Jak dopadne obchodní boj „hegemonů“ Trendyol a Temu?
6. 8. 2024 09:00Obchodní a marketingové strategie aktuálně dvou zřejmě největších e-commerce platforem Temu a Trendyol, které dobývají Evropu nabízí velmi zajímavý pohled,...
Psát o výhledech na další rok v době, kdy se hned po uvolnění některých restrikcí začala téměř okamžitě zhoršovat epidemická situace, je téměř hazardem. Sotva se česká ekonomika nadechla po jarním lockdownu, přišel ten podzimní. A sotva podzimní skončil, není vůbec jasné, jestli nebude nějaký další. A tak nezbývá než pracovat s jedinou jistotou, kterou je přetrvávající nejistota, a nadějí, že některá z vakcín koronavirovou epizodu jednou pro vždy už v tomto roce ukončí.
Jaký tedy může být rok 2021? Bude to rok, kdy se bude ještě řada odvětví vypořádávat s loňskými ztrátami a některé se z nich nejspíše ještě nevymaní. Půjde především o cestovní ruch, který prochází propadem na úrovně, které v posledních dvaceti letech ani nepamatujeme. Návrat na předkoronové úrovně ani po úspěšném rozšíření vakcinace není krátkodobě pravděpodobný a celé odvětví bude procházet obdobím konsolidace. Obchod by se naproti tomu mohl vzpamatovat přece jen rychleji, a to nejen díky relativně omezenému zásahu krize do kupní síly obyvatel, ale třeba i za pomoci zrušení superhrubé mzdy nebo zvýšení daňových slev na úkor rozpočtových příjmů státu.
Horší časy zřejmě čekají výrobce zboží investičního charakteru, protože s jistým zpožděním firmy začaly omezovat nejenom nákupy automobilů, ale právě i investice do strojů a zařízení. O to více se bude muset ekonomika, a to nejenom ta naše, spoléhat na investice veřejného sektoru, které má už v nadcházejícím roce podpořit i takzvaný evropský fond obnovy. Navzdory všem rizikům a nejistotám má česká ekonomika šanci v roce 2021 růst o 2-3 % a alespoň částečně tak umazat ztrátu koronavirového roku 2020. Jak to nakonec dopadne, respektive zda druhý lockdown byl i tím posledním, je vzhledem k charakteru koronakrize v rukou každého z nás.