Čtvrtek 25. dubna 2024
ikona hodiny4. 8. 2020 10:46

Lokální a virtuální akce pražským kongresovým centrům a hotelům letošní ztrátu nedorovnají

Ohroženo je pět tisíc pracovních míst

Pražský kongresový průmysl by se podle studie společnosti Economic Impact pro Prague Convention Bureau mohl letos propadnout až o 16 miliard korun, což by byl pokles o zhruba 59 procent. Zaniknout by mohlo 5 000 pracovních míst.

ČTK autor

Foto: Shutterstock.com Foto: Shutterstock.com

Analytici Economic Impact odhadli, že průměrné denní výdaje zahraničního účastníka akce v Praze činí 5 756 korun. Běžný turista podle CzechTourism za den v Praze utratí kolem 3 300 korun. Model počítal s tím, že od 1. července budou umožněny příjezdy z okolních zemí a od 1. září také z ostatních států. Výhled do budoucnosti je však značně nejistý, většina mezinárodních akcí byla kvůli pandemii koronaviru zrušena nebo přesunuta na příští rok, někdy ještě s otevřeným datem konání.

Kongresové sály a hotely v Praze proto letos do konce roku počítají s konáním především lokálních akcí a někteří pořadatelé a pronajímatelé sálů jsou připraveni na možnost pořádání virtuálních kongresů a konferencí. Rozšíření služeb a zaměření se na menší místní akce podle nich ale nemůže letošní ztrátu vyrovnat.

„Z letošního kalendáře akcí nám vypadl například Světový kongres anesteziologů jakožto akce, která se koná jednou za čtyři roky a do Evropy se měla vrátit po dlouhých letech s očekávanou účastí 8 000 anesteziologů z celého světa. Na příští rok byl přeložen také světový automobilový kongres FISITA. Přesunout jsme museli několik akcí pro zhruba 2 500 až 3 000 lidí i velké množství korporátních akcí s předpokládanou účastí 300 až 400 osob,“ uvedl předseda představenstva společnosti Bestsport a ředitel O2 areny a O2 universa Robert Schaffer.

Přichází krátký horizont

Cílem je nyní podle něj získat akce menšího typu, v O2 universum vzniklo i proto streamingové studio s LED stěnou a možností multimediální prezentace. Mohou se tak konat virtuální konference. „Zájem o tyto služby roste, jelikož se ale pořád jedná o malé akce, můžeme mluvit jenom o snížení generované ztráty,“ dodal Schaffer.

Podle marketingové manažerky Cubex Centra Praha Dagmar Alexandry Bernardové bylo zhruba 70 procent akcí z letošní roku přesunuto na ten příští a Cubex počítá jen s místními. V Konferenčním centru City Praha se podle jeho projektové manažerky Evy Rážové většina akcí z jara přesunula na podzim, především ale těch tuzemských.

Foto: Shutterstock.com Akce pro 5 000 lidí? Dnes prakticky nerealizovatelné. Foto: Shutterstock.com

„Od září do konce roku máme spíše lokální akce, které organizují naši dlouhodobí klienti. Do konce roku nám zůstalo minimum akcí ze zahraničí, ale většinou s možností zrušení nebo přesunu z důvodu vyšší moci,“ uvedla za Grand Majestic Hotel Prague Veronika Stříbrská. Mnoho zemí se podle ní obává druhé vlny pandemii, zavírání hranic a nařizování karantén. Pořádání větších mezinárodních akcí je tak pozastaveno, lokální trh podle ní ztrátu nepokryje.

Podle ředitele Aquapalace Hotel Prague Miroslava Bukvy si stále více lidí uvědomuje, že virtuální konference nemohou nahradit osobní setkání, které je pro uzavírání obchodů třeba. „Překvapuje mne, že celé léto dostáváme nemalé množství poptávek na firemní konferenční akce vždy jen s předstihem pouhých několika dní. V našem případě se jedná o akce výhradně českých firemních subjektů. Zahraniční organizátoři potřebují na přípravu a realizaci více času. Proto zatím vyčkávají,“ řekl.

Uvedený jev je ovšem pro současnou dobu symptomatický, protože protipandemická opatření se mění v závislosti na vývoji situace v horizontu několika dní a investice do hromadných akcí jakéhokoliv typu jsou s ohledem na potřebnou dobu příprav – když velké kongresové akce se připravují i déle než rok – v podstatě rizikové a tyto akce jsou dnes prakticky nerealizovatelné.

Trpí i restaurace

Pořadatel odborných konferencí společnost Blue Events na podzim chystá podle partnera Jana Patery sedm akcí s účastí od 200 do 500 lidí. „Sledujeme velký zájem o osobní účast na konferencích a tomu se snažíme vyjít vstříc při dodržení veškerých hygienických opatření. U vybraných akcí počítáme s on-line přenosem jako záložní variantou účasti,“ dodal.

Firemní klientela chybí i restauracím, které zvláště ve druhé polovině roku značnou část příjmů generují z firemních akcí. Příkladem může být Červený jelen, největší restaurace v ČR. Její spolumajitel Luboš Kastner uvedl, že vypadlo například setkání celosvětového vedení Google, kde se počítalo s účastí 300 lidí a rozpočet byl 3 500 korun na osobu.

Anketa ČTK mezi provozovateli kongresových center, hotelů a restaurací tak potvrzuje, že sektory HORECA a MICE budou i ve druhém pololetí čelit zejména v Praze značným problémům a že skutečný pokles může být ještě hlubší, než předpovídala původní – už tak značně negativní – prognóza společnosti Economic Impact. Velmi podobným problémům navíc čelí i pořadatelé veletrhů, výstav a velkých kulturních i sportovních akcí.

Články autora ČTK

Nejnovější články

Trendy
Belgický příklad pro Česko

„Lidé by nemuseli shromažďovat a odvážet nesešlápnuté lahve...

Při zavedení digitálního zálohového systému by v Česku...

Aktuality
Česko se pyšní Prime High Street

Zájem prémiových značek o tuto lokalitu po odeznění...

Po pádu komunismu se pro západní značky otevřel...

Podle dostupných dat byl Cartier jedinou značkou, která...

„V Colliers se snažíme, aby se i další...

Pohled z praxe
Vinařský ráj vstupuje na rakouský trh

„České vinohrady představují pouze 0,54 % z celkového...

Pro Vinařský ráj se jedná již o historicky...

„Ve Vinařském ráji vidíme mnoho příležitostí, jak trh...

Nejnovější Analýzy

Analýzy
Ceny bytů poletí vzhůru, říkají developeři

A její ředitel, Michal Vacek říká: „Na základě...

Předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský k...

Téměř dva roky trvající pokles poptávky je u...

V případě Prahy se pro první pololetí čeká,...

Ceny rezidenčních nemovitostí se v průběhu roku opět...

„Pro zachování kvalitní výstavby, investic do nových technologií...

A Miroslav Zetek, člen představenstva pro řízení obchodu...

Údaje vycházejí ze Studie developerských společností H1/2024 zpracované...

Analýzy
Lidé míří za gastro zážitky, i když stojí víc

Souhrnné tržby gastro podniků dosáhly za první kvartál...

Restaurace svými tržbami odpovídají průměru celého gastra. Ovšem...

Zatímco v roce 2019 tvořily prodeje hlavních jídel během...

Průměrná obědová útrata v restauraci je nyní 224...

Podíváme-li se pouze na období posledních týdnů, je...

„Velikonoce letos opravdu zafungovaly dokonale. Moje rada provozovatelům...

V úvodu jara se nejvíc dařilo podnikům ve Středočeském...

V podstatě to ilustruje vývoj v celém prvním čtvrtletí, kde...

„Důvody, proč tomu tak bylo, můžeme jen odhadovat....

Analýzy
Češi nechtějí odejít za prací do zahraničí

Důležitou roli při rozhodování ale hraje rodina –...

Lidé jsou nejvíce otevřeni přestěhovat se za prací...

V Česku a Severním Makedonii je téměř polovina...

Důležitým faktorem při zvažování konkrétní nabídky není jen...

„První tři země v Evropě, do kterých to...

Ve střední Evropě, na Balkáně a v regionech...

Naopak největší překážkou práce v zahraničí je dlouhodobé...

Poskytovatel náborových služeb Alma Career uskutečnil průzkum ve...