhodobě, neobejdou se bez investic do inovací a technologií, a to především na poli efektivní práce se zásobami.

Viktorie Kardová autor

Foto: Shutterstock.com Kamenné obchody nabírají dech Foto: Shutterstock.com

E-commerce je odvětví, které v posledních dvou letech zažilo rychlý vzestup, pravdou ale je, že pandemie spíše urychlila trend, který byl viditelný již před ní. E-commerce a zejména stále populárnější omnichannel přístup totiž odpovídá na největší problémy, které zákazníci s nákupy v kamenných prodejnách mají – umožní vyhnout se čekání ve frontách a ve většině případů dokáže zamezit situacím, kdy je žádané zboží nedostupné. Jeden centrální sklad e-shopu je totiž výrazně snazší udržet dobře zásobený než síť kamenných prodejen.

„Neschopnost správně predikovat poptávku způsobuje obrovské ztráty a problémy. Právě nedostupnost zboží na prodejnách, na nichž je žádané, je jedním z těch, který kamenné obchody v důsledku dlouhodobě připravuje o zákazníky i zisky. Obchodníci to ale zatím nedokáží efektivně řešit,“ popisuje současnou situaci Roland Džogan, odborník na řízení skladových zásob a CEO startupu Ydistri.

Své nedostatky, které začaly více vycházet na povrch právě v době, kdy byly kamenné prodejny zavřené, mají ale i nákupy online. Právě dlouhá čekací doba, chyby při doručování objednávek nebo vratkové procesy jsou pro zákazníky důvodem, proč kamenné obchody nezavrhovat. Do karet jim hraje také možnost v reálu si zboží prohlédnout, porovnat alternativy či si na prodejně od obchodníka rovnou nechat poradit. Mnoho lidí navíc podmínky při pandemii motivovaly k tomu, aby nad svým nákupním chováním více přemýšleli. Lidé se začali navracet k nákupům u lokálních prodejců i více zajímat o sociální odpovědnost a dopad jejich spotřebitelských rozhodnutí na životní prostředí, což je oblast, kde mají kamenné prodejny stále výrazně navrch.

Podle studie Capgemini s ohledem na tyto aspekty přehodnocuje své spotřební chování dokonce 79 % zákazníků. Dá se tedy očekávat, že tendence nakupovat lokálně zákazníkům zůstane i nadále a ve prospěch kamenných obchodů hraje i touha lidí nevzdávat se při běžných činnostech lidského kontaktu. Aby obchodníci svou pozici obhájili, bude ale třeba, aby eliminovali situace, kdy nabídka zboží na jednotlivých prodejnách nebude schopna uspokojit zákaznickou poptávku. Řešení přitom nemusí být složité ani přehnaně nákladné.

„V praxi se často děje to, že zboží, které je na jedné pobočce obchodu beznadějně vyprodané, na jiné naopak zbývá. Tyto přebytky nebo naopak nedostatky je nutné dodatečně vyvažovat s pomocí chytré redistribuce,“ komentuje Roland Džogan. Ten se svým startupem Ydsitri vyvíjí službu, která je díky speciálnímu algoritmu schopna zanalyzovat skladové zásoby a jejich prodejní potenciál napříč pobočkami celého řetězce a následně zajistit nejvýhodnější způsob redistribuce.

Je zřejmé, že aby byly kamenné prodejny schopny e-commerce dostatečně konkurovat, nevyhnou se obchodníci nutnosti přehodnotit své dosavadní návyky a inovovat své služby také po dalších stránkách. Zapojení chytré redistribuce do procesu se ale zdá být logickým a snadno aplikovatelným prvním krokem, který může pro zákazníky znamenat signál, že se na kamenné obchody mohou stále spolehnout. Pro samotné obchodníky pak může být odrazovým můstkem pro další inovace v oboru.

Nejnovější články

Analýzy
Kyberzločinci zneužívají nové zranitelnosti o 43 % rychleji

Společnost Fortinet, světový lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti...

Útoky začaly v průměru 4,76 dní poté, co...

Útoky se týkaly méně než 9 % všech...

Botnety prokázaly neuvěřitelnou odolnost – v průměru trvalo...

Pohled z praxe
Bonami se rozšiřuje poprvé na západ a oslovuje italské zákazníky 

„Itálie je pro nás prvním krokem na západ...

Aktuálně Bonami provozuje své služby v České republice,...

Expertní pohled
Firmy řeší, jak pojmout home office

Výhody plynoucí z možnosti využívání home office jsou...

Videokonferencím se někteří zaměstnanci ještě nedávno vyhýbali. Přinášely...

Do světa spotřební kancelářské elektroniky vstoupily také chytré...

Aktuální meeting roomy by měly být vybavené kvalitní...

Nejnovější Expertní pohled

Expertní pohled
Firmy řeší, jak pojmout home office

Výhody plynoucí z možnosti využívání home office jsou...

Videokonferencím se někteří zaměstnanci ještě nedávno vyhýbali. Přinášely...

Do světa spotřební kancelářské elektroniky vstoupily také chytré...

Aktuální meeting roomy by měly být vybavené kvalitní...

Expertní pohled
Jestřábí ČNB dodala koruně nový impuls

Na domácím poli hraje koruně do karet změna...

My nadále počítáme s pozvolným posilováním koruny –...

Expertní pohled
Výhled pro černé zlato a možný dopad na ceny benzínu

Termínové kontrakty na ropu BRENT, WTI si připsaly...

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu v úterý podle listu...