Neděle 28. dubna 2024
ikona hodiny6. 6. 2023 15:43

Řetězce ukazují, že když se chce, i recyklovat jde

Češi mají o systém zálohování PET lahví a plechovek zájem. Alespoň to ukazuje pilotní testování v šesti prodejnách společností Lidl a Kaufland. Lidé v nich během tří měsíců vrátili více než 260 000 obalů od nápojů, což představuje zhruba 4 000 obalů týdně. Výsledky pilotní testování představili v úterý 6. června zástupci obou zmíněných společností na společné tiskové konferenci.

Gaja Koláčková autor

Foto: Gaja Koláčková Řetězce Lidl a Kaufland představily pilotní testování zálohovaných PET lahví a plechovek Foto: Gaja Koláčková

Pilotní testování probíhalo ve vybraných prodejnách v Praze, Brně, Plzni, Olomouci a Štemberku a ukázalo, že systém zálohování může bez problémů fungovat i v Česku. Kromě toho přineslo i cenná data o chování zákazníků i celém nastavení systému. Konkrétní poznatky pak dle zástupců obou společností přispějí k přípravě nového právního rámce pro zálohový systém, který je aktuálně v přípravě a v příštím roce by se mohl reálně dostat do sněmovny. „Do konce letošního roku připravíme paragrafové znění, které bude reflektovat jak zkušenosti českých obchodníků, tak ty zahraniční, zejména ze Slovenska a Německa,“ řekl David Surý, vrchní ředitel sekce ochrany životního prostředí ministerstva životního prostředí. Dle připravované legislativy by se zálohování mělo týkat lahví a plechovek od nealkoholických nápojů v objemu od 0,1 litru až do tří litrů a alkoholických nápojů s obsahem alkoholu do 15 procent. Obchodníci budou mít povinnost nabídnout místo na vracení v obchodech s plochou nad 50 metrů čtverečních a záloha by se měla pohybovat mezi čtyřmi až pěti korunami.

Zájem o cirkulární ekonomiku roste

Co se týká chování zákazníků, pilotní testování odhalilo, že pro řadu lidí není skladování PET lahví a plechovek doma (respektive v obytných prostorech) žádný problém. Stejně jako nebylo překážkou, že se musí obaly do automatu vkládat čisté a nesešlápnuté. Pozitivním zjištěním pak bylo i to, že pro mnoho zákazníků není hlavní či jedinou motivací k vracení obalů záloha, která měla v tomto případě podobu slevového kuponu. Z kuponů vydaných zálohovými automaty bylo uplatněno okolo 25 procent, což dle zástupců obchodních řetězců naznačuje, že lidé vracejí obaly především z přesvědčení. „Ze zákaznické ankety jsme navíc zjistili, že většina lidí vrací nápojové obaly proto, že považují zálohový systém z hlediska cirkularity za důležitý, slevový kupon pro ně není zásadní,“ doplnil tiskový mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.

Nutnost vlastního svozu

Pro úspěch systému zálohování PET lahví a plechovek je dle mluvčího společnosti Lidl zcela zásadní správné nastavení skladování a logistiky. „Bude potřeba pružného svozu obalů. A to ideálně naší vlastní flotilou. Dlouhodobě evidujeme velké výkyvy v objemech vracených PET lahví a plechovek nejen napříč jednotlivými týdny, ale i mezi konkrétními dny v týdnu. Nelze tedy specifikovat, ve kterých dnech bude vhodné svážet obaly, vysvětlil Tomáš Myler. Mluvčí řetězce Kaufland Renata Maierl pak doplnila, že zkušenost z testování také odhalila nutnost vybavit prodejny dvěma automaty.

Prodejen bude přibývat

Představením prvotních výsledků testování a projednáváním parametrů celoplošného zálohového systému pro PET lahve a plechovky ale projekt nekončí. V rámci mezinárodní strategie Reset Plastic obchodní skupiny Swartz, jíž jsou řetězce Kaufland a Lidl součástí, dojde k jejímu rozšíření. K současným šesti prodejnám postupně letos na podzim přibudou i provozovny v Karlových Varech, Ústí nad Labem, Zlíně nebo Pardubicích.

Nejnovější články

Názory
Česko v pasti NIMBYsmu

Dobrý příkladem je nedávná debata o vysokorychlostní železnici....

To vše ilustruje současné Česko. Chceme být moderní...

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Nejnovější Aktuality

Aktuality
Pro firmy je připravena miliarda na inovace

„Českým podnikatelům chceme vytvořit co nejlepší podmínky k...

Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje výzkum a inovace...

Aktuality
Diamanty českého byznysu se zastavily v Plzni

Letošní ročník navazuje na dva předchozí základní podobou...

Do žebříčku vstupují pouze společnosti se sídlem v...

Základní Diamantový žebříček v letošním roce doplnila ještě krajská...

Nové jsou v letošním ročníku také ceny – firmy...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...